Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Check Electric System - Et typisk 12V batteri problem

Startet av Sammykid, lørdag 06. januar 2024, klokken 22:28

« forrige - neste »

Sammykid

Som tittelen sier så har jeg fått en oransje melding opp på min Zoe, og etter litt googling, så ser jeg at dette er et meget vanlig problem på disse bilene.
Jeg har også lest meg litt opp på hvordan den lader seg opp, i det du låser opp bilen, gjennom 400V batteriet som bilen kjører på.

Spørsmålet som jeg ikke har funnet svar på enda, er om det er mulig å manuelt lade dette batteriet med en helt vanlig 12V lader. Samme type som man kan bruke på alle bilbatterier.

Er dette mulig, eller må jeg koble fra alle kretser som er koblet til batteriet før jeg kan lade den manuelt?

Eller

Må jeg krype til korset, og erstatte batteriet med et nytt?

Håper noe kan komme med gode svar.

arthur

Du kan lade 12-volt batteriet med en "vanlig" lader til formålet og behøver ikke koble fra noe som helst.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


minibiti

Just switch the car "on" with the usual "Brake pedal + Start button". This will charge the 12V battery even if you are not driving around.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

frank

Det virker jo som om laderen i bilen gjør en bra jobb når den er på,(14,4V ladespenning), men spørsmålet er jo om den er på ofte nok, og bilens software er jo tydeligvis ganske kritisk til tilstanden på 12v batteriet.
Det positive er jo at det er billig å erstatte, tror ikke det er tilfellet på mange andre elbiler.
Hvor gammelt er dette batteriet?
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA