Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av ENTO, tirsdag 15. juni 2021, klokken 22:39

« forrige - neste »

Matsnorge

Hei, venter og på min 1st Max, men har ikkje høyre noko enno.
Kva tid hadde du produksjon/levering?

ENTO

Hhv.  Prod. Uke 14 lev. Uke 18 (2021) !!

Krokstein

Sånn av nysgjerrighet; hva er egentlig policy om man bestiller bil nå og det blir gjort endringer på avgiftsregimet rundt elbiler før den kan leveres? Tar forhandler en eventuell ekstraregning eller bærer man selv en risiko?
ID.4 GTX

LMOR

Kjøper er ansvarlig for alle skatter og avgifter.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

Sitat fra: Krokstein på lørdag 31. juli 2021, klokken 23:04
Sånn av nysgjerrighet; hva er egentlig policy om man bestiller bil nå og det blir gjort endringer på avgiftsregimet rundt elbiler før den kan leveres? Tar forhandler en eventuell ekstraregning eller bærer man selv en risiko?

Kjøpers ansvar, som også påpekt over.

Men, den gode nyheten er jo at partiene som utgjør en ev. ny regjering etter valget synes enige om at mva kun kommer på biler over kr. 600k, og da kun på overskytende beløp.
Så, det skal noe til å blakke seg på ID.4, selv med kjøpesum på kr. 650k vil mva utgjøre et tillegg på kr. 12.5k

Rexen

GTXen min skulle i produksjon i uke 28 med estimert levering siste uka i august.

Selger informerte i dag om at den ennå ikke var i produksjon. Årsaken er problemer med unerlevarndørers leveranse av slepekrok samt 20" og 21" aluminiumsfelger. I tillegg til takluker (gjelder da trolig også panoramaglasstak (som jeg ikke skal ha))).
Generell forventet forsinkelse på levering 1 til 20 uker.
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Krokstein

Er det noen som har lagt inn bestilling på GTX nå helt nylig og fått en (antatt) produksjonsuke? Er det fremdeles antatt levering i 2021 eller glir det over i 2022?
ID.4 GTX

ENTO

Snakket med en selger før helgen når man kan forvente levering hvis man bestiller en GTX idag ? Blir det en julegave eller nyttårsgave ? Kanskje en forsinket nyttårsgave var svaret ?!

ENTO

#83
Da går jeg inn i 8. måned i påvente av min ID4 1st MAX. Står på kaia i Bremerhaven på andre uke.

Krokstein

Sitat fra: ENTO på mandag 09. august 2021, klokken 19:29
Snakket med en selger før helgen når man kan forvente levering hvis man bestiller en GTX idag ? Blir det en julegave eller nyttårsgave ? Kanskje en forsinket nyttårsgave var svaret ?!
Ja - er vel ikke særlig sjanse for at man får bestilt (og levert) en GTX heller nå før årsskiftet. Kanskje like greit å bare vente litt og se hvordan det blir med ny regjering i høst i forhold til merverdiavgift i 2022. Da vet man ihvertfall hva man eventuelt må betale og hvorvidt det blir så dyrt at man bare må tyne det gamle dieselmaskineriet litt til
ID.4 GTX

ID4

Sitat fra: Krokstein på onsdag 11. august 2021, klokken 14:11
Sitat fra: ENTO på mandag 09. august 2021, klokken 19:29
Snakket med en selger før helgen når man kan forvente levering hvis man bestiller en GTX idag ? Blir det en julegave eller nyttårsgave ? Kanskje en forsinket nyttårsgave var svaret ?!
Ja - er vel ikke særlig sjanse for at man får bestilt (og levert) en GTX heller nå før årsskiftet. Kanskje like greit å bare vente litt og se hvordan det blir med ny regjering i høst i forhold til merverdiavgift i 2022. Da vet man ihvertfall hva man eventuelt må betale og hvorvidt det blir så dyrt at man bare må tyne det gamle dieselmaskineriet litt til

Holder du deg under 600000 så er det liten sjanse for at du vil bli påvirket av mva på elbiler.

Krokstein

Ja - en liten sjanse, og i en ideell verden så holder jo politikerne seg til det de har sagt. Problemet er vel helst at det må settes sammen konstellasjoner av flere partier og da sitter hestehandlene dessverre ganske løst.

Men jeg er enig i at det virker mest sannsynlig pr. idag at det er grensen på 600.000 som vil gjelde.
ID.4 GTX

ENTO

Endelig ! Etter 7 1/2 måned er bilen her. Det er 3 1/2 måned utover kontrakt !!?
Er en eller annen form for kompensasjon naturlig ? Og isåfall hva ?

daktari

I-pacen min var vel 4-5 måneder forsinket. Juni-okt.18, reservert vinter 17.

E-tron skulle vel kommet i januar men kom i mai 19, 2 år etter bestilling. Februar 17.

E-niro ventet jeg vel også et par år på.

Fikk ikke et pip, så ikke ha høye forventninger med mangel på deler worldwide. Kos deg heller med bilen, og kryss fingrene for at de installerer 2.3 for deg!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: ENTO på onsdag 18. august 2021, klokken 21:30
Endelig ! Etter 7 1/2 måned er bilen her. Det er 3 1/2 måned utover kontrakt !!?
Er en eller annen form for kompensasjon naturlig ? Og isåfall hva ?
Jeg mener at det må være grunnlag for en kompensasjon ved så stor overskridelse, med mindre du da har fått en 22 modell. Et annen sak er om du kan dokumentere å ha hatt et tap på grunn av sen levering (utgifter til leiebil etc). Markedsprisen på 1St er høyere nå enn for 3 mnd siden, så om du solgte bilen og bestilte en annen bil (eks. GTX), så ville du sannsynligvis tjene på forsinelsen. Men da er du fortsatt uten bil i 6-8 mnd 😥.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA