Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Den perfekte hengeren for model 3?

Startet av raypettersen, onsdag 22. mai 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Svein_H på mandag 07. juni 2021, klokken 06:12
...men samtidig kan ikke hengeren ha høyere tillatt totalvekt enn bilen har lov til å dra...
Hvor finner du den regelen? Den er tydeligvis ukjent for den som har programmert tilhengerkalkulatoren. Som du ser i eksempelet kan en i følge kalkulatoren med B trekke en henger på 1000kg aktuell vekt, og 1195 kg tillatt totalvekt. Det er altså beregnet for en bil som har tillatt totalvekt 2305 kg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rayray

Sitat fra: jlan på mandag 07. juni 2021, klokken 07:26
Sitat fra: Svein_H på mandag 07. juni 2021, klokken 06:12
...men samtidig kan ikke hengeren ha høyere tillatt totalvekt enn bilen har lov til å dra...
Hvor finner du den regelen? Den er tydeligvis ukjent for den som har programmert tilhengerkalkulatoren. Som du ser i eksempelet kan en i følge kalkulatoren med B trekke en henger på 1000kg aktuell vekt, og 1195 kg tillatt totalvekt. Det er altså beregnet for en bil som har tillatt totalvekt 2305 kg.

Jeg fikk beskjed om det samme, altså at Max tillat totalvekt på henger er 1000kg på en tm3 så lenge man kun har B, i butikken når jeg var og så på henger i vinter. Hengeren jeg ville ha hadde for høy total vekt i følge selger, men kunne evt «registreres ned» hos trafikkstasjonen. Med BE derimot var det aktuell vekt som ble fulgt.

turfsurf

Sitat fra: Rayray på mandag 07. juni 2021, klokken 07:40
Jeg fikk beskjed om det samme, altså at Max tillat totalvekt på henger er 1000kg på en tm3 så lenge man kun har B, i butikken når jeg var og så på henger i vinter. Hengeren jeg ville ha hadde for høy total vekt i følge selger, men kunne evt «registreres ned» hos trafikkstasjonen. Med BE derimot var det aktuell vekt som ble fulgt.
Det er utdaterte regler, mange som ikke er oppdatert på disse. Så lenge tillatt vogntogvekt er under 3.5t, så er det aktuell vekt som teller med klasse B. De gamle reglene var slik at det var alltid tillatt totalvekt som var begrensningen på klasse B.

Fra statens vegvesen:

Sitat
Du kan trekke tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg.

Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.

Vekten av tilhengeren må være innenfor det bilen er har lov å trekke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Har vært innom vegvesenet og sjekket nå, og de har heldigvis fornyet og forenklet regelverket endel. Tidligere var det slik at med kun B måtte tillatt totalvekt for henger være innenfor det bilen kunne trekke, men den setningen er fjernet nå. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/personbil-klasse-b:

SitatDu kan trekke tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kg.

Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.

Vekten av tilhengeren må være innenfor det bilen er har lov å trekke. Er du usikker på om du kan trekke en bestemt tilhenger med bilen din, kan du enkelt sjekke det i tilhengerkalkulatoren vår.

Etter min mening litt uheldig at de kun skriver "vekten av tilhengeren" uten å spesifisere om det er aktuell eller tillatt totalvekt, da det er disse begrepene som blir brukt ellers. Det kan åpne for feiltolkning og misforståelser, men jeg velger å tolke det som aktuell totalvekt, altså det hengeren veier der og da med last. Uansett er dette mye lettere å forholde seg til enn det håpløse regelverket de hadde tidligere.

Forøvrig har tilhengerkalkulatoren vist seg å ha tatt feil tidligere, så jeg ville ikke stolt 100% på den men forholdt meg til regelverket. Merk også at begge begrensningene må være overholdt; Maks 3500 tillatt vogntogvekt og maks 1000 kg aktuell hengervekt. Med BE trenger du som sagt ikke tenke på maks tillatt vogntogvekt, så lenge egenvekten på hengeren ikke er mer enn bilen kan trekke, men du kan fortsatt ikke trekke mer enn 1000 kg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ToWalkOrDrive

#79
Så på en Model 3 må henger Tillatt vekt være maks...1195kg?
Tesla Model Y                         2021-

jlan

#80
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. juni 2021, klokken 22:52
Så på en Model 3 må henger Tillatt vekt være maks...1195kg?
Ja, for det eksempelet må enten bilen eller hengeren nedregistreres med 5kg. Men for SR+ vil det være OK.

Dette sier Tysse om nedregistrering:
SitatNedregistrering av nyttelast
Alle Tysse sine varehengere kan nedregistreres, slik at du får lavere tillatt totalvekt. Det gjør at du lovlig kan kjøre en større tilhenger med førerkortklasse B, og er praktisk hvis du trenger å frakte noe lett og med stort volum.

Hvis du oppgraderer førerkortklassen din senere, kan du få hjelp av forhandleren din til å oppregistrere nyttelasten igjen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Martin-

Jeg mener dette er den perfekte henger for Model 3 (2021), i alle fall etter mine egne erfaringer og krav. Enkeltakslet, underliggende hjul, 250x150 kassemål. Kjøper denne i dag  :) https://www.tysse.no/varehenger/tilhenger-6281-1000kg/
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Martin- på tirsdag 08. juni 2021, klokken 11:38
Jeg mener dette er den perfekte henger for Model 3 (2021), i alle fall etter mine egne erfaringer og krav. Enkeltakslet, underliggende hjul, 250x150 kassemål. Kjøper denne i dag  :) https://www.tysse.no/varehenger/tilhenger-6281-1000kg/

Der gjør du et godt kjøp. Har en 2005-modell i ca samme serie, og er veldig fornøyd, utenom at min er 193 lang og 132 bred....og savner den ekstra lengden....

Etter at jeg kjøpte meg et oppussingsobjekt av en hytte har jeg bygget ca 50cm høye avtakbare vegger med bordkledning og lekter, med slåer i hjørnene....og så stenger (Tysse bøyle lav 1001259) og Tysse-presenning Lav (5001004) på toppen....så da får jeg bra volum i hvert fall...men de selger jo Tysse-påbygningskarmer og....til 5000....bare et tips hvis du plutselig finner ut at du skulle hatt høyere henger....og ikke vil bla opp 5000 til...i tillegg til presenning og bøyler...
Tesla Model Y                         2021-

Martin-

Har faktisk gjort akkurat det samme selv på min nå pensjonerte Gaupen for ca 10 år siden  :D Uten presenning, men med strikklastenett over. Perfekt for å transportere hageavfall!
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Martin-

Forøvrig akkurat vært å hentet Tysse-hengeren. Kjørte ca 8 mil for å hente den, og 8 mil i retur. Ligger meget fint på veien, og er dønn stabil selv uten last. Brukte 136 wt/km dit og 181 wt/km på hjemturen. Ikke så ille effektforbrukøkning med tanke på at hastigheten stort sett var 80 km/t 👍🏻
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Martin- på tirsdag 08. juni 2021, klokken 18:42
Forøvrig akkurat vært å hentet Tysse-hengeren. Kjørte ca 8 mil for å hente den, og 8 mil i retur. Ligger meget fint på veien, og er dønn stabil selv uten last. Brukte 136 wt/km dit og 181 wt/km på hjemturen. Ikke så ille effektforbrukøkning med tanke på at hastigheten stort sett var 80 km/t 👍🏻
Høres bra ut. Var det med eller uten presenning? Ser for meg at vinden glir lettere av med presenning.
Tesla Model Y                         2021-

Martin-

2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Martin- på torsdag 10. juni 2021, klokken 07:06
Uten  :+1:

Hadde vært interessant å sett hva wt/km hadde vært om du hadde på en presenning. Jeg har prøvd å padle i motvind både med kano og kajakk, og forskjellen er stor...siden kanoen fanger vind som en åpen tilhenger  :)
Tesla Model Y                         2021-

Martin-

Kjørte for å kjøpe noe overprisede terrassebord i går, lastet ~400 kg på hengeren. Hjemturen gikk da i vesentlig lavere snittfart, ca 45 km/t over 16 km. Fikk da snittforbruk på 144 wt/km 😁
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

knegg

Kjørte tur/retur Ålesund/Sarpsborg med denne.
Maks 90km/t
Brukte i snitt 250Wt/km, synes det er helt kurant.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA