Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen lynladere mellom Stjørdal og Narvik / i Lofoten

Startet av Dede, mandag 14. juni 2021, klokken 16:36

« forrige - neste »

Dede

Forsøkte å finne ut om det er mye lynladere på vei nordover.  Chargefinder var den appen det så enklest ut å sortere på type lader og ifølge denne så finnes det ingen lynladere mellom Stjørdal og Narvik.  Og egentlig ingen i lofoten / vesterålen heller.  (Tar ikke med Tesla sitt ladenettverk siden det ikke er aktuelt for andre).  Dette betyr gjerne at alle med nye elbiler som kan lade med over 50kw og som skal på ferie nordover får seg en overraskelse i sommer..? Tenker det også kan føre til litt frustrasjon om de tror de skal ha en kjapp stopp for å fylle opp fra veldig tomt batteri når de oppdager at det tar 50-100% lengre tid enn de tror? 
Eller er ikke appen oppdatert og det er nå kommet flere lynladere over 50kw..?

Lurer jo litt på om det er best med stort batteri å lade fra tomt til fullt hver gang (med desto lengre pause) eller om det blir bedre utnyttelse av ladere om folk heller lader litt oftere og kortere? I alle fall blir det da litt kortere å vente om en kommer inn på et sted der det opptatt og en "må lade"?

ThomasEL

Det stemmer nok dessverre at det er dårlig med lynladere der, ja...

Det gir jo i utgangspunktet langt bedre rullering hvis det lades oftere og kortere, siden man da kan lade i det SOC-området hvor bilen tar høyest kW.

Men det kommer jo an på bilen, på en 50kW lader vil jo en e-tron f eks lade like fort hele veien (50kW helt til 99%)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dede

#3
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. juni 2021, klokken 19:58
Er noen lynladere utenfor Bodø.
Joda men skal du nordover på E6 så er det nesten 10 mil omvei dit..
Og videre nordover eller utover vesterålen senja er det også utrolig dårlig med vanlige hurtigladere.


hELgenen

Så nord for Stjørdal er det stort sett bare 50 kW og forøvrig dårlig dekning av det også? Mener Teslabjørn nevnte noe om dette en gang..50kW land. Høres ikke ut som en god plan å planlegge Norgesferien der oppe om en ikke reiser før ferierushet i skoleferien..

audund

Det er jo rart at det ikke finnes en eneste lynlader langs E6 på dette strekket. Man skulle jo tro det var trafikkgunnlag for det, spesielt på steder som Mosjøen, Grong, Namsskogan og Trofors.  Får bare håpe det snart kommer noen gode nyheter.
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

JorgenM

#6
På Steinkjer er det nettopp satt opp to 150kw ladere fra Mer, utenfor Amfi / McDonalds. Ser dem ikke i appen så mulig det ikke er strøm på dem enda, men de skulle være operative i slutten av juni.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ThomasEL

Nå som Troms og Finnmark har fått mange lynladerlokasjoner (dog få stolper på hvert sted), så er jo egentlig dette strekket langs E6 gjennom Nordland vel eneste europaveistrekket i landet hvor det fortsatt råder totalt lynladermørke..?

Vi får håpe det skjer noe. Var det ikke noe Enovautlysning i det området?
I Troms og Finnmark sto det stille lenge, men akselererte veldig fort da det først begynte. Så mulig lyser snart tennes i Nordland også..?!

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 22. juni 2021, klokken 10:55
Nå som Troms og Finnmark har fått mange lynladerlokasjoner (dog få stolper på hvert sted), så er jo egentlig dette strekket langs E6 gjennom Nordland vel eneste europaveistrekket i landet hvor det fortsatt råder totalt lynladermørke..?

Vi får håpe det skjer noe. Var det ikke noe Enovautlysning i det området?
I Troms og Finnmark sto det stille lenge, men akselererte veldig fort da det først begynte. Så mulig lyser snart tennes i Nordland også..?!

Selv om fylket heter nå "Troms og Finnmark" (eller var det motsatt?), så er det ikke akkurat flust med lynladere i den delen som utgjør gamle Troms Fylke heller.

Etter Fauske og opp til Storslett, har man vel bare Innhavet rett før Bognes (fremdeles Nordland) og Setermoen før Skibotn, ifølge Chargemap (filtrert på ladere med minst 100 kW effekt).

https://chargemap.com/map

På andre kart finner jeg ikke lynladere ved hverken Innhavet eller Setermoen. Mulig den viser disse pga Tesla SuC-stasjoner der.

Elbilforeningens kart viser riktignok en ved Fagernes rett sør for Narvik om jeg planlegger tur fra Fauske til Storslett. Men ellers helt tomt foreløpig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DeepFu

Meg bekjent er det kun 50kW ladere på Innhavet og på Setermoen.Men det er 120 og 150kW ladere hos VW-forhandleren i Narvik (Fagernes) Bruker Defa Cloudcharge. Det er (nesten) sånn alt annet enn Tesla er bybiler i Nord-Norge.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Dede

#10
Her er chargefinder sitt kart sortert på minimum 50kwt (blå) punkter.  Røde er tesla lynladere (fikk ikke de bort) og lilla er lynladere for resten..  Masse 50kwt etterhvert så en kommer seg frem (ialle fall når det nå blir litt mer i Vesterålen / Lofoten)- men dårlig ellers.. I alle fall i forhold til Sør-Norge. (En del av 50kwt ladere i sørnorge falt ut av bildet - får dem ikke inn igjen så har 2 kart med tyngdepunkt i hver sin ende - men mulig flere blå/50kwt)?)
Du kan ikke vise dette vedlegget.   
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Ladere f.eks i Fauske som referert over er 50kwt( sjekket med aktuelle apper)


RJK

#11
Du har bare så vidt kommet borti søndre del av "Troms og Finnmark", som altså er området jeg uttalte meg om.

Her er det jeg snakker om:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

audund

2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

RJK

Er klar over at det kommer flere i Nordland og tildels Nord-Trøndelag langs Kystriksveien. og der blir det lynlader på plass. Håper flest mulig er åpnet til jeg legger i vei nordover i siste halvdel av juli.

https://www.nrk.no/nordland/ladestasjoner-for-elbil_-enova-vil-gjore-det-enklere-a-lade-elbil-pa-kystriksveien-pa-helgeland-1.15359547

https://www.kystriksveien.no/planlegg-reisen/transport/2509-2/

Ellers er jo denne tråden på diskusjon.no grei for de som vurderer en tur i disse traktene:

https://www.diskusjon.no/topic/1902792-biltur-fra-oslo-til-lofoten-hva-bør-vi-gjøre-4-5-dager/page/3/#comments
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

audund

Med lynladere i Steinkjer og i Mosjøen blir jo lengste strekk 270 km mellom lynladere. Det bør jo være overkommelig for de fleste, for enkelte modeller også med en liten tilhenger.
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA