Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sier du ja til TMY fra Shanghai?

Startet av kodax, onsdag 16. juni 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

RBK

Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Doff

Ved å høyreklikke når du er inne på bestillingssiden til din Model
Y kan du i Google Chrome høyreklikke og velge «Vis kildekode» eller noe lignende. Søk deretter etter «LRW» for å se om VIN-nummeret ditt finnes i kildekoden.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

tornaldo

Sitat fra: CaZpaH på fredag 30. juli 2021, klokken 15:48
Da fikk jeg VIN på min MIC MY. Ser fra rammenummer at den har: "LRWYGCE"

Ser at dette er samme batterikode som min Model 3 LR fra USA. Betyr det at det er samme type batteri eller er det bare en mer generell kode for at det er en elbil?

Kikket på en SR Model 3 med rammenummer: "LRW3E7F". Fra VIN decoder så betyr F: "Lithium Battery - China" og E: "Lithium-Ion Battery - Electric":

https://teslatap.com/vin-decoder/

Kan tyde på at det er forskjellige batterier siden de bruker forskjellige batterikoder?

F er vel LFP batteriet batteriet i TM3 SR+ fra Kina.
E er vanlig long range batteri.

Det er som du sier to forskjellige batterityper.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

RBK

Takk takk.
Fant ikke noe der eller under lading så da er jeg ikke tildelt VIN. Har jo kun ventet siden midt av 2019🤪
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

CaZpaH

Sitat fra: tornaldo på fredag 30. juli 2021, klokken 16:05
Sitat fra: CaZpaH på fredag 30. juli 2021, klokken 15:48
Da fikk jeg VIN på min MIC MY. Ser fra rammenummer at den har: "LRWYGCE"

Ser at dette er samme batterikode som min Model 3 LR fra USA. Betyr det at det er samme type batteri eller er det bare en mer generell kode for at det er en elbil?

Kikket på en SR Model 3 med rammenummer: "LRW3E7F". Fra VIN decoder så betyr F: "Lithium Battery - China" og E: "Lithium-Ion Battery - Electric":

https://teslatap.com/vin-decoder/

Kan tyde på at det er forskjellige batterier siden de bruker forskjellige batterikoder?

F er vel LFP batteriet batteriet i TM3 SR+ fra Kina.
E er vanlig long range batteri.

Det er som du sier to forskjellige batterityper.

Da tyder det på at det ikke er LFP på Model Y fra Kina.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

turfsurf

LFP batteriene har nok ikke stor nok energitetthet for LR bilene enda.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: CaZpaH på fredag 30. juli 2021, klokken 16:12
Sitat fra: tornaldo på fredag 30. juli 2021, klokken 16:05
Sitat fra: CaZpaH på fredag 30. juli 2021, klokken 15:48
Da fikk jeg VIN på min MIC MY. Ser fra rammenummer at den har: "LRWYGCE"

Ser at dette er samme batterikode som min Model 3 LR fra USA. Betyr det at det er samme type batteri eller er det bare en mer generell kode for at det er en elbil?

Kikket på en SR Model 3 med rammenummer: "LRW3E7F". Fra VIN decoder så betyr F: "Lithium Battery - China" og E: "Lithium-Ion Battery - Electric":

https://teslatap.com/vin-decoder/

Kan tyde på at det er forskjellige batterier siden de bruker forskjellige batterikoder?

F er vel LFP batteriet batteriet i TM3 SR+ fra Kina.
E er vanlig long range batteri.

Det er som du sier to forskjellige batterityper.

Da tyder det på at det ikke er LFP på Model Y fra Kina.
Nei, det er svært få som har spekulert i at MIC TMY kommer med LFP. LFP har alt for lav energitetthet for LR.
Det er sansynligvis LG, men usikkert om det er NMC eller NMCA.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: YesThatsMe på torsdag 22. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: makki på torsdag 22. juli 2021, klokken 11:54
Sitat fra: FrTr på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:52
aha.. det er kun MVA av beløpet som overstiger 600.000.
Da utgjør det selvfølgelig et ubetydelig beløp.

25% mvh fra 600k fra 01.01.22. Eksampel Bil pris 610000 kr moms utgjør 25%, da moms kommer 152500 kr, da prisen blir 762500kr.
Dette er ikke riktig. Om vi tar ditt eksempel -> momsberegning er for beløpet over 600k, altså 600k+2.5k=602,5 (25% av 10K)
Dessuten ingenting er vedtatt enda, men alt tyder på at det blir det.
Regnestykket ditt er faktisk feil, fordi du glemmer å ta med de 10 K som du beregner mva av. Altså skal rett regnestykke bil:

610 000 + ((610 000 - 600 000)*0,25) = 610 000 + 2 500 = 612 500,-

Da har man ikke tatt med levering/klargjøring som kommer i tillegg (om ikke det er bakt inn i summen på 610 K), og som da også må mva-beregnes fordi det kommer på toppen av de 610 K.

Men ellers var prinsippet ditt riktig ut fra de signaler som er kommet om at det bare mva-beregnes på den delen som overstiger 600 K.

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 29. juli 2021, klokken 10:33
Det er jo riktig at structural pakken er en honeycomb struktur. Men jeg tror ikke du kan putte 2170 batterier istedenfor 4689 batterier i den. Om ikke annet så fordi hvis du puttet en 2170 celle i et rom beregnet til 4680 batteri så ville jo det bli masse sløsing med plass og bilen ville ikke få i nærheten av nok batterikapasitet. Eller tenker @YesThatsMe at de lager et eget design beregnet for 2170 batteriene? Det virker jo ikke lurt. Da tror jeg de heller lager bilene slik de har blitt laget frem til i dag inntil 4680 er klare

Nå var vel EM sin uttalelse om backup-planen at 2170-pakken vil være "non/un-structual", men uansett måtte de ha laget et honeycomb opplegg som ville vært tilpasset 2170-cellene, slik at de ikke lå inni alt for store "hylser". Det vil vel også være vanskelig å bruke et slikt design i og med at 2170 ikke er "tab less", så de må uansett monteres noe ulikt.

Det gjør at jeg støtter teorien om at de i tilfelle vil måtte produsere TMY med 2170-celler likt som de gjør med TMY i USA og Kina, der det er "buret" til batteripakken som er strukturell, og ikke batteripakken selv. Og det er delvis dette som utgjør mye av vektbesparelsen på TMY med 4680-batteriene. Vektbesparelsen på høyere energitetthet i 4680-cellene kommer selvsagt i tillegg, men er nok en mindre besparelse i denne sammenhengen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

YesThatsMe

>>RJK
Godt observert, det gikk visst fort i svingene ved utregning :)

Ampéreson

Bestillte en MY Performance i 2019, den kommer ikke før til neste år nå. Så da bestillte jeg en MY LR i Juli. Beholder fortsatt Performance reservasjonen, bytter over til når den bilen jeg egentlig vil ha kommer. Om det blir maktskifte til høsten og mulig at elbilfordeler ryker hadde det vært veldig kjipt å måtte betale mer.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

E-golf-2014

Ser ut som 20 tommer sommerdekk blir Michelin Pilot Sport EV. Det er iallfall det som ble levert på MIC Model Y i Belgia, så jeg regner med at det er det samme i Norge.

https://michelinmedia.com/pages/blog/detail/article/c/a1046/

Det ser lovende ut.

VAL.ENT

Det hadde vært sweet
:+1:

Sitat fra: E-golf-2014 på tirsdag 17. august 2021, klokken 10:32
Ser ut som 20 tommer sommerdekk blir Michelin Pilot Sport EV. Det er iallfall det som ble levert på MIC Model Y i Belgia, så jeg regner med at det er det samme i Norge.

https://michelinmedia.com/pages/blog/detail/article/c/a1046/

Det ser lovende ut.
Model Y MIC - Bekreftet 13.sept
Model S Raven Long Range (2020) - Solgt
Model 3 Performance (2019) - Solgt
Audi TTRS (2018) - Solgt
Audi R8 (2016) - Solgt
Audi TT (2016) - Solgt

Redgarden

Sitat fra: VAL.ENT på tirsdag 17. august 2021, klokken 14:23
Det hadde vært sweet
:+1:

Sitat fra: E-golf-2014 på tirsdag 17. august 2021, klokken 10:32
Ser ut som 20 tommer sommerdekk blir Michelin Pilot Sport EV. Det er iallfall det som ble levert på MIC Model Y i Belgia, så jeg regner med at det er det samme i Norge.

https://michelinmedia.com/pages/blog/detail/article/c/a1046/

Det ser lovende ut.

Er de dekkene spesielt gode? Støysvake eller?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

jorgenask

Sitat fra: E-golf-2014 på tirsdag 17. august 2021, klokken 10:32
Ser ut som 20 tommer sommerdekk blir Michelin Pilot Sport EV. Det er iallfall det som ble levert på MIC Model Y i Belgia, så jeg regner med at det er det samme i Norge.

https://michelinmedia.com/pages/blog/detail/article/c/a1046/

Det ser lovende ut.

Hva med 19 tommerne ? hørt noe om de ?

E-golf-2014

#89
Tror 19 er Hankook, men det er jeg ikke sikker på.
Når det gjelder Michelin Pilot Sport EV, så er det helt nye. Utifra hva Michelin skriver selv, så høres de veldig bra ut. Det er og stor interesse for dekket, bla. i Tesla forum i USA.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA