Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

GTX med 19" - mulig å kjøpe?

Startet av tromsø, mandag 14. juni 2021, klokken 09:19

« forrige - neste »

tromsø

For å få mest mulig rekkevidde ønsker jeg kjøpe bil med minst mulig felg men GTX har ikke 19" som standardvalg for sommerdekk. Har noen forhandlet seg til billigere pris på bilen med 19" felger på både sommer og vinterdekk?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

hELgenen

Sitat fra: tromsø på mandag 14. juni 2021, klokken 09:19
For å få mest mulig rekkevidde ønsker jeg kjøpe bil med minst mulig felg men GTX har ikke 19" som standardvalg for sommerdekk. Har noen forhandlet seg til billigere pris på bilen med 19" felger på både sommer og vinterdekk?

Erfaringsmessig blir det dyrere - har ofte spurt om dette - alltid fått samme svar - vi kan levere, men du må betale ekstra

tromsø

Skønner og takk for svar.

Neste spørsmål: tror dere at det vil komme en billigere ID4 versjon (uten GT lull og med 19") med firehjulstrekk til høsten?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Moas

Jeg sjekket med Møller om 19" på GTX og min lokale butikk i Ski kunne sette disse på uten ekstra kostnader.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Rexen

Sitat fra: tromsø på mandag 14. juni 2021, klokken 09:19
For å få mest mulig rekkevidde ønsker jeg kjøpe bil med minst mulig felg men GTX har ikke 19" som standardvalg for sommerdekk. Har noen forhandlet seg til billigere pris på bilen med 19" felger på både sommer og vinterdekk?
Er det virkelig slik at du får økt rekkevidde av 19" vs 20"? Hvorfor ser vi stadig (min påstand) at forhandlere stiller med 21" dekk i stedet for standard på 20" på rekkeviddetester?

Jeg vurderte å forsøke å bytte meg ned i 19" på sommerdekkene for komforten sin skyld. Men er blitt litt i tvil etter å ha lest litt her om fabrikkens vurdering hva som er best, kjøreegenskaper.... Samt at jeg snakket med en fagmann som mente at det kan være uheldig da alle register vil angi at jeg har annen dimensjon...
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

biggern

Std. fra fabrikk er 20" på sommer dekk. Så om mann ønsker 19" må forhandler ivareta innkjøp av 19" felger/dekk lokalt og prøve å selge 20" til andre.
Mao. fordyrende, da dette ikke kan velges fra fabrikk.
Vinterdekk kan en jo velge 19".

hELgenen

Dersom forhandler kan tilby 19" istedenfor standard 20" som følger med bilen fra fabrikk uten ekstra kostnad er det jo ekstra service - noen gjør kanskje dette, men som nevnt før her - de jeg har pratet med gjør det ikke.
Videre er det jo slik at rekkevidden er vinner på dette visstnok er marginal - i alle fall på ID.4. Det er jo gjort rekkevidde test 21" vs 20" og det er nada å hente der. På komfortsiden der har jeg mer tro på at man kan hente ut noe - så det gir jo litt mening i så henseende

tromsø

Takk for flere kommentarer men hva med dette spørsmålet:
Tror dere at det vil komme en billigere ID4 versjon (uten GT lull, med stoffseter, med 19" etc.) med firehjulstrekk til høsten?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

biggern

Sitat fra: tromsø på mandag 14. juni 2021, klokken 12:10
Takk for flere kommentarer men hva med dette spørsmålet:
Tror dere at det vil komme en billigere ID4 versjon (uten GT lull, med stoffseter, med 19" etc.) med firehjulstrekk til høsten?

Bilen er nå så populær i Europa, at jeg har liten tro på det, tatt i betraktning dagens kunders minste krav.
De har jo kun ca. 7 pakker + till.hengerfeste for å serielinje/øke produksjonen.
Ellers er jo std seter av stoff:
- Setetrekk i stoff og kunstskinn (sidevanger, bakside og armlener) med GTX perforering på
seterygg.
https://www.am-online.com/news/market-insight/2021/05/27/volkswagen-id4-becomes-first-suv-to-top-european-ev-sales-rankings


Krantz

Sitat fra: tromsø på mandag 14. juni 2021, klokken 12:10
Takk for flere kommentarer men hva med dette spørsmålet:
Tror dere at det vil komme en billigere ID4 versjon (uten GT lull, med stoffseter, med 19" etc.) med firehjulstrekk til høsten?

Jeg vurderte først GTX, men tror nå heller det blir Enyaq 80X. Da slipper jeg sportsseter, svart taktrekk og får også 19" felger. Dessuten kan man velge mellom mange typer seter/interiører i 80X.

tromsø

Sitat fra: Krantz på mandag 14. juni 2021, klokken 12:43
Jeg vurderte først GTX, men tror nå heller det blir Enyaq 80X. Da slipper jeg sportsseter, svart taktrekk og får også 19" felger. Dessuten kan man velge mellom mange typer seter/interiører i 80X.

Jeg vurderte Enyaq 80X først men har nå tilbud på GTX som er 40' billigere (samme spec.), blir da vanskelig å velge Enyaq.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Rexen

Sitat fra: biggern på mandag 14. juni 2021, klokken 11:24
Std. fra fabrikk er 20" på sommer dekk. Så om mann ønsker 19" må forhandler ivareta innkjøp av 19" felger/dekk lokalt og prøve å selge 20" til andre.
Mao. fordyrende, da dette ikke kan velges fra fabrikk.
Vinterdekk kan en jo velge 19".
Tanken er å bytte 20" sommerdekk mot 19" med kjøper av annen ID.4 som ikke er GTX. Altså ikke fordyrende for selger, Men litt merarbeide med bl.a. å foreta fysisk bytte... Ettersom jeg husker koster 20" kr. 3000 mer enn 19".
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Olemann

Det er en solid diskusjon (5 sider med innlegg) i annen tråd om dekk/felg ID.4
Spesielt typegodkjenning, garanti etc er drøftet og viktig.
Mange trakk den konklusjon at man ikke vil bytte til noe bilen ikke er typegodkjent for.

Limodriver

Mhp valg av hjuldimensjon på ID4 henviser Statens Vegvesen til importør og Møller har rettet en henvendelse til fabrikken. Jeg fikk beskjed om at de ville legge ut informasjon om dette på nettsidene når svaret foreligger. Spesielt ønsket de en avklaring om fabrikken ville godkjenne at en benytter samme dimensjon (bredde og høyde)på begge akslinger.

Limodriver

Sitat fra: tromsø på mandag 14. juni 2021, klokken 10:10
Neste spørsmål: tror dere at det vil komme en billigere ID4 versjon (uten GT lull og med 19") med firehjulstrekk til høsten?

Når en ser på prisutviklingen på elbiler der det ene merket etter det andre senker prisene på innstegsmodeller og gjerne fjerner noe utstyr (senest Nissan Leaf forrige uke) tror jeg det er veldig sannsynlig at det vil komme en enklere ID4 awd til en lavere pris. Det er mange leverandører av biler i samme segment og da er det om å gjøre å være attraktiv for kundene og pris er definitivt et viktig element.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA