Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solfilm ettermontert på Tesla

Startet av Apache, tirsdag 15. juni 2021, klokken 11:03

« forrige - neste »

Apache

Er det noen som har erfaring med montering av solfilm på Tesla (Model S) rundt Oslo?
Ser at noen bare tar fra B stolpe og andre fra A stolpe.
Trudde det ikke var lov fra A stolpe. Vil man få problemer med EU kontroll i etterkant?

Og hvilken skjermings grad ser/oppleves best?

mthoring

Mehrebia i Drammen er det vel mange som bruker. Brukte selv Asker Autospa til dette i 2017 (de holder til på Billingstadsletta nå). 15% er passe mørkt uten at det blir helt kullsvart (sett fra utsiden). Mener det ble sagt at det måtte være keramisk type for at ikke DAB-mottaket skulle bli forringet, så jeg gikk for det.

Jeg fikk lagt fra B-stolpen og bakover, og jeg er rimelig sikker på at du må rive det av igjen hvis du blir tatt i teknisk eller skal på EU-kontroll hvis du soter foran B. Dessuten, hva hvis man er involvert i en ulykke og det viser seg at dårlig sikt var medvirkende årsak?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Rosstopher

Sitat fra: mthoring på tirsdag 15. juni 2021, klokken 18:23Dessuten, hva hvis man er involvert i en ulykke og det viser seg at dårlig sikt var medvirkende årsak?

Det er ikke hovedsakelig sikten ut som er grunnen til at solfilm foran er ulovlig, men sikten inn. Altså du skal kunne ha øyekontakt med andre trafikanter. Det gjør det også muligens mye lettere å gi deg skyld i en ulykke enn hvis det bare var din sikt som var viktig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

Sikt ut er en viktig årsak til at jeg ikke toner foran B stolpen. Gjorde det på ene Model s'en, og i et treveis kryss rett ved der jeg bor følte jeg at jeg ikke lenger kunne se om det kom noen fra venstre når det var mørkt ute (joggere, sykkel, barn osv). Det føltes rett og slett litt utrygt, så det gjør jeg ikke igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA