Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5

Startet av Moas, torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41

« forrige - neste »

e-h

 Bilen skal støtte 11kW (16A 3-fas), men lader bare en fase på 230V 3-fas har jeg lest.

Forstmann

Tror bare det er Tesla som kan utnytte mer en enfas på 32a 230v, men det koster vel omtrent det samme så du kan like gjerne legge opp trefas i tilfelle du får bruk for kursen til noe annet i framtida. (eller kjøper en Tesla...)

turfsurf

Sitat fra: Forstmann på fredag 09. juli 2021, klokken 08:35
Tror bare det er Tesla som kan utnytte mer en enfas på 32a 230v,
Er en del biler som kan lade i åpen-delta (tofas) på trefas IT. Bl.a MEB bilene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Forstmann

Jeg ville sjekket nøye med leverandør av bilen og med elinstallatør. Hvis jeg har skjønt det riktig er det lurt å legge opp så kraftig infrastruktur som mulig, men ikke sette opp ladeboksen til å gjøre mer enn bilen kan nyttiggjøre seg.

https://ladefabrikken.no/faq/3-fas-lading-pa-230v-it-nettet/
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-valg-ladestasjon

turfsurf

Sitat fra: Forstmann på fredag 09. juli 2021, klokken 09:34
Jeg ville sjekket nøye med leverandør av bilen og med elinstallatør. Hvis jeg har skjønt det riktig er det lurt å legge opp så kraftig infrastruktur som mulig, men ikke sette opp ladeboksen til å gjøre mer enn bilen kan nyttiggjøre seg.
Bilen bestemmer uansett hva den drar fra ladeboksen, så det er ikke noe problem om ladeboksen tilbyr mere enn bilen kan nyttegjøre seg.

Men ja, det er noen biler som er litt shady med trefas IT, så lurt å sette seg inn i den bilen man har, og hvordan produsenten stiller seg mtp garanti.

Ellers er det ett fint debattinnlegg på TU fra hardware sjefen til Easee på TU som belyser denne problematikken ganske bra. https://www.tu.no/artikler/trefaselading-er-lett-ogsa-pa-it-nett/510380.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Prøvekjørt i går. Synes det var en helt fantastisk bil, skulle gjerne hatt en slik. Dersom jeg hadde klart å finne en behagelig måte å ha benet på "gasspedalen". Like ille som ID.3 var den ikke, der kom jeg ikke langt med prøvekjøring før jeg fikk så vondt i benet at jeg kjørte tilbake. Jeg var heller ikke redd for at foten min skulle sette seg fast, slik det har vært på enkelte andre biler. Uansett hvordan jeg justerte setet, ble jeg ikke komfortabel.. Dette er ikke unikt med Ioniq 5, men etter å ha hatt i3 noen år har jeg forstått at jeg faktisk KAN ha en bil som ikke er vond å kjøre. Skostørrelse nær 49 gjør nok sitt. Får det inntrykket av at få produsenter tenker på folk så store føtter når de utformer pedalene.

Dette har etterhvert blitt hovedkriteriet mitt når jeg ser etter ny bil, og da var Mach-E mye bedre enn denne. Selv om nok denne var bedre enn Mach-E på aller meste.

Ambient


HS

Jeg fikk prøvekjøre den i 2 timer. Må si den ver ganske ok å kjøre, men følte at det autonome kjøringen fungerte bedre på Ford Mustang Mach E og Skoda Enyaq. Jeg følte Forden og Skodaen klarte å
Jeg klarte heller ikke å finne en måte hvor bilen selv reduserte/økte hastigheten avhengig av skiltgjennkjenningen (Smart fartgrenseassistent). Eneste måten jeg klarte å få bilen til å redusere/øke hastigheten ved endret fartsgrenser var ved å trykke på +/- på rattet når bilen registrerte endret fartsgrenser. Dette også syntes jeg fungerte bedre på Forden og Skodaen. Er det noen som fikk dette til å fungere bedre?
Jeg må si jeg ble veldig usikker etter prøvekjøringen. Jeg vurderer å kanskje heller gå for Ioniq 38 kwh, Kona eller Mg ZS ev.
Tesla MYLR- 2022

Rapid

Det står på hyundai sin side at bilen kun kan forvarmes når den er plugget i laderen. Stemmer dette? Selgeren var ikke sikker.

trykkertor

Sitat fra: Rapid på fredag 23. juli 2021, klokken 15:55
Det står på hyundai sin side at bilen kun kan forvarmes når den er plugget i laderen. Stemmer dette? Selgeren var ikke sikker.
Det harmonerer med tidligere Hyundai-modeller. Så med mindre de har en spesifikk endring her, så er det slik "det pleier å være."

Barid Bel

Fikk endelig prøvekjørt denne selv. Lånte den "over natten" og fikk en god prøvetur. For referanse har vi i dag en e-Niro.

Det første jeg la merke til er hvor stor den føles fra førerposisjonen; hele bilen (selv uten panoramatak) føles åpen, bred og luftig på helt riktig måte. Bakseteplass er utmerket, bagasjerommet er dumt. Med skråtaket og det høye gulvet er det i praksis omtrent samme som i vår Niro, ikke imponert. La inn en barnevogn (emmaljunga) for å teste, og det er ikke mye praktisk plass igjen.

Utenom bagasjerom: gigantisk steg fremover. Jeg var mest overrasker over hvor mye bedre ioniq 5 er enn vår Niro, som allerede er en utmerket bil. Stille på motorvei, genial løsning med blindsone-kameraet, mer enn nok hestekrefter, gode og justerbare seter..glemmer sikkert masse, første bilen på lenge som har imponert meg med hvordan den er oppholde seg i og kjøre og hvordan den føles. Noe samme magiske følelsen man får av å kjøre en Tesla for første gang. Andre (nye) biler føles utdaterte etter å ha testet denne.

Synes også utseende er fantastisk, men det kan få være smak og behag. Damen hater utseende men ville fortsatt ha kjøpt bilen basert på hvordan den er å kjøre.

Skal ikke handle bil før neste år, så skal vurdere mot EV6 og Model Y før vi velger, men skulle jeg handlet i dag hadde jeg sannsynligvis levd med bagasjerommet og kjøpt denne.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

e-h

#86
Sitat fra: Rapid på fredag 23. juli 2021, klokken 15:55
Det står på hyundai sin side at bilen kun kan forvarmes når den er plugget i laderen. Stemmer dette? Selgeren var ikke sikker.

Kan ikke svare for selve varmingen nå i sommer, men med app så kan man starte A/C og defroster uavhengig av om man er tilkoblet lader. Funker greit så lenge man husker det selv og ikke er avhengig av timer.

moby666

Det funker å forvarme bilen uten kabel. Det har det gjort med alle modeller med bluelink/ UVO

Barid Bel

Forrige generasjon kan (med app) forvarmes, men batteriet kan kun varmes når den er koblet til lader. Kanskje en misforståelse her?
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Storegnu

Hadde en rask prøvekjøring av Ioniq 5 i dag. Av elbiler sammenligner jeg med en 1. gen Ioniq jeg har hatt siden 2016 og som jeg er veldig fornøyd med.

Jeg liker spesielt godt:

- At bilen er støysvak. Her er den på et helt annet nivå enn gamle Ioniq.
- Fantastisk romfølelse og veldig god plass for samtlige seteplasseringer. Litt det motsatte av sportslig, men det er akkurat hva jeg er ute etter.
- Overraskende bra musikkanlegg.
- Gode seter.  :+1:

Jeg liker mindre:

- At det er færre fysiske knapper enn gamle Ioniq, slik at man feks må inn i en meny for å slå på seteventilasjon.
- Rattet burde kunne gå enda lenger ut, uten at det er noen dealbreaker.
- Ikke trådløs CarPlay.

Ellers er det god kjørefølelse i bilen, ikke spesielt sportslig, men den er uansett ganske presis og fin i svinger og har generelt god kjørefølelse. Forholdsvis bra drag og kjennes rask og fleksibel ut. Jeg fikk ikke testet ut navigasjon, men bruker uansett Google for dette, om ikke det innebygde er veldig bra. Forbruk er det ikke mulig å si noe om på en så kort tur, men utfra spesifikasjonene ser det riktig så bra ut.

Sammenlignet med gamle Ioniq er denne bilen på et helt annet nivå av kjørekomfort. Selve følelsen av bilen er en helt annen, da gamle Ioniq er ganske tett og førerorientert i forhold til denne bilen som har enorm romfølelse og åpenhet. Komfort for fire passasjerer er helt enorm, men det koster litt i bagasjeromsplass, spesielt om man legger bakseteryggene litt ekstra bakover.

Totalt sett overrasket bilen veldig positivt og jeg vurderer seriøst å bestille en slik bil. Har tenkt å prøve en Tesla model 3 før jeg bestemmer meg, men ble veldig solgt på den store romfølelsen i Ioniq 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA