Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Z.E. 40 erfaringer

Startet av oddhap, lørdag 12. juni 2021, klokken 20:16

« forrige - neste »

oddhap

Bruktbilprisene på Renault Zoe Z.E. 40 har nå falt til et akseptabelt nivå, så vurderer kjøp. Har derfor noen spørsmål til dere som eierZ.E. 40:
Er dere fornøyd?
Hadde dere gjort samme kjøp igjen?
Hvordan er ytelsen på standard vs R110, er R110 verdt 50-60 tusen ekstra?
Hva med life vs intens?
Hvilke feil og mangler bør jeg være på utkikk etter?
Ser at motorforum selger de fleste brukte ze 40 uten ladebøtte, er det vanlig at der forekommer feil på denne? (Har TN nett hjemme, så regner med at det bare er plug and play i min nåværende ladeboks)
På forhånd takk for svar :)
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

minibiti

#1
Fornøyd: yes :) The range of the ZE40 is great! There is a difference between winter range and summer range which is bigger than on some other higher hand models but you just have to know about it.

Samme kjøp: yes, but it depends what your expectations are and if you know what you are getting.

R110 vs R90: The difference is noticeable, especially about 80 km/h. Not sure it is worth 50 k more but you usually get a newer car. The R110 are usually produced after summer 2018. And talking about that, I see many any Finn.no ads selling R110s when in fact the cars are R90s. Do double check on vegvesenet!

Life vs Intens: Again it depends of your needs. The Intens is better equipped and I would not buy a car without rear camera and proximity sensors.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

HCO

Har hatt en R240 og en R90 (ZE40), begge var Life. Sønnen min har nå en R90 Bose og datteren min har en 2020-modell Intens. Så totalt har jeg erfaring med fire Zoe'r.

Først og fremst: Jeg er Zoe-fan, selv om jeg for tiden ikke har Zoe selv. Den er superenkel (på godt og vondt), jeg liker den gocart-aktige kjørefølelsen og at den er usannsynlig enkel og billig å eie. Alt i alt er det en perfekt by- og pendlebil, men den har litt for mye vindstøy og litt for stumpete fjæring til å være en favoritt på langtur.

Ettersom du har TN hjemme, og ladeboks allerede er på plass, har du et godt utgangspunkt for å leve godt med Zoe. Et par ting kan allikevel være greit å være klar over på biler før 2020-oppgraderingen:

  • Svake forstillingsdeler: Delene er ikke dyre (noen hundrelapper bare), men dersom du ikke skrur selv kan du regne med noen tusenlapper for å få byttet disse omtrent annenhvert år. Se gjerne etter en bil som fortsatt er innenfor garanti, eller om den er utenfor garanti bør du sjekke om forstillingsdeler er byttet nylig. Symptomer er klakking eller knirk i forstillingen over dumper.
  • Støtter kun et sett dekktrykk-sensorer (TPMS). Spør hvordan selger har løst dette. Beste løsning er såkalte klone-sensorer. Nest beste løsning er å bruke CanZE-appen. Dårligste løsning er å kjøre til verkstedet to ganger i året, særlig dersom verkstedet tar penger for det (her varierer praksis).
  • Dårlige lys: Det er vanlige H7-pærer, og ganske så dårlige nær- og fjernlys. Dersom du kjører mye på dårlig opplyste veier bør du se etter en bruktbil med LED-bar. Eventuelt ta høyde for å måtte montere slik bar selv.
  • Ikke DAB: Tidlige modeller har ikke DAB (dersom det er viktig for deg - selv får jeg vondt i ørene av den hardkomprimerte DAB-lyden)
  • Life har ikke lysautomatikk (som skrur på nærlys+baklys i tunneller). Høres ut som en bagatell, men er utrolig irriterende om man har mange tunneller der man kjører til vanlig.

Zoe er kjapp nok til sitt bruk med R90-motoren. Jeg ville aldri betalt ekstra for R110, men kanskje litt ekstra for R135.

Årsaken til at ZE40 selges uten ladebøtte, er at den sjelden fulgte med nybil. I stedet betalte importøren for installasjon av ladeboks m/trafo. En bil uten ladebøtte og uten hjemmelader (ladeboks/trafo) bør selges 10-15.000 billigere enn en bil der dette følger med.

Forøvrig har jeg en egen tråd her om Life vs. Intens: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=26370.0
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

oddhap

Supert, takk for svar. Det med dekkene og forstilling var nyttig info, er dette problemet løst i 2020 modellen?
Kontaktet min lokale Zoe forhandler angående life 2020 modell, men selger der virket mer opptatt av å få meg til å kjøpe intens enn å svare på de spørsmålene jeg hadde om bilen.
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

HCO

TPMS-problemet er løst på 2020. Antakelig er også utfordringene med svake forstillingsdeler løst, men det vet vi ikke før 2020-bilene har blitt et par år gamle.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Mrpingu

#5
Sitat fra: HCO på onsdag 16. juni 2021, klokken 23:00TPMS-problemet er løst på 2020. Antakelig er også utfordringene med svake forstillingsdeler løst, men det vet vi ikke før 2020-bilene har blitt et par år gamle.

Er delene for 2020 sammen som eldre modeller? Eller med andre ord kan utbedret del brukes på eldre (2016) zoe?


Vurderer å kjøpe en litt eldre zoe som bil no2 men jeg har ikke lyst å bytte deler i forstilling hvert andre år selv om jeg kan det selv og sparer en del der.

Hvor finner man delekatalog for Renault? Bil no 1 er BMW og da har vi real-oem.com som er fullstendig delekatalog med til og med kryss referanser, men finner ikke noe lignede for Renault. Finnes det?

kaiat

Du kan prøve https://catcar.info/en/

Der er det delekataloger til flere bilmerker inkludert Renault.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA