Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

400V/32A trefas i Østerdalen og Gudbrandsdalen?

Startet av Bent, mandag 02. juli 2012, klokken 19:14

« forrige - neste »

Bent

Jeg har tenkt meg sørover fra Trondheim til Oslo med min Tesla Roadster kommende helg, og har anskaffet en ladekabel som tar ut en av fasene fra 400V/32A trefase for å lade med 230V/32A. Dette vil da gå betydelig raskere enn hjemmeløsningen min som er en klassisk 230V/16A schuko. Antagelig kan jeg klare Trondheim/Oslo med en tre timers ladepause med 32A-kabelen, men det gjenstår å se.

Basert på erfaring med landeveiskjøring (tur/retur Trondheim-Kristiansund et par ganger) vil jeg tro at jeg kommer til å få behov for å lade et sted mellom Dombås og Lillehammer; evt et sted mellom Tynset og Hamar.

Jeg har rekognosert noen bensinstasjoner i nærområdet der jeg bor og det ser ut til å være lett å finne trefase 16A, men verre med 32A.

Er det noen som har gode tips til steder på strekningene over hvor det definitivt finnes trefase 32A-uttak og vennligsinnet lokalbefolkning? :)
Tesla Roadster, 25Mm

Elmo

#1
Søppel- eller papp-containere på større matbutikker er ofte 3-fas 32A. Samme gjelder mange byggvarebutikker. Men du bør vel få deg en overgang fra 230V/32A trefase også, for å ha flere muligheter.
Videre kan brannstasjoner være en mulighet.

De fleste vil vel være positive til å la deg lade hvis de får sitte på en liten tur ;D

En annen god mulighet som noen kanskje syns er litt "kilent" er å kjøre to vanlige 230/16A enfas kurser i parallell inn på pluggen din. Det går helt supert, bare du treffer riktig (dvs ikke kortslutter :o isteden).
Usikker på om du får kjøpt slik overgang men jeg har sett flere hjemmelagde, både med manuell sjekk (lys) og automatisk sikkerhet (rele) for påse at faseledningene er rett koblet og ikke kortsluttet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Bent

Er det veldig vanlig med enfase 32A-uttak? Pr nå har jeg bare trefaseplugg men burde jo komplettere hvis enfase er noe man kan møte på på tur ...

16A trefase til 32A enfase høres artig ut, noe å ta opp neste gang jeg prater med en elektriker. :)
Tesla Roadster, 25Mm

jkirkebo

Sitat fra: Bent på torsdag 05. juli 2012, klokken 22:05
16A trefase til 32A enfase høres artig ut, noe å ta opp neste gang jeg prater med en elektriker. :)

En statisk omformer på 7.4kW blir nok ganske så dyr, for ikke å nevne stor og tung...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#4
Sitat fra: Bent på torsdag 05. juli 2012, klokken 22:05
Er det veldig vanlig med enfase 32A-uttak? Pr nå har jeg bare trefaseplugg men burde jo komplettere hvis enfase er noe man kan møte på på tur ...

Enfas 32A tror jeg ikke du finner noe særlig av rundt omkring. 20A eller 25A er mere vanlig (sjekk komfyren din).
Men du kan sikkert få lagt opp en slik kurs hjemme.  

Sitat fra: Bent på torsdag 05. juli 2012, klokken 22:05
16A trefase til 32A enfase høres artig ut, noe å ta opp neste gang jeg prater med en elektriker.

Vel, det var ikke det jeg sa. Jeg sa to vanlige 16A enfas kurser i paralell gir enfas 32A, men forutsatt at de kobles riktig - og at nettet bak tillater det. Det var derfor jeg sa det er litt "kilent".
Fra "Norsk" (IT-nett) 230v/16A trefas går det ikke å lage overgang til enfas 32A.

Men jeg tror det er nok om hvordan det gjøres - for nå.  
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Bent

Når jeg hentet boksen så viste det seg at den har 230V/32A plugg, ikke 400V. Dette gjør saken litt lettere siden dette er den type blå uttak man gjerne finner på verksteder og endel andre plasser over det ganske land. Et tips i så måte: lørdag og søndag er ofte verksteder stengt. :P

Fikk ladet opp bra på Koppang i går, og kom meg greit til Oslo. (Fartsglede og tungt regn gjorde at jeg måtte ta et par tilleggsladinger på 16A på bensinstasjoner lengre syd men kom da i mål til midnatt etter å ha lagt i vei 0700 på morgenen ...)
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA