Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tør man kjøpe 2015 Tesla S

Startet av Elbilusikker, torsdag 10. juni 2021, klokken 13:23

« forrige - neste »

Elbilusikker

Har hatt 2 leafer og 1 i3. Dog kun som sommer biler. Da vinter og bakker er ett problem. Så gamle traveren outlander phev funker som gull der.

Vurderer nå å prøve meg på el bil vinterstid også. Å da er det kun Tesla som er aktuelt. Ser på S serien og vil helst ha p85d da denne fungerer til vår behov. Men jeg vil ikke brenne av mer enn 350 000 kr i første omgang. Da jeg prøvekjørte en å må si det er veldig annerledes bil. Leaf og i3 er liksom vanlig bil også. Mens telsa er noe man virkelig må vende seg til.

Spørsmålet er 2015 s85d grei bil og teste ut en vinter for så bytte den inn i en nyere neste år eventuelt. Hva burde jeg se etter av utstyr. Å hva burde sjekkes for å slippe feil.

Å hvordan er tesla på vinterføre å bratte bakker.


SurSnasen

Da er det som med bruktbiler generelt: bil utenfor garanti er alltid et sjansespill, og spesielt tidlige utgaver av Tesla kan nok fort ende som himmel eller helvete. En nabo kjøpte seg en 2015-modell for halvannet år siden. Det har blitt en særdeles dyrekjøpt erfaring for ham. Mange driftsstans, store reparasjonskostnader. Når ett problem fikses dukker to nye problemer opp.

Men jeg har også en bekjent som i fjor kjøpte seg 2014-modell. Den har gått med minimalt kluss.

bmw2002

Hadde lest gjennom tråden med feil på Model S delen av forumet og sjekket at bilen har fått fikset de mest typiske feilene i allefall. (F.eks elmotor som ryker).

Vidar1979

Når det gjelder vinterføre og bratte bakker er bilen særdeles bra.

Men bør ikke en Leaf være grei på vinteren? Ser for meg at fraværet av forbrenningsmotor og gir lettere gir rett kraft på hjulene.

Elbilusikker

Sitat fra: Vidar1979 på torsdag 10. juni 2021, klokken 15:54
Når det gjelder vinterføre og bratte bakker er bilen særdeles bra.

Men bør ikke en Leaf være grei på vinteren? Ser for meg at fraværet av forbrenningsmotor og gir lettere gir rett kraft på hjulene.

Har ikke turt prøve leaf på vinteren. Det pga vi får bare besøk på vinteren av folk med 4x4 alle andre venter til våren😁 og hadde en leiebil med framhjulstrekk å den hadde ikke sjans på bakken som går nesten rett opp 300 meter med svinger. Så man får ikke fart. 

Vollis47

Sitat fra: Elbilusikker på fredag 11. juni 2021, klokken 08:44
Sitat fra: Vidar1979 på torsdag 10. juni 2021, klokken 15:54
Når det gjelder vinterføre og bratte bakker er bilen særdeles bra.

Men bør ikke en Leaf være grei på vinteren? Ser for meg at fraværet av forbrenningsmotor og gir lettere gir rett kraft på hjulene.

Har ikke turt prøve leaf på vinteren. Det pga vi får bare besøk på vinteren av folk med 4x4 alle andre venter til våren😁 og hadde en leiebil med framhjulstrekk å den hadde ikke sjans på bakken som går nesten rett opp 300 meter med svinger. Så man får ikke fart.

Ser ut til at dette er rette plassen for en firehjulstrekker.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Elbilusikker

Sitat fra: Vollis47 på fredag 11. juni 2021, klokken 11:36
Sitat fra: Elbilusikker på fredag 11. juni 2021, klokken 08:44
Sitat fra: Vidar1979 på torsdag 10. juni 2021, klokken 15:54
Når det gjelder vinterføre og bratte bakker er bilen særdeles bra.

Men bør ikke en Leaf være grei på vinteren? Ser for meg at fraværet av forbrenningsmotor og gir lettere gir rett kraft på hjulene.

Har ikke turt prøve leaf på vinteren. Det pga vi får bare besøk på vinteren av folk med 4x4 alle andre venter til våren😁 og hadde en leiebil med framhjulstrekk å den hadde ikke sjans på bakken som går nesten rett opp 300 meter med svinger. Så man får ikke fart.

Ser ut til at dette er rette plassen for en firehjulstrekker.

Burde egentlig hatt stridsvogn.
Men får vente til de blir litt rimeligere👍😂

Måkemannen

Sitat fra: Vollis47 på fredag 11. juni 2021, klokken 11:36
Sitat fra: Elbilusikker på fredag 11. juni 2021, klokken 08:44
Sitat fra: Vidar1979 på torsdag 10. juni 2021, klokken 15:54
Når det gjelder vinterføre og bratte bakker er bilen særdeles bra.

Men bør ikke en Leaf være grei på vinteren? Ser for meg at fraværet av forbrenningsmotor og gir lettere gir rett kraft på hjulene.

Har ikke turt prøve leaf på vinteren. Det pga vi får bare besøk på vinteren av folk med 4x4 alle andre venter til våren og hadde en leiebil med framhjulstrekk å den hadde ikke sjans på bakken som går nesten rett opp 300 meter med svinger. Så man får ikke fart.

Ser ut til at dette er rette plassen for en firehjulstrekker.
En Tesla har vel ikke permanent firehjulstrekk.. ?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Øyvind.h

Bare 4wd når det er nødvendig. Ellers ikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trekkoppbil

Det har vel vært ganske fremmed for privatbilister her i landet, å ha bil med garanti. Og mange biler følger jeg meg ganske trygg på å ha uten garanti.

Derimot kan det være enkelte eksperimentelle bilmodeller, og premiummodeller som jeg ikke ville hatt uten garanti.

De første årgangene av Model S, var prega av hyppige motorbytter, etterhvert som det kom ulyder i et skranglete drivverk.
Det er vanskelig å finne ut av om problemet er løst, eller om man må fortsette å bytte motor, som enkelte har gjort før.
Det kom forklaringer på ulike årsaker og flere tiltak.
En gang en kollega av meg holdt på å bytte drive unit for 4. gang, spurte jeg på forumet her, om det finnes utveier, og da blei jeg pepet ut, for å ha stillt spørsmålet, siden problemene skulla ha vært løst for lenge sida, og det visstnok ikke var noe problem lengre.
En teori jeg har fått høre, er at det blei mindre belastning på drivverk med dual motor.

Var det 8 års garanti på drivverket?

Elbilusikker

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 13. juni 2021, klokken 18:17
Det har vel vært ganske fremmed for privatbilister her i landet, å ha bil med garanti. Og mange biler følger jeg meg ganske trygg på å ha uten garanti.

Derimot kan det være enkelte eksperimentelle bilmodeller, og premiummodeller som jeg ikke ville hatt uten garanti.

De første årgangene av Model S, var prega av hyppige motorbytter, etterhvert som det kom ulyder i et skranglete drivverk.
Det er vanskelig å finne ut av om problemet er løst, eller om man må fortsette å bytte motor, som enkelte har gjort før.
Det kom forklaringer på ulike årsaker og flere tiltak.
En gang en kollega av meg holdt på å bytte drive unit for 4. gang, spurte jeg på forumet her, om det finnes utveier, og da blei jeg pepet ut, for å ha stillt spørsmålet, siden problemene skulla ha vært løst for lenge sida, og det visstnok ikke var noe problem lengre.
En teori jeg har fått høre, er at det blei mindre belastning på drivverk med dual motor.

Var det 8 års garanti på drivverket?

Hørt samme. Mindre belastning ved dual..

Hva som er av garanti på drivverk er jeg usikker på. Men har utvidet nybilgaranti på den jeg endte opp med. Så spørs hva som dekkes av det...
jeg kjører den uansett på naf og tar en nybilgaranti test rett før utløp. Så får jeg eventuelt levere den inn til tesla med to do list... å se hva de sier..
alternativet er å gå på forhandler som markedsførte bilen med nybilgaranti..


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA