Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

19" vs 20"

Startet av moby666, mandag 07. juni 2021, klokken 20:25

« forrige - neste »

moby666

Tenkte å dele en erfaring. I dag fikk jeg testet 2 forskjellige Ioniq5, en med 20" p45 og en vanlig med 19" og resultatet overrasker meg litt. Hadde med db måler for å måle støy i 80km/t og 100km/t.

20" målte jeg 61db i 80km/t og 63 db i 100km/t.
19" målte jeg til 63db i 80 km/t og 65 db i 100km/t.

Synes dette resultatet var merkelig, men p45 hadde solcelletak, så mulig det lydisolerer bedre?

Glemte å sjekke om begge bilene hadde samme type dekk.

Kjøreegenskapene var også ganske forskjellig.  Bilen kler 20" vesentlig bedre og mye mer presis styring.


Så min anbefaling til dere som vurderer 19" vs 20". Gå for 20"! Helt soleklart!

feistydolphin

Veldig interessant, takk for at du deler!
Spesielt interessant det med støyen. Var en tysk youtuber som målte den til mer bråkete enn TM3 - men det var en 2wd, og dermed 19", vil jeg tro. Stemte dårlig med at andre mener den går stille. Hvis de 20" har en del av æren for det forklarer jo det at folk har ulike inntrykk.

Også veldig kjekt å høre om styringen.

Ble vesentlig mer fornøyd med å ha byttet bort litt rekkevidde på P45 pga 20" nå 😊 👍

Radial

Dette mååå være pga forskjellige dekk, annet virker rart.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

mfd

20" dekkene på P45 er de helt nye Michelin Pilot Sport EV. Det har en akustisk skumring innerst. 19" dekkene er Michelin Primacy 4.

Takk for at du deler!

Her står det litt om dekkene: https://carbuzz.com/news/2022-hyundai-ioniq-5-has-a-secret-sporty-weapon
IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

E-Trond

#4
Beklager,det ble visst feil sitat....

"Tenkte å dele en erfaring. I dag fikk jeg testet 2 forskjellige Ioniq5, en med 20" p45 og en vanlig med 19" og resultatet overrasker meg litt. Hadde med db måler for å måle støy i 80km/t og 100km/t.

20" målte jeg 61db i 80km/t og 63 db i 100km/t.
19" målte jeg til 63db i 80 km/t og 65 db i 100km/t.

Synes dette resultatet var merkelig, men p45 hadde solcelletak, så mulig det lydisolerer bedre?

Glemte å sjekke om begge bilene hadde samme type dekk.

Kjøreegenskapene var også ganske forskjellig.  Bilen kler 20" vesentlig bedre og mye mer presis styring.

Så min anbefaling til dere som vurderer 19" vs 20". Gå for 20"! Helt soleklart"


Interessant...Men hørte du forskjellen selv?
Gjorde du målingene på nøyaktig samme plass?
Kan være mye som gir innvirkning på målinger,så det er ekstremt viktig at forholdene er identiske og at det ikke er andre biler/ vogntog i nærheten.

Når det er sagt så er ikke Primacy 4 særlig stillegående...
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

moby666

Hørte stor forskjell på de 2 bilene. Prøvde å gjøre målingene så like som mulig. Testet på samme sted
Målte over en periode, så tror ikke annen trafikk spilte inn.

E-Trond

Da er det nok en god indikasjon på at det er reell forskjell på dekkene.  :+1:

Men da må man også tenke seg godt om før man evt setter piggdekk på Ioniq 5.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Radial

Sitat fra: E-Trond på tirsdag 08. juni 2021, klokken 16:43
Da er det nok en god indikasjon på at det er reell forskjell på dekkene.  :+1:

Men da må man også tenke seg godt om før man evt setter piggdekk på Ioniq 5.

X-ice North4 er ganske gode på støy 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

E-Trond

Har x-ice 4 selv,de er bedre på støy enn de fleste andre ja.  :+1:
Kanskje Nokian Hakkapeliitta 10 EV,med silentdrive teknologi kan være et alternativ også.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Ragged_Glory

Dette virker lovende. Jeg prøvde en med 19-tommere i går (får snart P45-utgaven med 20-tommere), og jeg syntes den var veldig støysvak og fin. Mye roligere enn Niro EV.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA