Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mustang Mach-E-eiere «havarerer» i lange nedoverbakker

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 13. juli 2021, klokken 20:07

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Jeg håper dette ordner seg asap for de få dette gjelder. Oppdatering på vei! :+1: Les Tek.no nyhet og FB innlegg under.

Flott av Anne i Ford som rett og slett bare informerer rett på FB siden for eiere :+1: for da treffer hun mange bileiere der også. :+1: det skjedde for kort tid siden. Herlig og fremoverlent!

Dyktige de i Ford, ikke bare på å lage og selge biler men også på kommunikasjon med eiere.


https://www.facebook.com/groups/427029661174187/permalink/953028741907607/

Kopi fra dagens nyhet:

Mistenker at for mye regenerering kan være årsaken. En oppdatering skal være klar, sier Ford.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bzmqre/mustang-mach-e-eiere-havarerer-i-lange-nedoverbakker?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row18_pos2

Kopi:

En rekke eiere av Fords Mustang Mach-E rapporterer om at de har opplevd at bilen har stanset fullstendig i bratte nedoverbakker den siste tiden.

«Nedoverbakke fra fjellet og Mach-E er en dårlig kombinasjon», skriver en i Facebook-gruppen for norske Mach-E-eiere. Han og en rekke andre har opplevd å få feilmeldingen «STOPP TRYGT NÅ» i instrumentpanelet, samtidig som bilen i praksis havarerer ved at motoren stopper og hjulene låser seg.

Oppdatert tirsdag 13.07 kl 19.55: Ford Motor Norges informasjonsdirektør Anne Sønsteby sier nå at det er en programvareoppdatering tilgjengelig som skal løse problemet.

«Vi har blitt gjort oppmerksom på at et veldig lite antall Mustang Mach-E i Norge, hvor den elektriske motoren har stoppet opp i bratte nedoverbakker. Det er en programvareoppdatering tilgjengelig for kunder hos alle våre forhandlere som løser dette problemet. Alternativt kan kundene også få oppdatert sin Mustang Mach-E med en Power-Up via OTA-oppdateringer som vil være tilgjengelig som en del av vår neste 21B-oppdatering - som vil skje i tidsrammen september/oktober i år», skriver hun i en e-post.

Opprinnelig sak følger:

Seks havarier i Geiranger
Til Motor sier bilberger Karl Martin Rønneberg i Eidsdal i Møre og Romsdal at han de siste to ukene har hatt seks berginger av Mustang Mach-E i de bratte bakkene i nærliggende Geiranger.

– Bilene er kjørt med maks regenerering nedover for å lade batteriet, slik mange er blitt anbefalt. Det har gitt altfor mye lading, og batteriet et blitt for varmt. Når dette skjer, går hele bilen i lås for å forhindre overoppheting, spekulerer Rønneberg overfor nettstedet.

Samme teori går igjen i Mach-E-forumet: Bilen får «overdose» av regenerering når den må ned lange stigninger som nettopp Geiranger eller Trollstigen. Det ser heller ikke ut til å være nødvendig at bilen er fulladet eller nær fulladet før nedstigningen begynner.

Ford: Vi undersøker
Informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge sier de er kjent med at et «svært lite antall» kunder har opplevd ulike feilmeldinger ved kjøring.

– Vi undersøker de enkelte hendelsene individuelt og har foreløpig ingen indikasjoner på at disse enkeltbilene har helt identiske feilmeldinger. Det er med andre ord for tidlig å konkludere noe som helst, skriver hun i en e-post.

Sønsteby påpeker også at det er levert nesten 3000 Mach-E i Norge, og at det bare er et lite fåtall som har hatt problemer. Nylig var selskapet for øvrig i hardt vær på grunn av kontrakten de ba kundene signere før utlevering.

Electric cars in Norway

#1
Da har også Motor.no laget en sak på dette...

https://motor.no/bil/seks-mustanger-berget-i-bakkene-ned-til-geiranger/204431

Spennende om denne teorien stemmer...?

Kopi:

Bilberger Rønneberg har en oppfatning av hva som er problemet:

– Bilene er kjørt med maks regenerering nedover for å lade batteriet, slik mange er blitt anbefalt. Det har gitt altfor mye lading, og batteriet et blitt for varmt. Når dette skjer, går hele bilen i lås for å forhindre overoppheting.

Rosstopher

Det høres litt for dumt ut at bilene ikke har noen begrensning på regenerering når batteriet er for varmt? Fint at det er oppdatering på vei og at de er flinke på kommunikasjon, men trenger man å vente 2-3 måneder med å sende ut oppdateringen?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

Det viktigste er vel å begrense regen funksjonen så det ikke skjer med for høye verdier og varmeutvikling...så oppdateringen rent basis sett er nok en oppgradering av kjølingen, vil jeg anta.

Enten software fix på kort sikt og deretter fysisk sjekk av kjøling seinere og kansje skifte av noe hardware da på verkstedet. Jeg vet ikke.

OTA kommer jo litt senere. Synd de ikke hadde OTA klart på denne fixen.

turfsurf

Er vel kun en software fiks dette. Skulle tro Ford hadde prøv å kjøre Mach-e over en fjellovergang under testingen..
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#5
Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. juli 2021, klokken 07:32
Er vel kun en software fiks dette. Skulle tro Ford hadde prøv å kjøre Mach-e over en fjellovergang under testingen..

Korrekt. De som har fått meldingen "263, revidering" de har nå allerede fått denne fixen. Se bilde jeg hentet fra FB gruppa. Noen har bilen på  verkstedet allerede. Tror ikke det er en konstruksjonsfeil men vet jo aldri.

Electric cars in Norway

#6
Ser Motor.no la ut en oppdatering kl 23.00 i går der de skrev dette:

Kopi:

Ford svarer
Motor har vært i jevnlig kontakt med Ford Norge om episodene i Geiranger. Dette er siste oppdatering fra informasjonsdirektør Anne Sønsteby :

«Vi har blitt gjort oppmerksom på et veldig lite antall Mustang Mach-E i Norge, hvor den elektriske motoren har stoppet opp i bratte nedoverbakker. Det er en programvareoppdatering tilgjengelig for kunder hos alle våre forhandlere som løser dette problemet. Alternativt kan kundene også få oppdatert sin Mustang Mach-E med en Power-Up via OTA-oppdateringer som vil være tilgjengelig som en del av vår neste 21B-oppdatering - som vil skje i tidsrammen september/oktober i år.»

https://motor.no/bil/slik-skal-ford-fikse-mustanger-som-matte-berges-i-bakkene-ned-til-geiranger/204431?fbclid=IwAR0sm5zoXhB5GUIbEc8eOJHHljAaxhiCyJ_-_qWJxjgGhyFlLdrZSih7ZlA

Men 21B er da ikke 268? Ja ja jeg  håper virkelig det ordner seg med 21B :+1: trist hvis slikt skjer under ferien..

THE

Hørte fra en bilberger i dag. Han alene har hentet 7 stk. døde Mach-E nå i ferien der alle hadde havarerte i nedstigningen fra en fjellovergang. Tydeligvis ikke alle Mach-E eiere som har fått med seg dette problemet, og mange biler som ikke har fått installert fiksen ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

eltyl

Min kjære forhandler (Bil i Nord) vil kun installere oppdateringer på "kampanje". Så de vil ikke installere denne for meg. Veldig fornøyd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA