Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Test GTX

Startet av Olemann, onsdag 09. juni 2021, klokken 19:33

« forrige - neste »

Jambo

Sitat fra: LMOR på onsdag 16. juni 2021, klokken 21:47
https://youtu.be/WhoT7whXgVY

Ikke så mye spennende før 02:20. Oppsummert er han enig med turfsurf at den ikke er verd en GT betegnelse. Men han liker bilen, og spesielt AWD egenskapene  :)

Ellers sier han at bilen kan trekker 1400kg i Danmark, noe som også står på VW.dk og det samme i Tyskland. Har Norge egne regler?
De har egne vektbegrensninger for slak og kraftig helning, tror det er en vekt for opptil 8% helning og en vekt opptil 12% helning. Dette er sånt som gir lite mening i Norge.

LMOR

#31
Sitat fra: daktari på onsdag 16. juni 2021, klokken 22:25
Jeg mistenker at biler med adaptive dempere er litt mer komfy enn de uten. Det har vel også vært tradisjonen hos VW, rett og slett noe høyere kvalitet på de adaptive.
Men du kan velge modus. Andre er redd for at den mykeste ikke er så myk som standard. Jeg tror standard modus er som standard, og comfort er mykere og sport er hardere.
Jeg har hatt dette før, og forventer å få dette for de pengene jeg har betalt.

You will feel this yourself thanks to its sports running gear with its tightly tuned springs, shock absorbers and stabilisers. The driving dynamics are also increased by the optimised steering behaviour of the progressive steering. Even with a sporty driving style or on curvy stretches this provides an especially direct driving sensation and even more fun.


Blir det ikke gøy, så skal jeg ha pengene igjen  8)
Det pleier å være stor forskjell på den mykeste og den hardeste.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

GTX var ikke mykere enn 1st, den virket å ha mye bedre kontroll. 1st var mykere, men bunnet samtidig fortere ut på dårlig underlag, derav stump.

Men GTX føltes tung, ikke kvikk. Trygg, ikke leken. Derav ikke det jeg tenker på som GT.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Takker for den avklaringen :+1:

ihaal

Så noen bilder av interiøret her, synes fargene ser veldig fine ut, jeg: https://www.facebook.com/Nordlieauto/photos/pcb.2063267280491741/2063266043825198

Hvis de gir en god gjengivelse, blir jeg meget fornøyd.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: ihaal på torsdag 17. juni 2021, klokken 10:16
Så noen bilder av interiøret her, synes fargene ser veldig fine ut, jeg: https://www.facebook.com/Nordlieauto/photos/pcb.2063267280491741/2063266043825198

Hvis de gir en god gjengivelse, blir jeg meget fornøyd.
Det er litt lite kontrast på det bildet. Det blå er blåere og det grå litt mørkere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Zoe2017

Besøkte forhandleren i dag for å prøvesitte bilen med «vanlig» GTX setene (helt OK, ingen grunn for meg å oppgradere til sportsseter for 27 tusen) og for å få et inntrykk av hvordan «electric blue» var i virkelighet (ser faktisk bra ut, og mye bedre en brun-fargen i 1st). I tillegg så ble jeg fortalt at VW sliter med underleveranse av hengerfeste, som kan muligens føre til forsinkelser for de som har valgt denne. Produksjonsstart for min bil uke 27, og leveranse sannsynligvis uke 35 pga stengt fabrikk i 3 uker gjennom sommerferien. Selgeren kunne ikke si noe om endringer fra 21 til 22 modell, f.eks belyste knapper for AC osv. Gleder meg til ny bil!
Renault Zoe 2017
VW ID4 GTX bestilt

hELgenen

Ikke hørt noe om forsinkelser på min GTX med hengerfeste. Men det kan jo være tilfelle. Mye som er vanskelig å få tak i om dagen leser jeg

Zoe2017

De med lav kønummer fra forhåndsbestilling blir prioritert når det gjelder h-feste. Tror det gjelder de fleste her på forumet
Renault Zoe 2017
VW ID4 GTX bestilt

Hoggorm

Sitat fra: Olemann på onsdag 09. juni 2021, klokken 19:33
Vesentlig kvikkere enn RWD i pådraget, som forventet. Men virker som de har holdt igjen, 300 hk og dette dreiemomentet kunne vært sluppet mer løs, antar dette er SW styrt og noe som ev. kan oppdateres.  Ionic 5 som jeg også har kjørt, rett nok med 5 hk mer, slipper sine krefter mer brutalt løs, om dette betyr noe er jo en smakssak, men det var påtagelig forskjell (begge kjørt i Sport modus, rett nok bare 50% SOC  på GTX, mulig den allerede ved 50% reduserer effekt)

Svingradius bedre enn fryktet, selv om ikke så rå som på RWD.

Edit, det er vel bare ca 5 hk forskjell på GTX og Ionic 5.  Og 40 kg høyere vekt kan ikke forklare denne forskjellen i opplevd ytelse, så er nok et bevisst valg fra VW dette.

Tydligvis er de 299hk i GTX svært sjelden tilgjengelig, særlig om man følger VW's anbefallinger om å max lade til 80% utenom før lange reiser. Ved 50% SOC er nok tilgjengelig hk en god del under 300.

Jeg ville gått ut fra at i praksis har GTX rundt 250-260hk tilgjengelig ved sammenlikning med konkurenter. Det samme gjelder de tilsvarene utgavene av Q4 og Enyaq.

Sitat fra: VW
* Maksimal effekt kan oppnås maksimalt i 30 sekunder. Effekten som er tilgjengelig i individuelle kjøresituasjoner, avhenger av variable faktorer som omgivelsestemperatur, lading /
temperatur / status eller fysisk aldring av høyvoltsbatteriet. For at maksimal effekt skal være tilgjengelig må høyvoltsbatteriet ha en batteritemperatur mellom 23 og 50 °C og et batterinivå
> 88%. Eventuelle avvik fra parameterne spesifisert ovenfor kan føre til redusert effekt og til og med at maksimal effekt ikke er tilgjengelig. Til en viss grad kan batteritemperaturen
indirekte påvirkes via klimastyring, ladenivået og andre parametere som kan stilles inn i kjøretøyet. Effekten som er tilgjengelig for øyeblikket, vises på effektmåleren. For å opprettholde
høyvoltsbatteriets tilgjengelige kapasitet så langt det er mulig, anbefales det å sette et lademål på 80% for batteriet for daglig bruk (kan justeres til 100% f.eks. før lange reiser).

Jambo

#42
Sitat fra: Hoggorm på lørdag 19. juni 2021, klokken 23:46
Tydligvis er de 299hk i GTX svært sjelden tilgjengelig, særlig om man følger VW's anbefallinger om å max lade til 80% utenom før lange reiser. Ved 50% SOC er nok tilgjengelig hk en god del under 300.

Jeg ville gått ut fra at i praksis har GTX rundt 250-260hk tilgjengelig ved sammenlikning med konkurenter. Det samme gjelder de tilsvarene utgavene av Q4 og Enyaq.
Jeg tror effektsvekkelsen ved ikke-optimale forhold er liten, det er bare VW som er ærligere enn en del andre. Bjørn Nyland akselerasjonstestet en GTX ved hver 10. batteriprosent fra 90-10. Det virket til å være en gradvis nedgang i akselerasjon, ikke en "cut off". Han var imponert over hvor stabil den var. På 20 prosent og under var faktisk 2021 Tesla Model 3P tregere. Målte tider, 90-10 batteriprosent, 0-100 akselerasjon i sekunder for VW ID4 GTX: 6,26, 6,27, 6,34, 6,46, 6,58, 6,74, 6,80, 6,82 og 7,56. Oppgitt tid fra VW er 6,2 sek., regner med det er tiden ved full effekt.

Hoggorm

Den testen har jeg ikke sett, interresante data. Jeg regnet med en gradvis nedgang, men noe raskere.

Trond.m

Sitat fra: ihaal på torsdag 17. juni 2021, klokken 10:16
Så noen bilder av interiøret her, synes fargene ser veldig fine ut, jeg: https://www.facebook.com/Nordlieauto/photos/pcb.2063267280491741/2063266043825198

Hvis de gir en god gjengivelse, blir jeg meget fornøyd.
I sollys synes jeg den blå fargen på i interiøret ble litt dominerende. Bilen jeg kjørte hadde top sport interiør. Fine seter i diskret gråfarge, men siden de ikke har røde sømmer, så virket det litt feil i kombinasjon med blått dashbord med røde sømmer. At den fremre delen av dashbordet er sort, synes jeg så litt rotete ut. Så egentlig er jeg glad jeg valgte standardseter med røde sømmer. Da blir det litt mer «gjennomført»...Men top sport interiør og sort dashbord og sidekledning ville vært mye bedre. Hvorfor de ikke inkluderer det i top sport interiør er uforståelig. Uansett varl el vel dette noe man ikke tenker på mer enn noen dager. Andre ting ved bilen er viktigere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA