Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Testkjøring med ES8

Startet av nilka, tirsdag 08. juni 2021, klokken 20:35

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. september 2021, klokken 07:33
Sitat fra: elektro på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:27
Og hva hvis man skal legge ned alle setene og fylle opp bilen med ting?
Er det i det hele tatt noen biler som har delingsnett bak fører / passasjersete?

Og siden man ikke har det, hva er forskjellen på å ikke ha det og ikke ha nett bak de andre setene?

Det viktigste er å ikke pakke over seteryggen og pakke det tyngste nederst og lengste frem. Kreftene virker først og fremst fremover, bagasjen hopper ikke opp for så å fyke frem. Er mye mere redd for iPaden som ligger på hattehylla enn ketlebellen som ligger i bunn av bagasjerommet.

Festebøyler for sikringsnett er dog veldig kjekt, det synes jeg alle burde ha.
ID.4  og e-tron har det bl.a.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

VoltWay

ID.4, e-tron og Enyaq er de jeg vet har skillenett/delingsnett.

Q4 e-tron har ingenting om det i prislistene, så antar det ikke finnes til den.
BYD Tang tror jeg ikke har delingsnett.
Model Y har ikke delingsnett.
Ioniq 5 har ikke delingsnett.

BubbaJoFet

#32
Var i gjennom samme løype som Tesla Bjørn og motorjournalistene i går, var ett bra opplegg med kjøring i sandtaket som rosinen i pølsen.
Kjøringen forsterket inntrykket fra før sommeren, bilen er veldig lettkjørt og selvsikker på veien og uten tvil en meget fin bil.

Positive ting:
Kameraene er meget bra. Langt bedre enn Tesla M3 og Polestar 2.
Imponerende fremkommelighet, bilen klarte de bratteste bakkene i sanden uten at traction control slo seg inn.
Komfort er høy, spesielt i passasjersetet foran og på andre benkerad
Det er ekte skinn i bilen
HUDen er fin
Nomi vil glede ungene og en kan fortsette "samtalen" uten å måtte kalle på hennes oppmerksomhet. Er var for hvem som gir kommandoer så de i baksetet kan gi stemmekommandoer enkelt.
Solskjermen til takluken er tett og en kan stenge ute solen.
Custom kjøreoppsett fungerer bra, comfort power (0-100 7s) og max regen var vinner for meg.
Forbruk var overraskende lavt, kom ned til WLTP med 20kWH pr 100 KM med mye stopp, mye aircon og 3 personer i bilen.

Bør jobbes med:
Infotainmentet mangler spotify connect og/eller carplay/android auto. Styre spotify fra telefon via blåtann er ikke ideelt. Navigasjon foreslår ikke ladealternativer selv om turen overgår rekkevidden, men ladepunkter ligger inne i kartet.
Informasjon, i tillegg til manglende pris har jeg ikke fått svar på en rekke ting. Blant annet hvor batteri bytte stasjonene skal komme i Oslo området, varmepumpe, støtte for 3-fas 16A på 230V mm. Hjemmeladeren til NIO støtter kun 32A 1 Fas fra hva jeg kunne lese på siden (7,4kWH).
NIO Pilot slår seg av uten grunn og lager mye ping, som en ikke forstår hvorfor, på landevei.
Regen, nesten onepedal, men ikke helt og er ikke lineær. Minner mer om motorbrems på automat.

Negative ting:
Størrelsen
Nomi har en merkbar lyd når "hun" beveger seg
Mørkt taktrekk gir mørk kupe, vet ikke om en kan velge farge.
Ser ut til at minste hjuldimensjon blir 20"

JohnPGriff

Sitat fra: VoltWay på onsdag 01. september 2021, klokken 08:30
ID.4, e-tron og Enyaq er de jeg vet har skillenett/delingsnett.

Q4 e-tron har ingenting om det i prislistene, så antar det ikke finnes til den.
BYD Tang tror jeg ikke har delingsnett.
Model Y har ikke delingsnett.
Ioniq 5 har ikke delingsnett.


Ja e-tron har en delingsnett men ikke enkelt å montere. Jeg har sendt flere spørsmål om dette til min NIO kontakt og har også spurt om bilene med 6 seter.  Hvordan hindre du at ting i bagasjerom ikke ende opp mellom setene i rad 2 under bremsing? Skal til Eggemoen i dag og vil stille de samme spørsmål.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. september 2021, klokken 07:47
Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. september 2021, klokken 07:42
Festebøyler burde vært påkrevd av EU - men nei - de skal ha alle mulige andre tulleegenskaper. Som f.eks lane assist som i mange tilfeller bidrar til ulykker på landevei.
EU folka skulle tatt seg en tur på vestlandsveier med assistentene sine...

:+1: :+1:

elektro

#35
Sitat fra: JohnPGriff på onsdag 01. september 2021, klokken 09:35
Sitat fra: VoltWay på onsdag 01. september 2021, klokken 08:30
ID.4, e-tron og Enyaq er de jeg vet har skillenett/delingsnett.

Q4 e-tron har ingenting om det i prislistene, så antar det ikke finnes til den.
BYD Tang tror jeg ikke har delingsnett.
Model Y har ikke delingsnett.
Ioniq 5 har ikke delingsnett.


Ja e-tron har en delingsnett men ikke enkelt å montere. Jeg har sendt flere spørsmål om dette til min NIO kontakt og har også spurt om bilene med 6 seter.  Hvordan hindre du at ting i bagasjerom ikke ende opp mellom setene i rad 2 under bremsing? Skal til Eggemoen i dag og vil stille de samme spørsmål.

Fordelen med e-tron sitt nett er at det går helt ned til bagasjeromsgulvet med kraftige festepunkter, sånn at det avlaster bakseteryggen. Det har vært dødsulykker pga. at ryggen har gitt etter i Norge i den senere tid. Og man kan bruke nettet sammen med gardinen til å trekke over bagasjen, men løsningen er ikke super smooth. Det er jeg enig i. Liker også best at nettet går helt ned til gulvet i fremre posisjon. Som jeg har sett bla. i Volvo V40 CC.

Jeg har som nevnt ikke vært borti noen tysk eller svensk stasjonsvogn eller SUV som ikke har delingsnett med to posisjoner. Selv Porsche Taycan har det. I alle fall Cross Turismoen. Som ekstrautstyr, selvfølgelig. På XC40 er det dessverre også ekstrautstyr. Samme gjelder ID.4 og ENYAQ. Du kan tydelig se festene bak i Teslabjørn sin interiørtest av Q4, og veldig raskt ved ca. 8:33 i fremre posisjon. (Autogefuehl sin testbil har det ikke, i deres YouTube video.) Tyskerne og Svenskene har nok imidlertid ikke rådført seg med dette forumet før de designet bilene. Da hadde de visst at det var unødvendig. ;)

En kuriositet; Her viser Teslabjørn BMW sin delingsnett løsning i 318d https://youtu.be/6xzJzP5eQ6s Mener det også synes så vidt i de nyere iX3 og iX testene.

EDIT: Ser på bilder at det er minst fire kraftige festekroker i bagasjerommet på ES8, som selvfølgelig hjelper noe i en del tilfeller. Særlig der man har behov for å feste én eller noe få store, tunge gjenstander.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ctr46

Står bilene slik at man kan se på de uten å være deltaker på eventen eller er alt lukket område?

Skal muligens forbi i morra og vurderte å kjøre innom for å få sett bilen på litt nærmere hold  :)

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 01. september 2021, klokken 08:49
Var i gjennom samme løype som Tesla Bjørn og motorjournalistene i går, var ett bra opplegg med kjøring i sandtaket som rosinen i pølsen.
Kjøringen forsterket inntrykket fra før sommeren, bilen er veldig lettkjørt og selvsikker på veien og uten tvil en meget fin bil.

Positive ting:
Kameraene er meget bra. Langt bedre enn Tesla M3 og Polestar 2.
Imponerende fremkommelighet, bilen klarte de bratteste bakkene i sanden uten at traction control slo seg inn.
Komfort er høy, spesielt i passasjersetet foran og på andre benkerad
Det er ekte skinn i bilen
HUDen er fin
Nomi vil glede ungene og en kan fortsette "samtalen" uten å måtte kalle på hennes oppmerksomhet. Er var for hvem som gir kommandoer så de i baksetet kan gi stemmekommandoer enkelt.
Solskjermen til takluken er tett og en kan stenge ute solen.
Custom kjøreoppsett fungerer bra, comfort power (0-100 7s) og max regen var vinner for meg.
Forbruk var overraskende lavt, kom ned til WLTP med 20kWH pr 100 KM med mye stopp, mye aircon og 3 personer i bilen.

Bør jobbes med:
Infotainmentet mangler spotify connect og/eller carplay/android auto. Styre spotify fra telefon via blåtann er ikke ideelt. Navigasjon foreslår ikke ladealternativer selv om turen overgår rekkevidden, men ladepunkter ligger inne i kartet.
Informasjon, i tillegg til manglende pris har jeg ikke fått svar på en rekke ting. Blant annet hvor batteri bytte stasjonene skal komme i Oslo området, varmepumpe, støtte for 3-fas 16A på 230V mm. Hjemmeladeren til NIO støtter kun 32A 1 Fas fra hva jeg kunne lese på siden (7,4kWH).
NIO Pilot slår seg av uten grunn og lager mye ping, som en ikke forstår hvorfor, på landevei.
Regen, nesten onepedal, men ikke helt og er ikke lineær. Minner mer om motorbrems på automat.

Negative ting:
Størrelsen
Nomi har en merkbar lyd når "hun" beveger seg
Mørkt taktrekk gir mørk kupe, vet ikke om en kan velge farge.
Ser ut til at minste hjuldimensjon blir 20"
.

nilka

Eventen er over så er nok ikke mulig. Men om du vil se bilene er det bare å sende en Mail til Nio så ordner de det.

ctr46

Ok takk for info. Hvilken e-post adresse skal jeg bruke?

Sitat fra: nilka på fredag 03. september 2021, klokken 16:23
Eventen er over så er nok ikke mulig. Men om du vil se bilene er det bare å sende en Mail til Nio så ordner de det.
.

BubbaJoFet

Da fikk en endelig prøvekjørt på egne premisser.
Med 4 voksen og 2 barn satt satt alle bra i 7 seteren. Personlig likte jeg fjæring i sports modus bedre enn komfort, ikke helt DS7 Crossback gynging, men en del vugging på e-18 ut fra Skøyen i komfort.

Tidal og stereoanlegget, spesielt i Theater mode hørtes helt fint ut. Anbefaler å prøve de forskjellige modusene.
Tidal integrasjon med Nomi virket helt fraværende, fikk bare beskjed om at internett var for dårlig.

HUDen er meget meget bra, sitter langt inne å skippe den pga. polariserte briller.

NIO pilot, gitt min begrensete erfaring med slike systemer, er ikke min greie.

Easy loading var litt trøblete, nesten som Citroen CX fra barndommen, men når den først satt seg var det lett å komme inn i baksetet.

Ellers er det en meget fin bil, og vurderer en å kjøpe stor elbil, bør ES8 være på listen.

daktari

TeslaBjørn kjører 1000 km test nå og har kommet et lite stykke ned i Sverige. Forbruket er høyt og ladingen sånn passe rask. Min magefølelse er litt tregere enn etron denne.

https://youtu.be/mjaWoawcRnY
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

stue

Han fikk ladehastighet på 120 kW.... Så det var jo litt positivt.

daktari

Ja ganske stabil ladefart, men litt lav i forhold til forbruket. Hva ble tiden til slutt?
Uansett kanskje den raskeste bilen for å frakte mange banakasser?
Men den pling-plong fra Nio pilot var jo enerverende.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Sitat fra: daktari på lørdag 09. oktober 2021, klokken 21:22
Ja ganske stabil ladefart, men litt lav i forhold til forbruket. Hva ble tiden til slutt?
Uansett kanskje den raskeste bilen for å frakte mange banakasser?
Men den pling-plong fra Nio pilot var jo enerverende.

11.25 men forbruket var skyhøyt, tror var rundt 330 mens fat etron ligger på rundt 290
Model 3 2019 LR Rwd

stue

#44
Forbruket endte på 318.
Men så er er det jo en stor bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA