Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Velge BWD eller AWD

Startet av atrus, tirsdag 08. juni 2021, klokken 19:34

« forrige - neste »

atrus

Jeg må bestemme meg snart, men klarer ikke helt å bli enig med meg selv om jeg skal gå for bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. Sett bort i fra pris, har bakhjulstrekk fordelen av lenger rekkevidde og bedre svingradius. Og så melder spørsmålet seg om hvor mange ganger i året jeg virkelig har behov for firehjulstrekk? Er det noe jeg har oversett her?

LMOR

Kommer sikkert an på hvor du bor og hvor ofte du drar på tur når det er glatt.
GTX blir min første AWD, og har klart meg ganske fint uten frem til nå, men alle som jeg kjenner som har det sier at når du først har hatt AWD så går du aldri tilbake. Så det er kanskje svaret på spørsmålet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Vesentlig bedre ytelse på GTX. Og selv om man ikke nødvendigvis trenger AWD så veldig ofte, så er det ekstremt mye komfort i det vinteren igjennom.

Akselerasjon ut fra lyskryss og ved innpåkjørsel fra sideveier setter jeg stor pris på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

RWD er ekstremt lett å manøvrere - virker som om bilen er mye mindre enn den faktisk er.
Det gjør den også litt leken. Ytelsene er ikke som de beste elbilene, men sett opp mot fossiler er det jo helt ok.
Nå skal jeg ha en av hver - sitter allerede på en 1st og venter på en GTX. Slik jeg ser det er det fordeler og ulemper på begge. RWD er jo også billigere i drift, kjører lengre på en lading osv -  så trenger du ikke AWD og så ser jeg ikke helt hvorfor en skulle velge det.

Jambo

#4
Sitat fra: atrus på tirsdag 08. juni 2021, klokken 19:34
Jeg må bestemme meg snart, men klarer ikke helt å bli enig med meg selv om jeg skal gå for bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. Sett bort i fra pris, har bakhjulstrekk fordelen av lenger rekkevidde og bedre svingradius. Og så melder spørsmålet seg om hvor mange ganger i året jeg virkelig har behov for firehjulstrekk? Er det noe jeg har oversett her?
Hvis du ikke selv kan svare på om du virkelig har behov for firehjulstrekk, så har du sannsynligvis ikke det.

Jeg måtte bytte til firehjulstrekk da jeg flyttet til nytt hus, og ingen, selv med piggdekk, klarte å komme opp bakken ut av gårdsrommet på vinteren. Med firehjulstrekk kjører man derimot bare som vanlig, og kan til og med stoppe og sette i gang igjen i bakken uten å spinne. Før jeg flyttet, var firehjulstrekk aldri noe jeg hadde tenkt på engang.

Trond.m

Det er nok langt færre som trenger AWD, enn antallet som TROR det trenger det. Det har blitt litt en trend at man MÅ har AWD, og som en også skriver, så er det viktigste for mange at de får rask akselerasjon ut av kryss på glatt underlag 😮.
AWD betyr høyere forbruk 365 dager i året i bytte mot at man kanskje slipper å sette på Autosock eller liknende et par ganger. Har kjørt mye med RWD og har hytte på 1070 moh med bra stigning, men jeg må ikke kjøre opp før brøytebilen har vært å måkt eller om det er speilblankt føre. Men er det såpeglatt, så er det jo like farlig å kjøre nedover med mindre man har piggdekk. Min motivasjon for å velge AWD blir dessverre ofte potensielt lavere verditap enn behovet for å komme fram. Ser man på prisen både til VE og BMW (i4) så er prisen i prakskis omtrent lik med og uten AWD. Da blir valget enkelt, men med RWD kan man få en rimelig bil med mindre utstyr. Da blir også kostnaden ved å eie bilen lavere om man planlegger har bilen i mange år.

LMOR

Forbruket har ikke så mye å si for folk flest. Det blir ca 150.- dyrere per år med AWD ved et gjennomsnittsforbruk og hjemmelading.
Det som eventuelt er dyrere er reperasjonsutgifter etter at bilen er 5år.
Tror også verdifallet er mindre, spesielt på en SUV. I Norge så forventer de fleste at en SUV er AWD.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ihaal

#7
Et argument for å kjøpe ID4 med RWD er at du kan få en 1st rimelig greit utstyrt og ganske billig (tipper den i bruktmarkedet vil ligge på rundt 400 000 med vinterdekk framover når "alle" skal oppgradere), så påslaget på 4WD blir litt større enn hvis du skulle forholdt deg til gjeldende listepriser på begge. Når det er sagt, ville jeg anbefalt å kjøpe med 4WD hvis du har budsjettet til det. Det viktigste er trygghet på vinterføre. Da tenker jeg ikke primært på at du skal komme deg raskere gjennom utfordrende svinger på glatt føre, men at du skal unngå å sitte og spinne i snøen. Det kommer nok også litt an på hvor god du er på å kjøre. Det er enkelt nok å kjøre seg fast i snø med RWD, f.eks. hvis du skal en helg på en hytte og det har snødd over natta. Da er det deilig å vite at du mye lettere kommer deg ut av eventuelle kniper. Hvis du aldri skal opp til en hytte og alltid forholder deg til brøytet vei ser det kanskje litt annerledes ut, men det gjelder vel de færreste av oss. Det er dessuten nok av eksempler på biler som trenger hjelp i relativt flate bakker i byen etter det har kommet en del snø. I tillegg er det greit med litt mer ytelser enn du får i RWD. Personlig må jeg hver dag opp fra 0-70 km raskest mulig da jeg har et stoppskilt rett utenfor en vei i 70-sone uten akselerasjonsfelt. Da hadde det ikke plaget meg å komme litt raskere opp i fart, da bilene kommer raskt nok bakfra.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

SurSnasen

Dette kommer helt og holdent an på dine egne preferanser og kjøremønster.

Jeg kunne nok utmerket godt klare meg uten AWD det aller meste av tiden, når det gjelder fremkommelighet. Forskjellen ligger i noen få, problematiske dager om vinteren. Dessverre er det de dagene hvor behovet for bil er aller størst.
Bakhjulsdrevne elbiler vil du kunne oppleve som relativt ustabile på vinteren. Hekken slipper lettere ut. Du må være mer fintfølende på gass-/wattpedalen. Det skal veldig lite til før antispinn slår inn. Du må beregne mye lengre tid på å komme deg opp i hastighet og ut i kryss.

2WD (eller BWD som du kaller det) sine fordeler:
- litt lengre rekkevidde (så må du selv avgjøre hvor mye du har behov for det)
- bedre svingradius (kjekt å ha, men ikke must)
- lavere kjøpspris

AWD sine fordeler:
- bedre aksellerasjon gjennom hele registeret (igjen, egen preferanse)
- bedre fremkommelighet på vinteren
- mulig mer attraktiv på bruktmarkedet når den tid kommer

For mitt vedkommende er ikke 2WD lengre noe tema. Prisdifferansen opp til AWD er for liten til at jeg ser noen grunn til å gå for 2WD.

amrois

Min personlige oppfatning, og som gjorde at jeg bestilte 1st Max er som følger:
1. Jeg bor på Sørlandet, og 4wd er bare relevant en eller to kjøreturer i året
2. Med mer enn 30 års kjøreefaring har jeg aldri kjørt meg fast eller hatt alvorlige problemer med hverken bak- eller forhjulsdrevne biler, selv på snødekte veier. På dager med meldt snøkaos lar jeg bilen stå, da man uansett ikke kommer seg forbi et vogntog på tvers i veibanen enten man har RWD eller AWD.
3. Jeg trenger absolutt ikke raskere 0-50 aksellerasjon enn RWD-variantene tilsier. Jeg kjører defensivt og rolig, og har faktisk aldri hatt noen bil som aksellererer raskere enn ID4. Jeg opplever bilen som kjapp og smidig. Her må jeg vel også ta med at forsikring blir billigere med mer moderate ytelser, og at dekkforbruket blir svært høyt hvis man regelmessig utnytter aksellerasjonskapasiteten som mange elbiler har.
4. Veihjelpstatstikk fra RV9  i Setesdalen tilsier at biler med AWD kjører ut eller fast oftere enn andre. Dette er en statistikk som man skal være forsiktig med å tolke for mye ut av, men jeg kan ikke fri meg fra tanken på at man lett pusher grensene for hva bilen klarer på vinterføre mer med AWD.
5. Tester av ID3 og ID4 på vinterføre tilsier at RWD har særdeles god fremkommelighet.

Hadde jeg bodd et annet sted i landet, eller hatt hytte på fjellet kan det tenkes at jeg hadde vurdert dette anderledes, men jeg er så langt trygg på at RWD er et godt valg.
ID4 Pro Perf Tech

OlaM

Så at nextmotion på youtube viste svingradius på AWD Q4, men ikke sammenlignet med RWD. Det er kanskje ikke noen som har sammenlignet to MEBer side om side ennå.

Her er forøvrig enn sammenligning mellom Model 3 AWD og Enyaq RWD







Ikke så stor forskjell i praksis mellom de to i alle fall. Det som overrasket meg mer var at ID3 hadde mindre svingradius enn Enyaq, til tross for lik akselavstand.


'21 3LR

ID4

Teslabjørn har en tilsvarende video der han sammenligner ID4 med Tesla 3. Det er stoooor forskjell.

Bjoris

Hvis du skal ha med de tingene som er standard i GTX som ikke er det på RWD så har bilene i praksis samme pris. Har RWD, men hadde kjøpt AWD nå om jeg skulle kjøpt på nytt. Evt gå for en 1ST for å spare penger

OlaM

Sitat fra: HelEl på onsdag 09. juni 2021, klokken 13:33
Teslabjørn har en tilsvarende video der han sammenligner ID4 med Tesla 3. Det er stoooor forskjell.

Men det er ikke gitt at ID4 GTX har samme svingradius som Model 3, bare fordi begge er AWD. ID4 har kortere akselavstand og de kan jo optimere for bedre svingradius i akselledd og hjuloppheng. Ikke en stor prioritet på de amerikanske Walmart-prærier.
'21 3LR

LMOR

Det er stor forskjell på GTX og RWD ID.4, ca 20%+ mer. I praksis ca. 2m
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA