Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye betalte dere for ID4 1st?

Startet av JesperG, onsdag 24. februar 2021, klokken 10:21

« forrige - neste »

Trond.m


hELgenen

Sitat fra: Olemann på lørdag 19. juni 2021, klokken 13:57
- Noen har fått svært gode tilbud som betinger at de ikke publiseres og de prioriterer å handle billig framfor å få skryt for gode forhandlingsevner på forum osv.  Prisen forblir altså hemmelig.


Vel - det hadde jo vært interressant å vite hvilke priser flippere og andre som handler billig får
Jeg liker personlig ikke hemmelighold av priser og mener det er noe vi alle taper på til slutt.
Nå blir det jo stadig oftere omsatt biler via nettet - Tesla og Polestar har f.eks en pris alle får der og da.
Dette mener jeg er mye mer transparent hvilket er noe f.eks EU streber med å få til i alle markeder.
Enkelte ganger føles det litt som å gå inn på en Tyrkisk basar hos enkelte forhandlere.
En må ha gjort hjemmeleksen sin svært godt på forhånd for å komme godt ut av det.
Nå har jeg handlet på Tyrkisk basar flere ganger - og uansett hvor billig j eg får det - så føles det ikke bra.
Jeg liker bare ikke prosessen - det er noe ekkelt og tidkrevende over det hele som gjør at jeg får ubehag.
Når jeg handler bil går jeg bare inn - sier den bilen skal jeg ha - gi meg beste pris så er vi ferdig her og nå.
Som regel har jeg gjort undersøkelser på forhånd som sier noe om hva jeg kan forvente - får jeg ikke som forventet med en gang - vel så blir det ikke handel. Slik som med denne BMW iX3 - hadde jeg fått 8% som jeg vet mange får - så hadde vi gjort den deal der på 10 sek. Men nei - selgeren ville kjøre et løp på sin måte - no deal.
For slike som oss som liker å sitte å bruke tiden før en møter selger og kun bruke 10 sek hos selger - så er prisinformasjon mhp. rabatter svært viktig.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. juni 2021, klokken 15:57
Nå har jeg handlet på Tyrkisk basar flere ganger - og uansett hvor billig j eg får det - så føles det ikke bra.
Jeg liker bare ikke prosessen - det er noe ekkelt og tidkrevende over det hele som gjør at jeg får ubehag.
Når jeg handler bil går jeg bare inn - sier den bilen skal jeg ha - gi meg beste pris så er vi ferdig her og nå.
Må bare si meg helt enig i dette. Får bare en bismak av det. Bortkastet tid, og litt slesk følelse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ID4

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. juni 2021, klokken 09:18
437.300 her - med vinterhjul.

Hvordan noen klarte å få den til 400.000 fremstår som en gåte for meg

Du er jo inne på det i annen kommentar. Fikk vesentlig lavere pris fordi jeg kontaktet flere forhandlere og valgte da den som ønsket meg mest som kunde. Det sparte jeg nok ca 25000 på. En av forhandlerne ble sur, eller gikk dette greit. Han som fikk tilslaget ønsket ikke at jeg skal avsløre detaljer.

hELgenen

Sitat fra: HelEl på søndag 20. juni 2021, klokken 10:35
Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. juni 2021, klokken 09:18
437.300 her - med vinterhjul.

Hvordan noen klarte å få den til 400.000 fremstår som en gåte for meg

Du er jo inne på det i annen kommentar. Fikk vesentlig lavere pris fordi jeg kontaktet flere forhandlere og valgte da den som ønsket meg mest som kunde. Det sparte jeg nok ca 25000 på. En av forhandlerne ble sur, eller gikk dette greit. Han som fikk tilslaget ønsket ikke at jeg skal avsløre detaljer.

Jo - jeg ser at mange spiller dette spillet - setter forhandlere opp mot forhandlere - noen handler mange biler for å drive aktivt med flipping og således bygger seg opp et kundeforhold. Handler selv en del biler - men har aldri flippet, men fått storkunderabatt en gang pga. en avtale gjennom arbeidsgiver og dokumentert kjøring. Ellers kan jeg melde meg inn i ulike forbund for å få rabatten som "alle" får - men synes dette er helt bak mål. Sa det også til BMW selgeren sist at jeg kunne nok melde meg inn i Tekna og få 8% rabatten der., eller satse på bondelaget og ta en agrol rabatt neste år (Støtter heller bonden enn Tekna) . Alternativt kunne jeg bruke storkundeavtalen men slet litt med km. pga. korona og så var det der med at alle slike fordeler må innrapporteres som skattefordel. Det rare at at Tekna og Agrol rabatt skal ikke meldes inn og fordelsbeskattes. Jeg blir rett og slett bare irritert over dette sabla kaoset. Og jeg er helt sikker på at flippere som går inn i butikken og har handlet mye får minst like mye som største rabatten som gis. Så hvorfor ikke bare opererere med ferdig prutede priser for i det minste "stamkunder" - altså de som har handlet der før en rekke ganger. Men nei - da skal de drive en katt og mus lek.........Når jeg sier at jeg vil ha den bilen ferdig nedsatt til den laveste prisen dere kan tilby kunder - så mener jeg jo det - og da må jeg jo vite hvor landet ligger sånn omtrent. Og kommer selger og sier - ja vi kan tilby den til deg også - så har vi et salg der - gjør de det ikke så gidder jeg ikke bruke tiden min der lenger.
Men det er jo bare slik det er og har vært i generasjoner - noen er mer likere enn andre og vi sorterer jo folk og fe over en lav sko i dette landet på mange områder. Jeg pleier forøvrig ikke bruke fordelsprogrammer og slikt bare av prinsipp - men jeg taper jo på det - ingen tvil om det - men jeg har heldigvis råd til å være litt prinsippfast

Trond.m

#20
Jeg er jo ikke sikker på at et system hvor en vare har samme pris i alle butikker og hvor det ikke er lov å gi rabatt er til forbrukernes beste. Det er jo Apple sitt konsept. Ja, det blir likt for alle, men kanskje ikke lavest pris ?
Men en slik diskusjon gjør vel ingen forskjell, bortsett fra at noen blir litt ergelig.
OT...Jeg spør heller ikke sidemannen på et charterfly om hva han betalte. Der varierer prisene mye mer enn på biler. Men det var faktisk en som spurte meg engang på vei til syden. Jeg sa at jeg ikke trodde han ville vite det, men har fikk svaret da han gjerne ville det (det var åpenbart at det var last minute siden vi ikke fik mat på flyet) . 990 kr var prisen. Han hadde betalt nesten 10x og vi bodde på samme hotell, men han fikk det han ba om. 😉 Uansett hvor billig vi har kjøpt id.4, så kommer noen sikkert til å undre seg over den høye prisen for en kjip bil med bare 496 km rekkevidde on noen år 😊

ID4

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. juni 2021, klokken 13:49

Jo - jeg ser at mange spiller dette spillet - setter forhandlere opp mot forhandlere - noen handler mange biler for å ....

Kjøper du den nye tv`n på Elkjøp om Power selger den samme tv`n mye billigere? Kjøper du strømmen fra den dyreste leverandøren osv.  Ser ikke helt problemet med å forsøke å få en vare rimeligere fra en annen forhandler. Hvorfor skal bil være et unntak. Greit at noen bare har nettsalg. men der det faktisk fortsatt er forhandlere hvorvor kan vi ikke få diskutere pris?

Trond.m

I næringslivet ber man alltid om flere priser - ref. anbud. Men tar man prisen fra den ene, og går til den andre....og så til den tredje...og kanskje tilbake til den første så bryter man det som regnes som god forretningsskikk. Da får heller ikke forhandleren tillit til deg, og det kan faktisk resultere i at du ikke får det beste tilbudet.

sk0yern

Hvis man ser det her fra forhandlerens perspektiv så er det jo åpenbart hvorfor de gjør dette.
Det er såpass mange som godtar prisen de kommer med, eventuelt føler de får et kjempegodt tilbudt hvis forhandler slår av noen tusenlapper.
Dermed tjener de gode penger på alle de som ikke kjenner "spillet", eller som ikke gidder å bruke tid og energi på det.

hELgenen

Sitat fra: HelEl på mandag 21. juni 2021, klokken 10:16
Sitat fra: hELgenen på søndag 20. juni 2021, klokken 13:49

Jo - jeg ser at mange spiller dette spillet - setter forhandlere opp mot forhandlere - noen handler mange biler for å ....

Kjøper du den nye tv`n på Elkjøp om Power selger den samme tv`n mye billigere? Kjøper du strømmen fra den dyreste leverandøren osv.  Ser ikke helt problemet med å forsøke å få en vare rimeligere fra en annen forhandler. Hvorfor skal bil være et unntak. Greit at noen bare har nettsalg. men der det faktisk fortsatt er forhandlere hvorvor kan vi ikke få diskutere pris?

Jeg synes også forum som dette bør være åpne for å diskutere pris - dette vil gi en god referanse for hva som er innenfor når du får et tilbud. Jeg liker som sagt å bruke tid i forkant - jeg liker ikke gå flere runder med forhandler. Jeg kan akseptere en høyere pris enn f.eks en som handler 8-10 biler i året - men jeg ser ingen grunn til å akseptere noen høyere pris enn "hvermansen" som f.eks har meldt seg inn i bondelaget. Er jo ikke verre enn å ringe rundt til flere forhandlere å si at gir du meg den rabatten som "hvermansen" får så kjøper jeg bilen av deg. Nå i Korona tiden har jeg også kjøpt bil via mail - så trenger ikke møte opp en gang - bare signere elektronisk og ferdig med det. Det bør jo forhandlere også synes er temmelig greit. Jeg trenger ikke flere dager betekningstid eller finansiering, ei heller innbytte - så det er bare å si ja/nei og ferdig med det. Når kunden er foreberedt og vet hvor landet ligger - så ser jeg bare vinn/vinn for begge parter.

nosi1202

Enig med siste taler! Jeg er medlem av agrol og akademikerne+. Det gir litt varierende rabatt avhengig av bilmerke og type bil. Som regel mellom 3 og 8% på ren elbil og noe høyere prosentsats på fossilbil, men da eks. avgift.

Jeg har ikke alltid nevnt medlemskapet de gangene jeg har kjøpt bil, men trekker fra rabattsatsen og litt til og presenterer dette til selger. Jeg ber selger kutte ut alt styret med forhandling frem og tilbake og gir uttrykk for at jeg vet hva slags rabattavtaler som finnes og at jeg vil ha den prisen. Skal man ha mer rabatt enn det disse avtalene gir, er min erfaring at man er avhengig av å ha en god del utstyr. Det og vinterdekk er ofte overpriset. Marginene på å selge en ribba bil med standardfarge med tredjeparts vinterfelger er ikke all verden.   
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

biggern

#26
Som med alt...det er jo litt morsomt å være en pruter samt prøve flere butikker. Man sparer mest på det i lengden. Event. Innbytte pris kan jo også være et tema.
Skal mann på prute marked i Shanghai/Beijing, skal man ta 3-4 halvlitere før man går dit. Blir alltid mer lystig da...og man blir mer imøtekommet. :)

ID4

Følte ikke at jeg var på noen bazar. Sendt email til 4 forhandlere. Sa at jeg skal ha bilen, og kjøper om jeg får et godt tilbud. Fikk 4 ulike tilbud. Valgte det laveste. Ikke noe forhandliger utover det. Sparte ca 25 tusen sammenlignet med veil pris. Greit tilbud, men sikkert mange som har fått enda bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA