Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5

Startet av Moas, torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41

« forrige - neste »

Olemann


Det må være behagelig å ha fasiten på hva som er best, da kan man jo antagelig også unne seg å slutte å bruke tid på å lese hva andre mener, for fasit har man jo a priori  ;D

Radial

Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 17:42
Nå må dere slutte å sammenligne IONIQ5 med Kona, eniro osv. Biler består av mer enn et bagasjerom. IONIQ5/EV6 er årets mest spennende elbil og gruser alle konkurrenter, som feks enyaq, id4, q4, emach, xc40, og muligens TMY

😂😂
Den gruser over hodet ikke konkurrentene, men en spennende bil er det, og definitivt mye bil for pengene om man klarer seg med ett litt begrenset bagasjerom.
Plusser og minuser med alle.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Olemann


Den gruser konkurrentene om man har alvorlig hentesveis og liker bade langs veien, for da får man kjørt hårføneren med full varmeeffekt via V2L for å få håret på plass igjen :D

Eller om man er så gnien at man ikke takler 25 kroner for en kaffe langs veien og kjører medbragt Nespresso.

Osv..... ;D

moby666

#18
Som elbil gruser ev6/ioniq5 de fleste. Den lader dobbelt så raskt som resten av konkurrentene og første "vanlige" elbil med 800v, første elbil med v2l, akselavstand på 3 meter som muliggjør ekstremt fleksibelt interiør, første bil med et seriøst solcellepanel med effekt opptil 235 watt OG bagasjerom på opptil 650 l 😀 men dette når kanskje ikke opp mot VW som har introdusert trommelbremser bak på sine nye elbiler.


Olemann, kos deg med id.4, grei bil det også. Har testet den og hvis du skal ha en bil som funker fra a til b så innfrir denne.

Olemann

Takk, jeg koser meg med ID4 ja.  Har testet I5 og skrevet om de erfaringene tidligere.  I5 er bedre på noe og dårligere på annet. Håper for all del at også I5 funker fra a til b, for meg er det viktigere å komme fram enn å starte hårføneren eller Nespressoen om bilen ikke vil fra a til b.
Men som skrevet før, I5 er en flott bil, og den vil sikkert glede mange.

Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 23:03
Olemann, kos deg med id.4, grei bil det også. Har testet den og hvis du skal ha en bil som funker fra a til b så innfrir denne.

moby666

For min del falt id.4 på en rekke punkter. Den lader feks tregere enn en 10 år gammel Tesla.
Akselerasjon fra 0-100 er utenfor minne krav, men da slipper du ihvertfall å miste hatten din, Olemann. Er også allergisk mot hardplast, og hardplast er noe VW har benyttet mye av i id.4.


Sitat fra: Olemann på søndag 13. juni 2021, klokken 01:01
Takk, jeg koser meg med ID4 ja.  Har testet I5 og skrevet om de erfaringene tidligere.  I5 er bedre på noe og dårligere på annet. Håper for all del at også I5 funker fra a til b, for meg er det viktigere å komme fram enn å starte hårføneren eller Nespressoen om bilen ikke vil fra a til b.
Men som skrevet før, I5 er en flott bil, og den vil sikkert glede mange.

Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 23:03
Olemann, kos deg med id.4, grei bil det også. Har testet den og hvis du skal ha en bil som funker fra a til b så innfrir denne.

Olemann

Ser at noen er opptatt av mine hatter (som jeg for øvrig enda ikke har anskaffet).  Synes denne dialogen har fått en uinteressant personlig vinkling, så for min del runder jeg av.
Men enig, allergier skal man ta på alvor for å unngå påføre seg unødige lidelser.

turfsurf

Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 23:03
Som elbil gruser ev6/ioniq5 de fleste. Den lader dobbelt så raskt som resten av konkurrentene og første "vanlige" elbil med 800v, første elbil med v2l.
Hvis man har tilgang til Ionity vel og merke. Erfaringene fra forrige sommer sa at det var ikke ofte de var ledige.

3,6kW V2L er og litt gimmick. 11kW V2H hadde vært noe.

I tillegg har I5 kortest rekkevidde av samtlige.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moby666

Ioniq lader raskest, uansett hurtiglader.  Ihvertfall i forhold til VW trillingene. Nå er vel ikke I5 2wd testet mot trillingene? I Motor testen var i5 4x4, mens trillingene 2wd

turfsurf

Sitat fra: moby666 på søndag 13. juni 2021, klokken 16:24
Nå er vel ikke I5 2wd testet mot trillingene? I Motor testen var i5 4x4, mens trillingene 2wd
Ja, men hvis man skjer på forskjellen i wltp og de tidligste testene av GTX vs RWD så vil den slå i5 (marginalt dog). Synd i5 ikke kommer med samme batteri som EV6. Nå er jo ID.4 varslet å få oppgradert lading til 170kW, så da vil forskjellen der også bli marginal.

Synes I5 er en mye mere spennende bil enn ID.4, men liker ikke den korte rekkevidden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moby666

Tja, synes ikke 50 mil er kort og personlig så synes jeg ladehastighet er minst like viktig som rekkevidde. Har hatt elbil siden 2013, og der er ihvertfall min erfaring. Blir spennende å se om solcelletaket kan generere noen ekstra km under kjøring Ioniq kommer med samme batteri som ev6 i US, så mulig det blir endring etterhvert. Selv om q4 og muligens id.4 får 175, så er det ikke gitt at ladekurven blir på nivå med i5.

Limodriver

Det er fascinerende å se hvor sterke meninger som ytres samt at fasiten innehas på flere fronter.

I5 er definitivt et alternativ, men det er det også en del andre biler som er. Det forundrer meg, at det er noen som utelukker elbiler pga akselerasjon fra 0-100. Jeg klarer med min beste vilje ikke å se at jeg skal ha behov for raskere akselerasjon enn det en gjennomsnittlig elbil byr på. Elbil kommer ikke til å gi meg kjøreglede, men heller tilfredsstille et transportbehov. En litt godt motorisert drivstoffbil gir meg langt større kjøreglede, men alle er vi forskjellige.

Elbiler imponerer meg heller ikke med design, noen er relativt fine, men de fleste er for meg litt for konseptaktige eller futuristiske. Dette gjelder etter min oppfatning ihvertfall I5, og det er lenge siden jeg har sett felger som er mindre tiltalende enn de den er utstyrt med originalt.

Alle har vi forskjellige preferanser, men en i en elbil ser jeg etter komfortabel transport med lang rekkevidde, god plass og lave servicekostnader/problemfritt bilhold. Ladehastighet har mindre å si for jeg prøver i så stor grad som mulig å unngå annet enn hjemmelading.

turfsurf

Sitat fra: moby666 på søndag 13. juni 2021, klokken 16:58
Tja, synes ikke 50 mil er kort og personlig så synes jeg ladehastighet er minst like viktig som rekkevidde. Har hatt elbil siden 2013, og der er ihvertfall min erfaring.
Den gikk 50 mil på NAFs rekkeviddetest. Så erfaringsmessig en plass mellom 30 og 45 mil for oss ved normal bruk. Ta da med at på langtur får man ikke utnyttet hele rekkevidden, men kanskje 75% av den. Blir litt for ofte stopp for min smak.

Ladehastighet er viktig ja, men den baserer seg jo på tilgjengelighet av Ionity stasjoner. I ferien i fjor endte jeg stort sett med å lade på annet enn Ionity enten fordi det var kø på de eller at de rett slett ikke hadde ladestasjoner der vi ferierte. Så ladefart man ikke får utnyttet er egentlig ikke så viktig. Litt som Tesla SuC v3. Og det er min erfaring, har og kjørt elbil siden 2013 hvis det er så viktig.

Men det er jo ingen som innfrir på rekkevidde enda (utenom type EQS / Air), så man får prøvekjøre det som er. Gleder meg til å se bilen IRL.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tjafsaren

Så den som mest sannsynlig skulle til Mobile på Kongsberg i går. Hadde den sølvfargen. Snasen bil med morsomme linjer, sto på samme transportbil som et par XC60/90'er og virka ikke så liten av seg i forhold.

BearThor

Sitat fra: trykkertor på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:03
Hmmm... Hunde bur er en av de prioriterte features her hjemme.
Det blir spennende å prøve.

Grunnet vinkelen på bakluka så passer store firkanter dårlig.  Ville nok tatt med meg buret og testet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA