Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøleboks til e-tron

Startet av EspenT, søndag 13. juni 2021, klokken 19:13

« forrige - neste »

EspenT

Bruker bilen ofte  til både kortere og lengre turer og ofte har jeg et brett med cola etc. liggende i bilen. Nå om sommeren blir den varm, og om vintern fryser den. Er det noen som har tips om bra kjøleskap/boks som passer naturlig inn i bilen? Kanskje no man kan ha i brønnen under bagasjerommet? Bør vel helst være kompressor drevet om man ikke skal tømme 12v batteriet med en gang.

Frode Nylund

Hva mener du med at det skal være kompressor drevet for ikke å tappe batteriet?
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

Trond.m

#2
Ser ikke ut som om termoelektriske bruker så mye mer energi enn kompressor-baserte. Og prisene er betydelig høyere med kompressor, så det er vel grunnen til at få velger dette. Antar at kapasiteten er høyere og at de har termostat for stabil temperatur, men det vet jeg lite om.

Bruker selv kjøleboks i bilen, men har ikke merket at den tapper 12V batteriet. Men den slår seg vel av når tenningen er av hvis du ikke kobler om 12V uttaket. Jeg er også usikker på hvordan e-tron lader 12V batteriet. Det er visst noen biler som lader 12V bare under kjøring, og ikke kontinuerlig etterfyller batteriet ved DC / AC konverter.

https://www.thansen.no/camping/kjolebokser/kompressor-kjolebokser/n14729/

Orbit

Uansett kjølebokstype, så er brønnen under bagasjerommet en dårlig plassering. Boksen avgir 30 - 60 (++) W med varme, så i et tett rom blir det veldig varmt. Da vil den bruke enda mer strøm, og vil for mange bokser heller ikke kunne holde innholdet mer en ca 25 grader under omgivelsestemperaturen. Så om det f.eks. blir 40 grader nede i brønnen, vil kjøleboksen ligge på 15 grader innvendig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Maxwell_400

Sitat fra: Trond.m på mandag 14. juni 2021, klokken 08:04
Ser ikke ut som om termoelektriske bruker så mye mer energi enn kompressor-baserte. Og prisene er betydelig høyere med kompressor, så det er vel grunnen til at få velger dette. Antar at kapasiteten er høyere og at de har termostat for stabil temperatur, men det vet jeg lite om.

Bruker selv kjøleboks i bilen, men har ikke merket at den tapper 12V batteriet. Men den slår seg vel av når tenningen er av hvis du ikke kobler om 12V uttaket. Jeg er også usikker på hvordan e-tron lader 12V batteriet. Det er visst noen biler som lader 12V bare under kjøring, og ikke kontinuerlig etterfyller batteriet ved DC / AC konverter.

https://www.thansen.no/camping/kjolebokser/kompressor-kjolebokser/n14729/
Jeg har gått over til å bruke en godt isolert "passiv" boks, isbiter i pose får en kjøpt på dagligvarebutikker og de holder drikken kald i flere dager. Termoelektriske bokser er dårlig isolerte.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA