Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Test GTX

Startet av Olemann, onsdag 09. juni 2021, klokken 19:33

« forrige - neste »

igniztion

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 23:17
Kjørt ca 6k siden april i id.4 og savner knapper. Spesielt vindusheisene foran/bak, volum knapp og AC styring.
Videre er responsen på info skjermen for dårlig..rett og slett treg. Hadde responsen vært bedre både på touch skjermen og touch knappene så hadde det hjulpet mye. Denne touchfree vrien for å bla mellom bilder kunne de spart seg. Bare bortkastet energi,penger og noe som bare gjør produktet dårligere.
De burde forenkle og fjerne slikt og dytte inn brytere på de mest brukte funksjonene. Mach-e, Q4 og enyaq har et bedre kompromiss her gitt dagens respons på touch knappene.

Har du prøvd å fjerne kart-widgetene fra alle de 3-4 skjermbildene? Altså kun ha snarvei til navi, ikke ha navi liggende som widget. Dette bedret responsen betraktelig hos meg.

Jeg er notorisk irritabel på treg software, og synes strengt tatt ikke ID.4 er så gal som mange skal ha det til.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

LMOR

Noen som har lest dn.no sin GTX test?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ihaal

48/60 poeng hos DN tror jeg det var. Han hengte seg ganske mye opp i at han ikke likte knappene. Litt intetsigende test synes jeg
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Trond.m

Sitat fra: ihaal på torsdag 08. juli 2021, klokken 18:26
48/60 poeng hos DN tror jeg det var. Han hengte seg ganske mye opp i at han ikke likte knappene. Litt intetsigende test synes jeg
Ja, knapper eller ikke knapper vil være smak og behag. Dessuten kan man ofte få feil oppfatning fordi man bare kjører kort tid. Personlig er jeg ikke vilt begeistret for mangel på fysiske knapper heller, men i kombinasjon med talekommandoer er det ikke noe som trekker vesentlig ned. Men bmw iX er det jo mye lettere å finne seg til rette i for en gammel bmw mann 😉. Dessverre går utviklingen den samme veien også for nye iX og i4.

daktari

Den får et poeng mindre enn Q4. Siste vinner på kvalitetsfølelse, men taper på 150k dyrere samt litt mindre plass. ID.4 har nesten like gode seter og kjører likt og komfy men mangler litt av finessene og statusen.

Ioniq 5 får også et poeng mer, knyttet til ladefart og komfort samt at journalisten liker stylingen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Takk for oppsummering. Høres bra ut for GTX. Vi vurderer ting forskjellig. For meg mistet Q4 10 poeng på å ikke kunne tilby 360 kamera, og Ioniq har ikke åpning til skipose i baksetet (+ mange andre småting)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

igniztion

GTX fremstår som et meget godt kjøp, uten tvil. Har selv vært veldig betatt av Ioniq 5 helt til den ene småtingen etter den andre manglet eller var feil for meg.

Når det kommer til disse knappene alle testerne henger seg så opp i, virker det nesten litt latterlig hvor mye tid som ilegges dette "problemet" i mange tester. Det er absolutt ingen problem å betjene disse med samme enkelhet som "gammeldagse" knapper når man har brukt litt tid i bilen. Den ene tingens om virkelig fortjener å bli belyst er at det mangler bakgrunnsbelysning på klima/volum sliderne under skjermen. DET er irriterende når det er mørkt.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Elektro12

Sitat fra: igniztion på fredag 09. juli 2021, klokken 07:57
GTX fremstår som et meget godt kjøp, uten tvil. Har selv vært veldig betatt av Ioniq 5 helt til den ene småtingen etter den andre manglet eller var feil for meg.

Når det kommer til disse knappene alle testerne henger seg så opp i, virker det nesten litt latterlig hvor mye tid som ilegges dette "problemet" i mange tester. Det er absolutt ingen problem å betjene disse med samme enkelhet som "gammeldagse" knapper når man har brukt litt tid i bilen. Den ene tingens om virkelig fortjener å bli belyst er at det mangler bakgrunnsbelysning på klima/volum sliderne under skjermen. DET er irriterende når det er mørkt.

GTX er helt fint priset, men jeg tror ikke VW ønsker å selge for mye. Hvorfor velger man en fæl blåfarge på dashbordet - og valgte brunt i setene på ID4 1st RWD?

igniztion

Sitat fra: Elektro12 på fredag 09. juli 2021, klokken 08:01
GTX er helt fint priset, men jeg tror ikke VW ønsker å selge for mye. Hvorfor velger man en fæl blåfarge på dashbordet - og valgte brunt i setene på ID4 1st RWD?

1st var jo forsåvidt bare noen få biler som ble tilgjengelig i spesielle utstyrspakker før normal produksjon startet. Nå gikk jo det ad undas siden enkelte fortsatt venter på sine 1st biler, da... Personlig liker jeg godt fargene i 1st, men ser det er mange som er uenig.

Akkurat for GTX virker det som et rart valg, men jeg antar det kommer flere muligheter og eventuelle andre modellvarianter med AWD etter hvert.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 08. juli 2021, klokken 13:06
Var en bilselger som påstod at 4wd var mer effektiv på vinterføre enn 2wd alt annet likt. Vet ikke om det stemmer.
Det må i så fall være hvis det er mye hjulspinn...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Elektro12 på fredag 09. juli 2021, klokken 08:01
GTX er helt fint priset, men jeg tror ikke VW ønsker å selge for mye. Hvorfor velger man en fæl blåfarge på dashbordet - og valgte brunt i setene på ID4 1st RWD?
GTX er jo en "GT" bil, der har jo VW tradisjon for litt sprekere fargevalg. Kommer nok normale standardfalger når "vanlig" AWD kommer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 08. juli 2021, klokken 20:57
Den får et poeng mindre enn Q4. Siste vinner på kvalitetsfølelse, men taper på 150k dyrere samt litt mindre plass. ID.4 har nesten like gode seter og kjører likt og komfy men mangler litt av finessene og statusen.
Tror nok gjerne prisen hadde veid mere skulle journalistene kjøpt bil med egne penger. Har prøvekjørt begge to selv, og foretrekker klart Q4, men 150k mere er den overhodet ikke verdt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 09. juli 2021, klokken 08:13
Sitat fra: Elektro12 på fredag 09. juli 2021, klokken 08:01
GTX er helt fint priset, men jeg tror ikke VW ønsker å selge for mye. Hvorfor velger man en fæl blåfarge på dashbordet - og valgte brunt i setene på ID4 1st RWD?
GTX er jo en "GT" bil, der har jo VW tradisjon for litt sprekere fargevalg. Kommer nok normale standardfalger når "vanlig" AWD kommer.

Litt traustere interiør,bort med pianolakken og erstatt noe av hardplasten med en annen variant og du spiser Q4 kunder så det holder.
Det kommer nok en R variant etterhvert for å lokke over de siste kundene når modellen drar på årene. Mulig det kommer en mer off road variant også der plastikk detaljene ved dørene er tilbake på AWD og litt høyere bakkeklaring og kraftigere dempere.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 09. juli 2021, klokken 08:49
Litt traustere interiør,bort med pianolakken og erstatt noe av hardplasten med en annen variant og du spiser Q4 kunder så det holder.
Pianolakken ser det dessverre ut som går igjen på alle modeller.

Interessant å se om VW følger standardopplegget sitt som du skisserer med ID bilene og, eller om de velger å legge seg på en enklere linje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

#119
Sitat fra: Elektro12 på fredag 09. juli 2021, klokken 08:01
Sitat fra: igniztion på fredag 09. juli 2021, klokken 07:57
GTX fremstår som et meget godt kjøp, uten tvil. Har selv vært veldig betatt av Ioniq 5 helt til den ene småtingen etter den andre manglet eller var feil for meg.

Når det kommer til disse knappene alle testerne henger seg så opp i, virker det nesten litt latterlig hvor mye tid som ilegges dette "problemet" i mange tester. Det er absolutt ingen problem å betjene disse med samme enkelhet som "gammeldagse" knapper når man har brukt litt tid i bilen. Den ene tingens om virkelig fortjener å bli belyst er at det mangler bakgrunnsbelysning på klima/volum sliderne under skjermen. DET er irriterende når det er mørkt.

GTX er helt fint priset, men jeg tror ikke VW ønsker å selge for mye. Hvorfor velger man en fæl blåfarge på dashbordet - og valgte brunt i setene på ID4 1st RWD?

Har vært igjennom stort sett alle nye elbiler som kommer på markedet og luket ut en etter en I det siste halve året.
Xc40,Polestar 2,Kia Ev6,Q4 etron,Mach-e,Ioniq 5,Enyaq,Model 3
Bilene falt fra på grunn av store kompromisser eller altfor høy pris.
Og til slutt falt valget på Gtx
Synes bilen ser ekstremt bra ut utvendig og innvendig er det veldig lite som irriterer.
Var ikke mye hardplast i interiøret som noen syter om.
Blåfargen ser også bra ut og er mørkere i virkeligheten enn noen bilder kunne antyde.
Var romsligere til bein og knær i førersetet enn i Enyaq  og Q4.
Selv standard Gtx seter var meget gode å sitte i og bilen er den korteste og smaleste av de store familiebilene.
God pris og gode rabatter er jo et ekstra pluss når en handler bil.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA