Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av ENTO, tirsdag 15. juni 2021, klokken 22:39

« forrige - neste »

ENTO

Alt vel. Ble utlevert 24.august. Kjempefornøyd med bilen. 7 1/2 mnd fra kontraktskriving til levering.

Rusalka


Roy Aasen

Det er vel ett håp om at det bedrer seg mot sommeren/høsten 2022...men det er bare ett håp så langt.
Ett håp som deles av alle som trenger halvledere.

ELvin2022

Typisk, min skulle i produksjon denne uken...

Olemann

Sitat fra: Rusalka på onsdag 17. november 2021, klokken 15:51
Når skal dette ta slutt ???
https://www.tv2.no/broom/14364879/

Rart de ikke har stoppet før, og heller bruker delene de får inn på de bilene som har vært ferdige i ukesvis.  Bilen min har vært "ferdig" i snart 2 måneder, oppfatter det slik at nå er normal ventetid før utlevering i Norge ca. 4 måneder ETTER at bilen er ferdig og sjekket ut i VW logistikk systemet....noen er heldigere og noe enda mer uheldig...

daktari

Er ikke dette symptom på at man i Asia har vesentlig større nedstigning enn vi har hatt her i Europa?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Raggen63

#111
Jeg er av de heldige, fikk beskjed før helgen at min ID4 er på vei til Norge og jeg får den i slutten av neste uke.

Min første elbil så er litt spent
id4 pro

hELgenen

Har fått min GTX heldigvis. Det ble en del uker forsinket i forhold til avtale ja.
Skulle fått den i uke 31 - fikk den i uke 45. De som bestilte Skoda awd har måtte vente ennå lengre forstår jeg.

Hele markedet er fullstendig i ubalanse om dagen. Jeg har aldri sett noe lignende - og det tror jeg ingen andre har sett heller. Det måtte i så fall være under Tysklands opprustning til 2 verdenskrig at man sist så mangler på materiell i denne skala - men da var jo verden på ingen måte knyttet slik sammen som nå - slik at dette ble ofte mer et delvis lokalt problem. Hvordan et så gigantisk verdensmarked på halvledere, i praksis ofte sensorer om jeg forstår rett, kan kollapse så fullstendig er nesten ufattelig. Ikke bare er det halvledere som mangler - det er gigantisk etterspørsel etter f.eks energi også.
Alt dette gir også helt syke spiraler mhp prisstigning - nå omsettes vel brukte biler for høyere pris enn man kan bestille i butikken. Selv forhandlere selger vel nå brukte ID.4 med mye større marginer enn nye.

Hansi

Muligens nevnt tidligere, men er ikke mye av halvleder-problematikken grunnet at det brukes eldgamle halvleder-typer i biler som halvleder-produsentene ikke vil satse på?
https://www.wsj.com/articles/semiconductor-industry-isnt-spending-big-on-scarce-old-tech-chips-11636453801
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Krokstein

Det er vel ikke utenkelig at stadig flere vil forsøke å orientere seg vertikalt og kjøpe opp produsenter at materiell de er avhengig av for å sikre seg noe bedre
ID.4 GTX

George82

Jeg bestilte 1. uke i juli. Men nåværende status ifølge Møller er W6 produksjon og levering w13. Avtalen var levering rett etter jul eller før. Alle som har bestilt i juli, har samme status? Jeg bestilte uten hengerfeste

IvarAndreas

Bestilte Pro med hengerfeste 27 juli og fikk bilen levert 12 november. Den var dog ferdig produsert 13 oktober, men transport og klargjøring tok lang tid..

George82


ELvin2022

Bestillte gtx uten henger feste i juni. Har enda ikke blitt satt i produksjon...

Nlai

Bestilte GTX helt i begynnelsen av juni, fikk først melding om produksjon i u40, når tidspunktet nærmet fikk jeg ny melding om utsettelse til u49.
Jeg har ikke forhørt meg igjen nå...

Er ikke i bilbransjen men i generell industri (automasjon/styresystemer etc.) og vi opplever helt hinsides leveringstider (3/4 år) for enkelte komponenter, og det har forverret seg de siste ukene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA