Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5

Startet av Moas, torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: carlings på onsdag 30. juni 2021, klokken 21:38
Dere som har prøvd, hvordan føles den å kjøre sammenlignet med MEB-bilene?
Merkbart sprekere. Litt mykere fjæring kanskje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Enig, mye sprekere (enn ID4, har ikke testet GTX) og mer komfortabel. Jeg likte ikke førerskjermen så godt, veldig masete grensesnitt og rattet dekket over mye nyttig, mens store deler av det synlige er unyttig grafikk.

Styringen var lett og litt vag, men likevel kontant. Vanskelig å forklare. Det er vel første gang jeg prøver steer by wire. Svingradius er som en Tesla. 360-kameraet kommer veldig godt med, bilen føles diger. Havnet i litt kø, adaptiv cruise løste det veldig bra. Fikk ikke testet grundig, men hvis du setter på kort avstand så virket det som den holder greit følge og ikke gir 10 meter luke før den starter.

Selv om rattkontrollene ligner på VW på bilde så er de mye bedre å bruke.

HUD var ikke skikkelig fokusert ut til uendelig, så du må endre fokus for å se den skarpt. Her er MEB mye bedre. Skulle likt å teste en til for se om det var annerledes der, det er kanskje noe de kan fikse på verkstedet, men selger visste ikke om det. Kontrollene i menyen tar kun for seg posisjon og lysstyrke.

Interiøret syntes jeg var supert,digger midtkonsollen. Setet er ok, men det var noe med korsryggen som ikke passet meg. Fikk liksom ikke kjørt støtten langt nok inn (retning bakover). Lårstøtten går ikke langt nok opp til at den er nyttig for meg når jeg kjører.

Veldig god plass bak meg selv, selv når jeg gir meg selv rikelig plass som fører (183 cm). Og hvis man skulle være så uheldig å aktivere barnesikringen før man tester baksetet er det fullt mulig for en mann i 40-årene å klatre fra baksetet til framsetet, dog uten særlig verdighet.
'21 3LR

OlaM

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:10
Jeg kjører en '17 Ioniq i dag, og noe av det som irriterer meg mest med den er alle "tivolilydene" og fanfarene ved oppstart og stopp, og vet at andre koreanere fra samme tidsrom har det samme.. hvordan er I5 her?

Plenty med plingplong.

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:10
Betyr dette at den har fullverdig køassistent, altså at den starter av seg selv etter stopp?

Jeg er nesten sikker, men ikke helt. Det var ikke det jeg konset på der og da, og det varte ikke så lenge. Det står sikkert i manualen eller noe hvis du vil bekrefte helt før du evt bestiller.
'21 3LR

e-h

Sitat fra: OlaM på onsdag 30. juni 2021, klokken 23:35
HUD var ikke skikkelig fokusert ut til uendelig, så du må endre fokus for å se den skarpt. Her er MEB mye bedre. Skulle likt å teste en til for se om det var annerledes der, det er kanskje noe de kan fikse på verkstedet, men selger visste ikke om det. Kontrollene i menyen tar kun for seg posisjon og lysstyrke.

Ved riktig høydejustering på HUD i forhold til seteposisjon så ble HUD en del skarpere for meg. Måtte dille litt med dette. Merker at om jeg lener meg til siden så blir også HUD veldig uklar (med ovale skilt) så verdt å justere best mulig og sitte mitt i setet.
Posisjonen virket forøvrig til å følge seteminnet, men har ikke verifisert dette med å lagre ekstra seteposisjon.

trykkertor

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:43
Ok takk for svar. Skal selvsagt prøvekjøre om den blir aktuell, men med tivoli-plingplong er det ikke sikkert jeg gidder å ta meg bryet med det en gang.
Halvparten av pling-plong kutter Hyundai-er ut hvis du fester setebeltet før du starter bilen.
Men ja, alle disse lydene er noe herk, selv med halvparten.

auduncsa

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:43
Ok takk for svar. Skal selvsagt prøvekjøre om den blir aktuell, men med tivoli-plingplong er det ikke sikkert jeg gidder å ta meg bryet med det en gang.

Prøvekjørte Ioniq 5 i dag, og opplevde ikke plingplongmaset på samme måte som i eldre Ioniqer. Hadde en Ioniq på jobb før jeg brukte av og til, sikkert 2016 modell eller i den sona og skjønner hva du mener. Var sikkert lyder i Ioniq 5 også, men ikke som jeg la merke til som plagsomt.

Testet med et Cybex Sirona barnesete, dvs typen med sving på til barn fra 1 år og oppover. Dette er et stort barnesete. Jeg hadde god plass i førersetet(187 cm), men som andre har nevnt her må baksetene være helt bake. I praksis blir de elektriske baksetene ganske statiske for vår del.

Det ble kjøp for vår del!

Største ulempene jeg fant:

  • Lite bagasjerom. Men opplevde det som større enn i-pace feks. Så på en mach-e også, Ioniq virket også større på bagasjerom, men med mindre margin. Mach-e var derimot veldig liten i cupéen.
  • Ikke 'skikkelig' feste til takboks
  • USB-A overalt, men ingen USB-C?

Opplevde at jeg hadde veldig god plass i bilen, og syntes førermiljøet var langt bedre enn på i-pace(til tross for billigere materialer). Dette var kanskje den største overraskelsen. Bilen oppleves som veldig mye større enn 2010 XC60en vår. Man har spart på bagasjerom for å få en veldig romslig cupé.

Vi gikk for pearl white, AWD Long Range premium, med 20" og glasstak men uten hengerfeste. Hengerfeste kan ettermonteres, men da må det momses for (15.000 om man kjøper ved bestilling, 19.-20.000 ved ettermontering). Levering blir nok en gang på nyåret dessverre.

Cirrisky

Prøvekjørte TM3, Mach-E, ID4, Q4, Polestar-2, og Hyundai.

Til slutt stod det mellom Mach-E og Ioniq5, og det ble til slutt Ioniq pga taklast og litt større baggasjerom :). Levering i August, så vi gleder oss

RJK

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:10
Jeg kjører en '17 Ioniq i dag, og noe av det som irriterer meg mest med den er alle "tivolilydene" og fanfarene ved oppstart og stopp, og vet at andre koreanere fra samme tidsrom har det samme.. hvordan er I5 her?

Sitat fra: OlaM på onsdag 30. juni 2021, klokken 23:35
Havnet i litt kø, adaptiv cruise løste det veldig bra. Fikk ikke testet grundig, men hvis du setter på kort avstand så virket det som den holder greit følge og ikke gir 10 meter luke før den starter.
Betyr dette at den har fullverdig køassistent, altså at den starter av seg selv etter stopp?
Skal ikke svare for sikkert hvordan den er for din Ioniq, men på Kona så takler den dette om stansen er kort.

Men det kommer veldig fort melding om at den deaktiverer ACC, og du må aktivere den ved å vippe opp ACC-fartsbryteren likt når du skal øke farten en km/t eller gi gass for å kjøre videre, og så aktiverer du ACC med et vipp opp.

Men pass på at bilen foran deg har fått litt mere enn noen cm avstand, ellers vil den ikke kikke inn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Skeptikeren

Skal ha prøvekjøring nr 2 i morgen. Den første varte bare i 20 minutter og ble tatt på impuls etter å ha prøvekjørt Mustangen, og jeg hadde egentlig bestemt meg på forhånd for at jeg skulle bestille Ioniq 5. Skal teste ut litt mer funksjoner i morgen!  :)

nordmannisverige

Noen som vet om man kan sette max ladeprosent og hvor mange ampere den skal ta?
Kan du feks si til bilen att den skal lade med 3fas 10A til max 80%
Husker den da disse innstillingene til neste gang?

e-h

#70
Man kan sette max ladeprosent for AC og DC lading separat. Dette huskes. Man kan også sette AC ladestrøm maks, mellom og lav. Får 7,2kW på maks, 6,5kW på mellom og tror det var 3,5kW på min (men husker ikke helt). Usikker hva det blir på 3-fase, da jeg kun har 1-fase.
Ladekladden som følger med kan hos meg justeres mellom 6, 8, 10 og 12A.

nordmannisverige

Sitat fra: e-h på tirsdag 06. juli 2021, klokken 17:00
Man kan sette max ladeprosent for AC og DC lading separat. Dette huskes. Man kan også sette AC ladestrøm maks, mellom og lav. Får 7,2kW på maks, 6,5kW på mellom og tror det var 3,5kW på min (men husker ikke helt). Usikker hva det blir på 3-fase, da jeg kun har 1-fase.
Ladekladden som følger med kan hos meg justeres mellom 6, 8, 10 og 12A.
Perfekt, tusen takk.
Er det 1 eller 3fas UMC som fulgte med?

e-h

5m 3-fas 32A Type-2 kabel var med bilen i tillegg til kladd.

Skeptikeren


Svolar


Hva med 3 fase lading? Jeg får kun 5,3 kW her... :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA