Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Test GTX

Startet av Olemann, onsdag 09. juni 2021, klokken 19:33

« forrige - neste »

Moas

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. juli 2021, klokken 11:18
Også Pirelli dekk og opplever lite støy fra disse. Dvs. iblant kan det dukke opp litt rar summing på enkelte asfalt varianter - men som regel er det stille som snøfnugg på gressplen. Dog lurer jeg på om dekkene slites fort - synes ikke dekkmønsteret er all verdens på disse.
Noen Pirelli dekk er kjent for lang holdbarhet (som P7). Mine har kjørt 50k km og holder fortsatt bra restmønster igjen.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

E-Trond

Sitat fra: daktari på mandag 05. juli 2021, klokken 14:36
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 10:35
Frontruten er dobbel på 1st. Sideruter kun på max
Og på Tech.

Men jeg hadde altfor høyt lufttrykk i mine Pirelli Scorpion 20"  dekk. Kan være verdt å sjekke. Hadde nesten 50 psi rund baut men skulle godt under 40 foran og på 40 bak med full last.
Synes min har lite dekkstøy.

Altfor høyt lufttrykk kan være en årsak ja.
Forrige bil jeg hentet ut var direkte ubehagelig stiv og med mye rullestøy.
Var skikkelig misfornøyd helt til jeg sjekket lufttrykk.
Det var altfor høyt og tingene bedret seg betraktelig når jeg justerte det.
Så det er verdt å ta en sjekk på nybilen ja.  :+1:
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Trond.m

Det samme opplevde jeg. De har høyt lufttrykk fra fabrikk for lagring, men det er rart at kontroll av trykk ikke inngår i sjekklisten før levering. Har opplevd det samme med BMW.

E-Trond

De har vel sikkert kontrollsystem men med litt press fra kunden og salgsavdeling kan det nok gå litt fort i svingene av og til... 8)
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

ihaal

ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Dieselgubben

Skryt også fra Nettavisen sin tester, og kårer bilen som vinner vs Enyaq. Bedre seter på foran og bak enn Enyaq. Geniale individuelle armlener. Bedre og mer dynamiske kjøreegenskaper. Ikke så traust utseende. Hang seg litt opp i knappene i Id4, men ikke mer enn at testeren likevel likte Id4 best .

ihaal

Føler knappene er en tilvenningssak. Man savner fysiske knapper noen uker og så virker det litt gammeldags etter hvert når man er blitt vant til mer fleksibel styring.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Olemann

Enig. Savnet de mer klassiske/gammeldagse knappene på eNiro noen uker, men nå vil jeg ikke bytte tilbake.  Både responsivitet og opplevd kvalitet/stabilitet er bedre på ID.4 knappene.

Klima har heldigvis egen knapp, kunne tenkt meg også litt enklere av/på for assistentfunksjonene, samt for temp.justering, men alt blir en vane.

Sitat fra: ihaal på onsdag 07. juli 2021, klokken 22:14
Føler knappene er en tilvenningssak. Man savner fysiske knapper noen uker og så virker det litt gammeldags etter hvert når man er blitt vant til mer fleksibel styring.

hELgenen

Kjørt ca 6k siden april i id.4 og savner knapper. Spesielt vindusheisene foran/bak, volum knapp og AC styring.
Videre er responsen på info skjermen for dårlig..rett og slett treg. Hadde responsen vært bedre både på touch skjermen og touch knappene så hadde det hjulpet mye. Denne touchfree vrien for å bla mellom bilder kunne de spart seg. Bare bortkastet energi,penger og noe som bare gjør produktet dårligere.
De burde forenkle og fjerne slikt og dytte inn brytere på de mest brukte funksjonene. Mach-e, Q4 og enyaq har et bedre kompromiss her gitt dagens respons på touch knappene.

Jambo

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 23:17
Kjørt ca 6k siden april i id.4 og savner knapper. Spesielt vindusheisene foran/bak, volum knapp og AC styring.
Videre er responsen på info skjermen for dårlig..rett og slett treg. Hadde responsen vært bedre både på touch skjermen og touch knappene så hadde det hjulpet mye. Denne touchfree vrien for å bla mellom bilder kunne de spart seg. Bare bortkastet energi,penger og noe som bare gjør produktet dårligere.
De burde forenkle og fjerne slikt og dytte inn brytere på de mest brukte funksjonene. Mach-e, Q4 og enyaq har et bedre kompromiss her gitt dagens respons på touch knappene.
Respons kan bli bedre med nyere software. Synes det virker som GTX, som såvidt jeg har skjønt har nyere software siden ennå ingen vanlige ID4 har fått OTA-oppdatering, har raskere interface i videotester jeg har sett. Om det stemmer, vil alle andre ID4 snart få raskere interface.

E-Trond

God test av GTX vs Q4 med bakhjulsdrift....
Resultatet er oppsiktsvekkende: I godt sommervær er det i praksis nesten ikke forskjell på forbruket.

https://www.tu.no/artikler/hvor-mye-mindre-rekkevidde-far-du-med-en-meb-elbil-med-firehjulstrekk/511519
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Dieselgubben

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 23:17
Kjørt ca 6k siden april i id.4 og savner knapper. Spesielt vindusheisene foran/bak, volum knapp og AC styring.
Videre er responsen på info skjermen for dårlig..rett og slett treg. Hadde responsen vært bedre både på touch skjermen og touch knappene så hadde det hjulpet mye. Denne touchfree vrien for å bla mellom bilder kunne de spart seg. Bare bortkastet energi,penger og noe som bare gjør produktet dårligere.
De burde forenkle og fjerne slikt og dytte inn brytere på de mest brukte funksjonene. Mach-e, Q4 og enyaq har et bedre kompromiss her gitt dagens respons på touch knappene.

Har også en first. Opplever ikke infoskjermen som treg. Ikke superrask, men i daglig bruk har jeg ingen problemer med hastigheten. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg brukte navien mye. Jeg benytter radio, telefon og sjekker av og til stats på bilen. Synes det glir bra.

Counterpointer

Sitat fra: E-Trond på torsdag 08. juli 2021, klokken 02:03
God test av GTX vs Q4 med bakhjulsdrift....
Resultatet er oppsiktsvekkende: I godt sommervær er det i praksis nesten ikke forskjell på forbruket.

https://www.tu.no/artikler/hvor-mye-mindre-rekkevidde-far-du-med-en-meb-elbil-med-firehjulstrekk/511519
Trengs vel test på litt dårligere føre for å være litt mer generell i konklusjonen.
Men det er jo bra at de for så godt resultat på perfekt sommerføre. GTX fremstår som et godt produkt også mot sine konsernsøsken.

Dieselgubben

Var en bilselger som påstod at 4wd var mer effektiv på vinterføre enn 2wd alt annet likt. Vet ikke om det stemmer.

Olemann

Som testen over viser er AWD mer effektiv på regen, og det overasker ikke ettersom jeg synes RWD mangler et gir på regen, den er litt for svak og klarer ikke ta unna all energien i bratte bakker med full bil. Da må det bremses og energi kastes vekk.

Når det gjelder vinterføre så tipper jeg dette henger mye sammen med kjørestil, klarer man redusere hjulspinn så mistes ikke energi så lett, og dette er jo lettere med AWD.
Pdas. er AWD både tyngre og har tap i 2 motorer, det er neppe lineært tap, slik at 1 motor er mest effektiv, om andre forhold er like.

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 08. juli 2021, klokken 13:06
Var en bilselger som påstod at 4wd var mer effektiv på vinterføre enn 2wd alt annet likt. Vet ikke om det stemmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA