Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Velge BWD eller AWD

Startet av atrus, tirsdag 08. juni 2021, klokken 19:34

« forrige - neste »

Jambo

Sitat fra: LMOR på onsdag 09. juni 2021, klokken 15:53
Det er stor forskjell på GTX og RWD ID.4, ca 20%+ mer. I praksis ca. 2m
Fra Volkswagens brosjyrer for de to modellene:
ID.4: 10,2 meter snuradius
ID.4 GTX: 11,6 meter snuradius

turfsurf

Sitat fra: Jambo på onsdag 09. juni 2021, klokken 16:11
ID.4: 10,2 meter snuradius
ID.4 GTX: 11,6 meter snuradius
Ja, og det er uansett så bra at det er av liten interesse at den er noe større.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på onsdag 09. juni 2021, klokken 06:13
Det er nok langt færre som trenger AWD, enn antallet som TROR det trenger det. Det har blitt litt en trend at man MÅ har AWD, og som en også skriver, så er det viktigste for mange at de får rask akselerasjon ut av kryss på glatt underlag .
Det skriver jeg da aldeles ikke, men at man i stedet for å stå å spinne og lage kø og være til irritasjon for andre bilister så kan man enkelt og greit bare kjøre som vanlig. Samme med de som velter inn på veier foran andre, og glemmer at man må komme seg opp i fart også på glatta. Slike folk «trenger» AWD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

#18
Sitat fra: Jambo på onsdag 09. juni 2021, klokken 16:11
Sitat fra: LMOR på onsdag 09. juni 2021, klokken 15:53
Det er stor forskjell på GTX og RWD ID.4, ca 20%+ mer. I praksis ca. 2m
Fra Volkswagens brosjyrer for de to modellene:
ID.4: 10,2 meter snuradius
ID.4 GTX: 11,6 meter snuradius
Ja, sjekket ikke, men husket nok feil ift sammenligning mot min i3..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

carlings

Jeg trenger ikke AWD og ville lett gått for RWD på alle nyere biler, kanskje unntatt ID.4: Litt avhengig av utstyrsnivå så er jo prisforskjellen på likt spekkede biler nærmest ikke-eksisterende. Selv om rekkevidden blir noe dårligere ville jeg da gått for GTX for å få sprekere ytelse.

atrus

Takk for alle innspill. Nå har jeg bestilt. Det ble bakhjulstrekk. Etter å ha kjørt to modeller av E-golf i nærmere seks år, ble rekkevidden til bakhjulstrekk avgjørende for valget. Som et ekstra bonus bedre svingradius og noe billigere pris. Ang. fremkommelighet, får jeg heller fortsette å ha snøkjettinger liggende bak. De har jeg hatt i diverse biler i nærmere tjue år, uten noen gang og hatt bruk for dem. Det sier jo i grunnen det meste ang. mitt behov for AWD.


ENTO

Noen som vet drivforholdet mellom foran og bak på GTX ved rett frem kjøring på tørr asfalt ? Forhjulene kobler vel ikke inn før bakhjulene spinner ?

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på mandag 21. juni 2021, klokken 06:57
Stemmer 0 / 100
Det er hovedsaklig korrekt, men den har forskjellige kjøremodus som påvirker dette. Snømodus er ihvertfall permanent AWD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA