Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Under 60000 kr for en liten el-pickup til vedarbeid og "vaktmestertjenester"?

Startet av Sjalabais, mandag 14. juni 2021, klokken 15:23

« forrige - neste »

Sjalabais

En kamerat av meg ser ut til å få seg hytte/støl med mye skog, og han driver nå å fantasere om hva slags kjøretøy han skal bruke til veding. Det er på idéstadiet og det går i Aebi traktor, UAZ 456, en gammel Leaf tømt for seter, og siden denne herligheten:
https://www.aliexpress.com/item/1005001757566761.html
Stor spredning altså. :P Men det meste er innenfor et budsjett på rundt 50k kr.

Ca. 56000 kr u/moms eller andre avgifter for denne kinesiske saken synes jeg høres ganske så utrolig ut. Lar han være å kjøre den på offentlig vei, trengs vel kanskje ikke skilt eller typegodkjenning? Noen her som vet hvordan det fungerer?

Pickupen har et praktisk layout, der sidene bak kan åpnes for bedre tilkomst. Den er oversiktlig liten "bil". Teknologien er simpel, men skal holde til formålet. Denne her er vel kjent for de allerfleste og er nok utgangspunktet for ideen:
https://jalopnik.com/tag/changli

Jeg lar meg lett rive med, men tror han trenger helst litt motargumenter. :D Hva synes det kollektive forumshjernet her om slike maskiner?
2012 Leaf Tekna

E-Trond

Jeg har holdt på med lignende fritidsaktiviteter i noen år nå,med traktor registrert atv på sorte skilt.
Forsikring på slike er svært rimelig og det trenger du den dagen noe går galt,med fører eller passasjer....
Skogsarbeid er et farlig yrke,spesielt i ulendt terreng,eller ved felling av større trær.

Jeg anbefaler kjøretøy med winsj og hengerfeste og 100 meter ekstra med tau.  ;D

Fireshjuldrevet Atv er et godt verktøy til slikt,da de flyter lett i terrenget. Små hengere med pendelfjæring er også genialt i terreng.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Trekkoppbil

Sitat fra: Sjalabais på mandag 14. juni 2021, klokken 15:23
Noen her som vet hvordan det fungerer?
Du kan søke på nettet etter hvordan man får enkeldtgodkjennt en moped.
Det er ikke sikkert du behøver å godkjenne kjøretøyet for å slippe moms. Vanligvis momser man inn kjøretøyet før man viser det på trafikkstasjonen, så det spørs hvordan man deklarerer varen ved innførsel. Start med å lese momsforskriften.

Det spørs hvor mye last du klarer å dra med 1000W, og om du bør være forberedt på å dytte kjøretøyet opp de bratteste bakkene.
Kanskje det  er enklere med en sykkelhenger, og at man heller kjøper en 1000W motor som man setter på en vanlig tråsykkel, og at man eventuellt registrerer den som en moped.

Sjalabais

2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA