Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Naf ladetest

Startet av moby666, søndag 13. juni 2021, klokken 10:05

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: nordmannisverige på torsdag 17. juni 2021, klokken 13:31
En ting jeg ikke har fått helt med meg når det gjelder WLTP.
Er det produsenten selv som tester WLTP, eller er det en tredjepart?
Hele dieselgate gikk jo ut på at VW fant en metode for å fuske til seg bedre resultater, finnes det noen fare for at det samme kan skje med elbiler?
Det er produsentene selv som tester WLTP:

WLTP testen er egentlig laget for å finne forbruk/utslipp fra fossilbiler og er i liten grad tilpasset elbiler (eller hybrider).
Man kjører bare 4 testsykluser i et testlaboratorium som til sammen utgjør 23,25km i 23 grader med en gjennomsnittsfart på 46,6 km/t uten bruk av varme/klima. Syklusene inneholder stopp, akselerasjon og bremsing. Matematiske modeller vil bli brukt til å beregne forskjeller i energiforbruk for ulike utstyrsnivå.

De 4 deltestene som inngår i europeisk typegodkjenning består av 1/4 bykjøring (opptil 56,5km/t - veldig lik NEDC bykjøring), 1/4 forstadskjøring (opptil 76,6km/t), 1/4 landeveiskjøring (opptil 97,4km/t) og 1/4 motorvei (opptil 131 km/t). De bilene som ikke kan kjøre fortere enn 130 km/t gjentar landeveiskjøring 2 ganger.
Det kombinerte WLTP testresultatet av de 4 testene blir brukt til å beregne en teoretisk rekkevidde på en elbil uten at man faktisk har prøvd å kjøre den fra fulladet til den ikke lengre har energi nok til å fortsette testen.

Her er det opp til kreativiteten til hver enkelt produsent om hva man definerer som teoretisk rekkevidde: når bilen viser 0% i instrumentpanelet eller man kjører (i teorien) bilen helt tom (slik gjør sine NAF tester); i sistnevnte tilfelle har bilen strengt tatt ikke nok energi til å holde den farten WLTP syklusen krever på de siste km.

Strengt tatt er det liten risiko for produsentene og "skryte på seg" WLTP helt til null fordi de som ser at SIN bil gjør det godt er mer fornøyd med å skryte av resultatet til null enn hva man egentlig oppnår selv i praksis (hvor man ikke kjører til bilen er tom og må ha bilredning)...

Det er kun dieselbiler som kan bli etterprøvd av et 3.parts organ for "RDE" - Real Driving Emission. Disse RDE-testene måler utslipp av skadelige stoffer, for eksempel svevestøv og nitrogenoksider (NOx), under kjøring på vei. Ved hjelp av denne metoden fastsetter man gjennomsnittlige utslippsverdier som kan forventes ved vanlig bruk. Dersom RDE tallet for en dieselbil overstiger utslippsverdien fra WLTP kombinert med mer enn 2,1 for NOx og 1,5 for partikler, skal RDE verdien brukes. Tilsvarende "Real Driving Efficiency" finnes ikke for elbiler.

carlings

Liten avsporing, men interessant at Enyaq gjør det såpass bra sammenlignet med ID4 på samme plattform.

turfsurf

Sitat fra: carlings på tirsdag 22. juni 2021, klokken 00:45
Liten avsporing, men interessant at Enyaq gjør det såpass bra sammenlignet med ID4 på samme plattform.
Hørte podcast med en av sjefsingenørene bak ID.4 fra TU, og der var forklaringen bl.a at Enyaq har mindre luftmotstand grunnet det litt skrånende taket bakover.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA