Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første service

Startet av Morten L, mandag 14. juni 2021, klokken 16:56

« forrige - neste »

Morten L

Noen som har hatt 30000km service? Sjekket ned Mekonomen elbilverksted, de skulle ha 4500,-. Men det er kanskje et poeng med merkeverksted første gang?

el-H

Det er under halv pris av merkeverksted, møller tar noe over 9200 kr. Jeg bruker merkeverksted når bilen har nybilgaranti men jeg vet ikke om det har noe for seg. Men som andre har skrevet i andre tråder så får du  oppdateringer og andre garantisaker utført samtidig hos merkeverksted som du ikke får hos ikke merkeverksted. Møller hadde tatt med 2 oppdateringer som jeg ikke viste om på min da den var inne til 30000 service

Orbit

Sjekk også prisen på en serviceavtale hos Møller. Jeg betalte i sin tid 13500 inkl mva for 4 år/60k km, i praksis to servicer for min del, dvs 6750 per gang.

Service er hovedsaklig en lang liste med sjekkpunkter. Det eneste som normalt skal byttes er kupeluftfilter, bremsevæske og en oppsamlingsbeholder for kjølevæske på bakre motor. Det siste er en litt spesiell sak for e-tron. Det er et tilsvarende oppsamlingsreservoar på frontmotoren, men det skal bare tømmes. Du kan jo starte med et kontrollspørsmål til Mekonomen om de har delenummer 0EF901257C (bakre reservoar) på lager for kunne å ta servicen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

For noen år siden, da jeg kjørte Subaru, sjekket jeg prisen på service hos mekonomen. Husker at jeg stusset på at prisen ikke var veldig mye billigere enn hos merke forhandler og spurte derfor om de hadde en liste over sjekkpunkter og hva som skulle gjøres. Det viste seg at listen var lenger enn hos merkeforhandler og vesentlig forskjellig fra det som sto i serviceheftet. Greit at man ikke må bruke merkeverksted i hht en dom og beholde garanti, men da må uavhengige gjør den jobbe som skal gjøres i hht fabrikk og ikke finne på sine egne lister. Da er jeg redd garantien kan ryke.

Det ble ingen jobb på mekonomen, og har ikke blitt etter denne fadesen....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vaduz

10k for noen sjekkpunkter ja, friskt! Her har møller/3. parts selgerne/verksted gjort en god deal med VAG! Tesla har ingen service, helt utrolig at det går bra:p

Ingeniøren

Sitat fra: Vaduz på onsdag 16. juni 2021, klokken 20:14
10k for noen sjekkpunkter ja, friskt! Her har møller/3. parts selgerne/verksted gjort en god deal med VAG! Tesla har ingen service, helt utrolig at det går bra:p

Det gjør jo ikke det - få biler som er på verksted så mye som Tesla og da tar de service samtidig - snedig ikke - så lenge man har garanti ? For øvrig står det vel et sted at Tesla skal ha service den og - og dropper du det er det ikke sikkert alt går på garanti...

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

storeulv

Sitat fra: Vaduz på onsdag 16. juni 2021, klokken 20:14
10k for noen sjekkpunkter ja, friskt! Her har møller/3. parts selgerne/verksted gjort en god deal med VAG! Tesla har ingen service, helt utrolig at det går bra:p

Det er lett å glemme at prisen på service slik som man f.eks. får hos Møller ikke bare er timekostnad til den/de som gjør jobben. De skal også ha økonomisk dekning for å kunne gi deg de garantiene de lover. Det er ikke mange timene med lånebil og garanti-arbeid som skal til før man lett passerer de 10'-15' en service ser ut til å koste.

Men, når det er sagt så ser det ut til at Møller har lagt seg godt opp i det øvre sjiktet på prisen.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Vaduz

Det jeg lurer på er hvorfor ikke bilen kan si selv om det er noe galt? Hva i all verden sjekker de? Det er jo en sensor på absolutt alt av ting som kan gå galt.

@ingeniøren: Tesla hadde faste service intervall før, mener du at tesla var mer robust/mindre verkstedsbesøk før i tiden? Ikke mitt inntrykk med model s. Den gang var første service bytte av fob batt, vindusviskere, spylevæske og sjekket wheel alignement. Helt unødvendig servicer selvfølgelig, og ting man enkelt gjør selv ved behov.

tkjoerlaug

Sitat fra: Vaduz på torsdag 17. juni 2021, klokken 08:47
Det jeg lurer på er hvorfor ikke bilen kan si selv om det er noe galt? Hva i all verden sjekker de? Det er jo en sensor på absolutt alt av ting som kan gå galt.

@ingeniøren: Tesla hadde faste service intervall før, mener du at tesla var mer robust/mindre verkstedsbesøk før i tiden? Ikke mitt inntrykk med model s. Den gang var første service bytte av fob batt, vindusviskere, spylevæske og sjekket wheel alignement. Helt unødvendig servicer selvfølgelig, og ting man enkelt gjør selv ved behov.

Jeg hadde service på min i mai (riktignok gratis, da jeg har blitt kompensert med 3x gratis service pga. feil på nattsynsassistent). De fant lekkasje i en ventil til kjøleveske og dugg på innsiden i en baklykt, begge deler ble byttet på garanti. Tror ikke noen sensorer ville sagt fra om dette.

Har forøvrig hatt to stk model S, og vært på tesla-verksted ca 25 ganger med de i løpet av 4 år. Jeg foretrekker Møller service...

Ingeniøren

Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 17. juni 2021, klokken 14:59
Sitat fra: Vaduz på torsdag 17. juni 2021, klokken 08:47
Det jeg lurer på er hvorfor ikke bilen kan si selv om det er noe galt? Hva i all verden sjekker de? Det er jo en sensor på absolutt alt av ting som kan gå galt.

@ingeniøren: Tesla hadde faste service intervall før, mener du at tesla var mer robust/mindre verkstedsbesøk før i tiden? Ikke mitt inntrykk med model s. Den gang var første service bytte av fob batt, vindusviskere, spylevæske og sjekket wheel alignement. Helt unødvendig servicer selvfølgelig, og ting man enkelt gjør selv ved behov.

Jeg hadde service på min i mai (riktignok gratis, da jeg har blitt kompensert med 3x gratis service pga. feil på nattsynsassistent). De fant lekkasje i en ventil til kjøleveske og dugg på innsiden i en baklykt, begge deler ble byttet på garanti. Tror ikke noen sensorer ville sagt fra om dette.

Har forøvrig hatt to stk model S, og vært på tesla-verksted ca 25 ganger med de i løpet av 4 år. Jeg foretrekker Møller service...

:+1: Nettopp, service dreier seg om mye mer enn å skifte olje og filter....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vaduz

Ville være ganske sjokkerende om ikke bilen sier i fra om lavt kjølevæskenivå eller feil ved termisk regulering av batteriet. Dugg i en lykt skulle jeg sett selv til under 10k for å si det slik. Men godt noen er fornøyd med den årlige avlaten til møller.
Har selv model S, ikke hatt noe trøbbel med den etter 50k. Mener du at feilene med dine model S ville vært unngått med faste service intervaller? Vil vel tro det var fast service i alle fall på den første S-en din, ser ikke ut til at det hjalp nevneverdig?
Det aller meste som går i stykker på en bil gir en feilmelding eller en bruksforandring, da tar man med bilen til service/reparasjon. Bremser kan man ta service på selvfølgelig, men neppe nødvendig første to år på elbil med mindre noe er feil. EU kontrol sjekker jo også bremseklosser og skiver.

Morten L

Albjerk, merkeforhandler i Drammen skal ha 5500,-. Det er greit.

hybrid88

Jeg tok en runde i forbindelse med at min siste etron nå er 2 år gammel gått 20.000km.

De fleste verkstedene møller, erik arnesen, albjerk osv ligger på ca 9000-10000 kr for denne servicen. Jeg fikk også opplyst at det var en oppgradering samt at jeg klagde på ulyd fra understell.

De brukte 4 timer på å gjennomføre testkjøring, service/ inspeksjon, oppgraderinger og bytte bærekule foran begge sider på garanti.

Kan noen fortelle meg hva man betaler 9000-10000kr for på denne servicen bortsett fra at de skal ha 1700kr for pollenfilter og 1200 bremsevæske.

Hvis det tar 4 timer å ta service på bilen, div oppgraderinger og bytte bærekuler på garanti så har de en fryktelig høy timepris på den servicen?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Brisken

betalte akkurat kr 6200 for service på Møller Stavanger, fikk tilbud fra Gumpen Lyngdal på 5500kr og.

Fikk for øvrig først tilbud fra møller Stavanger på 9200kr, der var noe mer de la med der, husker ikke hva dog.

Gikk så via "mitt bilhold" appen, der kan en for øvrig sammenligne serviceprisene enkelt mellom verksteder, og fikk kr6200 prisen..

hybrid88

Hva betaler dere for første 2år/30.000km service på etron for tiden?

Sist jeg hadde etron inne for service i november 2021 tok de 9500kr totalt. Bilen var inne 1 time. De byttet pollenfilter og bremsevæske. Fastpris på selve inspeksjonen var satt til ca 5700. I tillegg kom da deler og arbeid for de andre tingene. Det var stiv timepris kan man si.

Er det fortsatt like drøyt?
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA