Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det norske avgiftssystemet favoriserer 3 hjulene. Så hvorfor ser vi så få på vei

Startet av elektrolux, mandag 14. juni 2021, klokken 08:07

« forrige - neste »

elektrolux

Verdens første bil hadde kun 3 hjul, og etter krigen var 3 hjulere med på å bygge opp Europa.

Her er en god artikkel om kjøretøy gruppen som jeg elsker og har hatt flere eksemplarer av:

https://youtu.be/O2zlYpy6QCM

3 hjulere er som regel kjekkere å kjøre enn 4 hjulere, men ikke like kjekke som 2 hjulere. De er mer komfortable enn 2 hjulere, og kan bygges mye mer energiefektive, noe ikke minst Aptera utnytter til fulle:

https://www.youtube.com/watch?v=V17meWEKSik
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på mandag 14. juni 2021, klokken 08:07
Verdens første bil hadde kun 3 hjul

Benz Patent-Motorwagen (som jeg antar du viser til) var ikke verdens første bil. Verdens første bensinbil kom 10-20 år tidligere. Hvis man aksepterer at en bil kan gå på annet drivstoff enn bensin (noe vi på elbilforum antageligvis gjør) så kom første bil over 100 år tidligere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juni 2021, klokken 12:12
Hvis man aksepterer at en bil kan gå på annet drivstoff enn bensin (noe vi på elbilforum antageligvis gjør) så kom første bil over 100 år tidligere.
Damp?

Rosstopher

Sitat fra: Counterpointer på mandag 14. juni 2021, klokken 15:54
Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juni 2021, klokken 12:12
Hvis man aksepterer at en bil kan gå på annet drivstoff enn bensin (noe vi på elbilforum antageligvis gjør) så kom første bil over 100 år tidligere.
Damp?

Damp er vel ikke noe drivstoff :D, men ja.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Brennstoff er ved/kull antagelig, men henviste til gassen som ga fremdrift
Beklager unøyaktighet.

geear

Er nok mange som ser på trehjulere som ganske dorky, minner iallfall meg om tuktuk og Reliant Robin. Og hvorfor skal vi gidde, når vi har råd og plass til firehjulinger?

Rosstopher

Biler som Morgan Three Wheeler og Polaris Slingshot (spesielt førstnevnte) er jo kule. Men ellers enig i at det er en del dorky kjøretøyer med tre hjul.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Aptera kunne jeg faktisk tenkt meg om jeg hadde klart meg med to seter.
Har tenkt at det er en ypperlig pensjonistbil for meg

turfsurf

Grunnen til at det er så få på vei er vel fordi at kost/nytte er så lav på de. Stort sett plass til en, maks to personer, lite bagasje, og koster like mye som en lett brukt småbil.

Kunne tenkt meg en Aptera eller noe slikt selv, men nytteverdien er mye mindre enn en småbil, og når man i tillegg ikke sparer noe (ingen bomringer her før man kommer på motorveien) er jo hele vitsen borte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

En ting er nytteverdien, en annen ting er gleden og tilfredsheten med å vite at en kjører rundt i noe som skader miljøet minimalt. En kan godt ha en SUV til hytteturen, men spe gjerne på med noe spennende til annet bruk.

Vår framtidige bilpark blir følgende:

- Diesel camper for utenlandske musikkfestivaler
- BMW R1250RT for lengre MC turer. Typisk fricamping et sted det er sol
- Monotracer til pendling mellom Stavanger og Bergen
- Aptera som alternativ til 2-3 overstående bruksområder.
- El Berlingo for transport av større mengder varer, og pendling til jobben som ligger innenfor bomringen.
- Tesla S som den ultimate ungdomsbilen til Jr. Skal vanskelig gjøres å slå fri drivstoff, liggeplass, nok krefter og topp kollisjonssikkerhet.
- Triumph Speed tripple for jr. når han skal kjøre MC
- Buddy, Fulu og Microlino for lokale turer gjennom bommene.
- BMW C-evolution for samme som over når det er mye trafikk og /eller fint vær.
- Piaggio Medley for jentungen siden hu hverken kan lade eller parkere alternative over.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Dede

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. juni 2021, klokken 09:11
En ting er nytteverdien, en annen ting er gleden og tilfredsheten med å vite at en kjører rundt i noe som skader miljøet minimalt. En kan godt ha en SUV til hytteturen, men spe gjerne på med noe spennende til annet bruk.

Det mest miljøvennlige er nok å ha ETT kjøretøy som man bruker mest mulig og ikke et kjøretøy pr bruksområde.  Dette er også den mest realistiske løsningen for de aller fleste her i landet.  Og hvor i alle dager skal alle disse kjøretøyene parkeres når de ikke er i bruk om en ikke bor langt ute på landet?

elektrolux

Skulle jeg hatt et eneste kjøretøy som dekker alle behov ville det vært Dieseldråget.

2,5T med 1l/mil i forbruk og et enormt service og vedlikeholdsbehov om den ble satt i daglig bruk. Ville også vært dørgende kjedelig å måtte kjøre samme farkosten hver dag.

Grunnet Korona har denne stått lagret (på landet) siden sist festival i sep 2019 og har ikke brukt en dråpe diesel eller kostet meg et øre. Tvert imot er formuesverdien på den lavere enn reeell verdi og dermed sparer jeg skatt.

Tror det har vært mer miljøvennlig at jeg i mellomtiden har kjørt Buddy, C-evolution og Tesla S. 🙄
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: Dede på tirsdag 15. juni 2021, klokken 12:02
Det mest miljøvennlige er nok å ha ETT kjøretøy som man bruker mest mulig og ikke et kjøretøy pr bruksområde.  Dette er også den mest realistiske løsningen for de aller fleste her i landet.  Og hvor i alle dager skal alle disse kjøretøyene parkeres når de ikke er i bruk om en ikke bor langt ute på landet?
For de aller fleste er det ikke mulig å holde på slik elektrolux gjør. Ikke er det miljøvennlig heller.

Personlig skal jeg ikke ha noen kjøretøy igjen som spyr ut gift og støyer ned miljøet. Elektrisk MC med 2, 3 eller 4 hjul kunne jeg godt tenkt meg, da som erstatning for en av de to bilene våre. Men da holder det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det er fort gjort å dra på seg noen kjøretøy, selv for oss som ikke har bomfobi.

Har;
TM3P
Tm3LR
E-golf fl300
i3 94ah
Volvo Felt
Suzuki R1100
Polaris Magnum 425 Atv

Kjenner på behov for enda et par kjøretøy, men tror det bare blir en Atv til.

Dede

Joda, én bil kan være lite - særlig om det er campingbil. Skulle gjerne hatt både det og en bil jeg kunne trekke hestehenger med (nå må jeg leie når ekstrahestekraften skal ut å reise) i tillegg til elbil. Og selvsagt kan det være gøy med flere kjøretøy. Men ikke påstå at en kjøper den 10(?) doningen for å skade miljøet minst mulig for det stemmer ikke om en allerede har 5-6-7 tilsvarende biler/kjøretøy å veksle mellom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA