Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor reelle er bilbransjens lovnader om at de satser på elbiler?

Startet av 1317142119, fredag 11. juni 2021, klokken 10:04

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 11. juni 2021, klokken 17:08
Sitat fra: RJK på fredag 11. juni 2021, klokken 16:53
Sitat fra: Jalla på fredag 11. juni 2021, klokken 14:41
Sitat fra: RJK på fredag 11. juni 2021, klokken 12:56
...som nettopp er lansert i ny versjon.
Jupp, TMS er på sin 2. facelift nå. Resten av lurven har knapt begynt med utgave nr. 1. BMW i3, Hyundai Kona og Leaf er hederlige unntak sammen med TMS og TMX som følger hakk i hæl.
;)
En facelift er ingen ny modell. Du får ikke ny kone selv om hun kjøper nye pupper og justerer ansiktet litt.  ;)

Husk at et normalt år så selges det rundt 70 millioner biler i verden. Det gikk ned til 64 millioner i 2020 pga korona, men av disse var det kun 3,1 million solgte elbiler. Og noen her lurer på hvorfor bilfabrikkene ikke satser mer? Markedet finnes omtrent ikke enda, og Norge er unntaket fordi vil har billig strøm, god råd og en brukbar infrastruktur. Mye av disse tingen er mangelvare mange steder, og det kommer ikke til å endre seg i morgen.

Og selv om E-Golfen endte sitt liv i fjor, så er erstatningen ID.3 temmelig lik utvendig en Golf. Den ser ut som en ny facelift,


Skulle gått til Specsavers..

Jepp, det burde du... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

Her rekker jeg opp hånden og er uenig.

Min første bil ,Golf S fra 1974, veide 785 kilo og var funksjonell og morsom å kjøre, dagens generasjon Golf , 8 generasjon er mer en «faclift», samtidig følger den samme arkitektur og funksjonell design som MK 1.  Frontmotor, forhjulsdrevet, Selvbærende karroseri, McPersson oppheng + funksjonell + kvalitet. Tidligere Golf generasjoner er også levert elektisk.

ID3 er en helt ny plattfom, ny arkitektur, ny drivlinje (rwd), anne motor plassering etc  Bobla har flere arkitekturmessige likheter her.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ferry

Sitat fra: 1317142119 på fredag 11. juni 2021, klokken 19:31
Angående motorsport og utvikling av biler: nei, dette er ikke omdiskutert.

Jo, det er det! F.eks. diskuterer vi det her og nå. Om du søker opp emnet, så finner du masse artikler og diskusjoner. BMWs Jens Marquardt sier f.eks: "The V6 turbo hybrid has nothing to do with what we do in (road) car production.
From an engineering perspective, I say hats off to what they do in Formula 1. But technology has no relevance to the road."
https://www.essentiallysports.com/f1-news-why-f1-is-becoming-irrelevant-for-more-and-more-car-manufacturers/

BMW har ikke levert motorer til Formel 1 siden 2009, og da en 2,4 l V8 sugemotor med turtall på 18.000 RPM. Allikevel er de langt framme på hybrider i dag.
Toyota leverte hybridmotorer 15+ år før F1 tenkte på det.

Sitat
Det er teknologien som er poenget her. Det er de helt åpne om selv også.

De er også åpne om at avstanden mellom F1 og gatebiler er stor, og at det er et dilemma hvordan F1 skal bli mer relevant. Nå snakkes det om syntetisk drivstoff som det neste store. Det er IKKE særlig relevant for bilene som skal selges i Norge etter 2025. https://www.autocar.co.uk/car-news/motorsport-news/ross-brawn-how-formula-1-plans-be-more-road-relevant

vinterdekk

Sitat fra: arthur på fredag 11. juni 2021, klokken 15:04
Jeg tror i min naivitet at (også) bilbransjen søker å tilfredsstille sitt publikum ved å produsere hva markedet etterspør. Dette som mitt enkle svar til spørsmålet som er stilt av TS.

Det er en slags parallell til at vi i Norge tilfredsstiller etterspørselen av olje og gass fra Nordsjøen. Det er lett å rettferdiggjøre i en nasjon som en gang var fattigere, selv om det innerst inne skaper litt dårlig samvittighet.

Bilprodusentene vil derfor en dag hovedsakelig selge elektriske biler og Norge vil bytte ut oljeplattformer med flytende vindkraftanlegg. En dag.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

Tipper VW sluttet å bruke Golf betegnelsen grunnet de strukturelle endringene og ikke de utseendemessige. De har nå en helt ny "bunnplate" med plass til batterier. Det gjør igjen at bilene bygget på ID plattformen blir noe høyere enn de relativt lave Golf bilene.

Her er en artikkel som kan være gode nyheter for alle som ønsker å gå ned i arbeidstid: "Elbilene vil koste titusenvis av jobber" https://www.tv2.no/a/14007940/

Kanskje trenger vi ikke jobbe 7,5t/300dager i året?

Med ny teknologi kan vi kanskje jobbe annenhver uke i stedet, eller halve dager. Trikset er å kjøpe kvalitetsvarer og passe på det en har.

Med mer fritid slipper en å sette ut jobber til profesjonelle, og sparer store kostnader, noe som igjen betyr at en kan tåle at mindre jobbing betyr mindre lønn.

Kanskje kan vi til og med gå tilbake til å passe egne barn og foreldre? En fantastisk mulighet til å komme seg ut av den såkalte arbeidslinja som ikke er spesielt bra for miljøet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Stikkkontakt

Sitat fra: RJK på lørdag 12. juni 2021, klokken 02:29
Sitat fra: Motorwatt på fredag 11. juni 2021, klokken 17:20
SitatNå er det jo interessant aå se til f.eks. Golf. Den kom i første versjon i 1974, og har vært produsert helt frem til nå.

Med noen Facelifts :D



Utmerket eksempel. Synes det er langt større forskjell på de to, enn det er på siste Golf og ID.3. Den er riktignok blitt litt mer avrundet og med litt nye lykter, men de spinner rundt samme trender, slik at ID.3 like gjerne kunne vært en større facelift av Golfen, som var mitt poeng.



Nå er det vel sjelden at en Facelift består i å flytte motoren fra foran til bak. Har du andre eksempler på det enn ID3 som Facelift a Golf 8?

Rosstopher

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. juni 2021, klokken 08:44
Nå er det vel sjelden at en Facelift består i å flytte motoren fra foran til bak. Har du andre eksempler på det enn ID3 som Facelift a Golf 8?

Det er noen i tråden som har misforstått hva en facelift er. Golf Mk2 var en ny modell, treeren, fireren osv. likeså. Når toer-Golfen fikk nye fangere i -90 var det en facelift. ID3 er helt opplagt en ny modell, selv om den deler noe av designspråket til VW slik som de fleste av bilene fra VW gjør.

En facelift er når man gjør mindre endringer på en eksisterende modell, f.eks. nye lykter og fangere. Er hele konstruksjonen ny så er det en ny modell.

Om vi hadde diskutert f.eks. Volvo 140/240 eller 740/940 så kunne vi hatt en reell diskusjon om hva som gjør noe til en ny modell, men en slik diskusjon om ID3 og Golf blir bare dumt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ferry

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. juni 2021, klokken 08:44
Nå er det vel sjelden at en Facelift består i å flytte motoren fra foran til bak.

Chevrolet Corvette har gjort det (flyttet motoren), men tror ikke de betegner det facelift. Radikal modellendring kanskje?

Rosstopher

Sitat fra: Ferry på søndag 13. juni 2021, klokken 13:29
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. juni 2021, klokken 08:44
Nå er det vel sjelden at en Facelift består i å flytte motoren fra foran til bak.

Chevrolet Corvette har gjort det (flyttet motoren), men tror ikke de betegner det facelift. Radikal modellendring kanskje?

Det nærmeste vi kommer en facelift hvor motoren ble flyttet er nok Citroen 2CV Sahara, som hadde en motor foran og en bak. Muligens den eneste serieproduserte bilen med slik layout.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

02jan

Renault 5 turbo II, utgangspunkt motor framme og gnager, fikk motor bak og RWD.

Godt å komme opp med 2cw safari, vil kreditere 2cw med en ekte «facelift» med å gå fra kun en hovedlykt til to.

* obs tråden sklir litt ut.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

RJK

Sitat fra: Rosstopher på søndag 13. juni 2021, klokken 09:55
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. juni 2021, klokken 08:44
Nå er det vel sjelden at en Facelift består i å flytte motoren fra foran til bak. Har du andre eksempler på det enn ID3 som Facelift a Golf 8?

Det er noen i tråden som har misforstått hva en facelift er. Golf Mk2 var en ny modell, treeren, fireren osv. likeså. Når toer-Golfen fikk nye fangere i -90 var det en facelift. ID3 er helt opplagt en ny modell, selv om den deler noe av designspråket til VW slik som de fleste av bilene fra VW gjør.

En facelift er når man gjør mindre endringer på en eksisterende modell, f.eks. nye lykter og fangere. Er hele konstruksjonen ny så er det en ny modell.

Om vi hadde diskutert f.eks. Volvo 140/240 eller 740/940 så kunne vi hatt en reell diskusjon om hva som gjør noe til en ny modell, men en slik diskusjon om ID3 og Golf blir bare dumt.

Noen bør kanskje lese litt bedre, før de prøver å analysere tekst. Når man bommer så til de grader, så er det kanskje på tide å evaluere sine egne evner istedet.

Nå skrev jeg:
SitatDen ser ut som en ny facelift, selv om mye av det under skallet er helt nytt (dog ikke nødvendigvis radikalt nytt).

Altså er jeg temmelig klar over at det ikke er en facelift. Men sett utenfra så er det ikke (utseendemessig) større endringer enn at det kunne vært en facelift, som også er vist i bildene som er postet.

Jeg er forøvrig enig med @Electrolux i dette utsagnet:
SitatTipper VW sluttet å bruke Golf betegnelsen grunnet de strukturelle endringene og ikke de utseendemessige. De har nå en helt ny "bunnplate" med plass til batterier. Det gjør igjen at bilene bygget på ID plattformen blir noe høyere enn de relativt lave Golf bilene.

Legg til at jeg og tror det var for å ikke skade ryktet til Golf om ikke endringene ble dårlig mottatt, og håpte at markedsføringen om VW sitt neste generasjonsskifte som en endring fra fremtiden ville slå an. Går den inn, er det et veldig godt markedsføringsgrep. Går det feil, kan det beklage og hoppe tilbake til Golf-generasjonen (selv om jeg tror det hadde sett skikkelig ille ut for VW.

Da kan dere fortsette å diskutere bilen, og ikke mine (eventuelt manglende?) evner til å forstå hva en facelift er for noe. Det eneste noen av dere har bevisst, er at det mangler litt på evnen/viljen til å lese OG forstå hva som er skrevet.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: 02jan på søndag 13. juni 2021, klokken 16:18
Renault 5 turbo II, utgangspunkt motor framme og gnager, fikk motor bak og RWD.

Sant! Franskmenn ass! Clio V6 hadde jo samme oppskriften. Men ja, nå har det sklidd for langt ut.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

1317142119

Europeisk bilbransje mener nå at 2035 er for ambisiøst(!) for å fase ut fossilbiler fra nybilmarkedet i EU. Og med det ble det vel også to streker under svaret på hvor reelt det er at bilbransjen satser på elbiler: de satser overhodet ikke, men lar seg i stedet bli forbikjørt av nye og eksisterende bilprodusenter som i over 100 år har vært underlegne.

Daimler, som samarbeidet med Tesla og hadde tilgang på deres teknologi, samt BMW, som var uten tvil den mest innovative og fremoverlente elbilprodusenten i 2013, har ikke klart å forvalte den kunnskapen og er blant de som nå roper høyest. Stellantis blir på sin side beskyldt for å ha absolutt ingen ambisjoner.

Her er det så ekstremt mye å ta tak i at det er skremmende. Det virker ikke som europeisk bilbransje skjønner at dersom de lar amerikanske og asiatiske biler får fotfeste, så blir de kundene merkelojale til de bilmerkene. For hver gang en kunde som tidligere kjøpte europeisk bil i stedet kjøper en asiatisk eller amerikansk elbil, så mister de europeiske bilprodusentene potensielt en kunde for alltid. De fleste av oss er merkelojale og kjøper det vi kjenner til, men når det vi ikke kjenner til har noe attraktivt å tilby prøver vi nye merker og blir merkelojale der i stedet. Dette helt grunnleggende konseptet har gått europeisk bilbransje hus forbi.

Jeg lurer på hvem europeisk bilbransje håper å selge dieselbiler til i 2035. De få gjenlevende pensjonistene som i dag skriver på Facebook at de har gått "livets harde skole"? U-land hvor elektrisitet fremdeles er luksus?

Man trenger ikke være rakettforsker for å se at så fort det finnes attraktive biler, så kjøper folk elbiler.

https://www.tu.no/artikler/eu-vurderer-a-fase-ut-bensin-og-dieselbiler-innen-2035/511886

vinterdekk

Konkrete byggeprosjekter for batterifabrikker fra bl.a. Stellantis gjør meg litt mer optimistisk for Europeiske bilprodusenter enn den TU artikkelen framstiller det. Men det tar litt tid før de får opp produksjonen og levert de første bilene på kommende plattformer.

SitatStellantis is currently building two battery plants, one in France and one in Germany, and it said it would establish a third at Termoli in Italy.

https://www.bbc.com/news/business-57765120
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

cbjornerud

Steallantis har nok ambisjoner om å lage elbiler, men sitatene i den siste artikkelen i TU tyder på at de ikke har planer om storskalaproduksjon med det første.
https://www.tu.no/artikler/stellantis-sjefen-advarer-elbiler-truer-arbeidsplasser-og-kvalitet/515535
De mener dette må gjøres sakte og over lenger tid, og at flere bilprodusenter vil gå konkurs om dette skjer for fort. Vel - hvis det er prisen noen må betale for ikke å følge med i utviklingen, så er det helt naturlig. Vi har bare en klode, noe må gjøres.
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke flere av de etablerte bilprodusentene gjør som Nissan og lager seriehybrid. https://carbuzz.com/news/what-is-nissan-e-power-and-why-cant-we-have-it
Det de kaller E-power er i praksis en elbil med en innebygget rekkeviddeforlenger. Problemet med Nissan er at batteripakkene de setter inn er for små og at de ikke er ladbare. Når denne løsningen er tatt et nivå videre med minst 10kW/t batteripakke så kan bilen brukes som ren elbil i hverdagen, mens forbrenningsmotoren gir ubekymret rekkevidde for lengre turer. Slike biler vil kunne selges i markeder der ladeinfrastrukturen ikke er godt nok bygget ut for langtur med rene elbiler. Plug inn seriehybrid er den perfekte løsningen for å introdusere fordelene med elbil i umodne markeder.
2015 Zoe R240

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA