Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av Model X

Startet av Electroelectro, mandag 07. juni 2021, klokken 09:13

« forrige - neste »

Electroelectro

Hei jeg vurdere sterkt kjøp av en brukt Model X og behøver litt svar på diverse.

1.Akkurat nå kjører jeg en TM3.Er det like mye støy i en X?
(Uforståelig for meg at det ikke står mer i diverse forum når det gjelder støy i en model 3)

2.Hvordan fungere det med dørene bak?oppfatter sensoren det meste?(har carport)

3.Jeg vil bytte fra TM3 pga plass .hvilken antall seter anbefaler dere er best løsning ?(6 eller 7)

4.2018 eller 2019 ?skjønner at MCU2 og CCS er minimum en bør se etter.

5.Rekkevidden.ser en X75 kommer på 380km på sommeren .er det da 200km på vinterstid?

6.hva irritere dere grenseløst på X?

Håper på mange gode og ærlige svar her .

kodax

#1
1. Mye mindre støy i min pre-raven 2019 TMX enn mors 2019 TM3
3. 7 seter var riktig valg for oss som liker å både kunne frakte mye ting og noen ganger mange folk. (2. seterad kan legges ned på TMX fra midt 2018)
5. Jeg kommer fint fram til hytta på vinteren med stappfull bil, HS x-box på hengerfeste, 220 km og 1000 meter høydeforskjell
6. Absloutt ingenting:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

VeloD

Vi kommer fra en 2018 Octavia Scout og kjører med 22" på sommer.

1. Mindre støy enn tidligere. Enda mindre støy med 20" vinterhjul naturligvis. Skal vurdere 20" når nåværende dekk er utslitt.
2. Aldri opplevd at dørene ikke har stoppet for hindringer. Den kan dog være litt konservativ og stoppe "for sikkerhets skyld".
3. Trenger du mer enn 5 seter? Ingen som slår 5 seteren på bagasjeplass.
4. Lenger garanti er alltid bra
5. Vil anslå lenger rekkevidde, men vi får iaf 280km med 100D
6. Forlyktene er ikke gode nok og regnsensoren kan nok oppleves bedre på mange andre bilmerker.
--
TMX 100D Feb-18

automat

2. Jeg syns bakdører fungerer bra, men vær obs på stolper og bjelker.
3. Best plass for passasjerer i 6-seter. Best plass for bagasje i 7-seter, men det er jo når man må begynne å ta i bruk 3.seterad som er den store forskjellen.
4. CCS koster 3550kr å ettermontete. Jeg ville derfor ikke diskvalifisert en bil pga manglende CCS. MCU2 kan også ettermonteres, men til en helt annen kostnad.  Så det blir en annen vurdering.
5. Jeg regner ikke med å nå så langt som 380km. Samtidig tenker jeg at det skal mye til å ikke nå 250km, uansett forhold. Jeg har mye kjøring på motorvei.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electroelectro

Sitat fra: automat på mandag 07. juni 2021, klokken 11:27
2. Jeg syns bakdører fungerer bra, men vær obs på stolper og bjelker.
3. Best plass for passasjerer i 6-seter. Best plass for bagasje i 7-seter, men det er jo når man må begynne å ta i bruk 3.seterad som er den store forskjellen.
Hvor stor forskjell i bagasjeromsplass er det snakk om?
Ser mange klager også på mellomrommet som er på 6 setter i andre rad.

Electroelectro

Sitat fra: VeloD på mandag 07. juni 2021, klokken 10:58
Vi kommer fra en 2018 Octavia Scout og kjører med 22" på sommer.

1. Mindre støy enn tidligere. Enda mindre støy med 20" vinterhjul naturligvis. Skal vurdere 20" når nåværende dekk er utslitt.
2. Aldri opplevd at dørene ikke har stoppet for hindringer. Den kan dog være litt konservativ og stoppe "for sikkerhets skyld".
3. Trenger du mer enn 5 seter? Ingen som slår 5 seteren på bagasjeplass.
4. Lenger garanti er alltid bra
5. Vil anslå lenger rekkevidde, men vi får iaf 280km med 100D
6. Forlyktene er ikke gode nok og regnsensoren kan nok oppleves bedre på mange andre bilmerker.


Det med lyktene irritere meg også på model 3.er veldig dårlig spesielt på vinteren .regnsensor er også for dårlig når det først regner på Vestlandet.men kjekt å høre at det ikke er alt for mye støy med 22 tommer siden jeg synes disse onyx felgene ser heftig ut .

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electroelectro på mandag 07. juni 2021, klokken 12:38
Sitat fra: VeloD på mandag 07. juni 2021, klokken 10:58
Vi kommer fra en 2018 Octavia Scout og kjører med 22" på sommer.

1. Mindre støy enn tidligere. Enda mindre støy med 20" vinterhjul naturligvis. Skal vurdere 20" når nåværende dekk er utslitt.
2. Aldri opplevd at dørene ikke har stoppet for hindringer. Den kan dog være litt konservativ og stoppe "for sikkerhets skyld".
3. Trenger du mer enn 5 seter? Ingen som slår 5 seteren på bagasjeplass.
4. Lenger garanti er alltid bra
5. Vil anslå lenger rekkevidde, men vi får iaf 280km med 100D
6. Forlyktene er ikke gode nok og regnsensoren kan nok oppleves bedre på mange andre bilmerker.


Det med lyktene irritere meg også på model 3.er veldig dårlig spesielt på vinteren .regnsensor er også for dårlig når det først regner på Vestlandet.men kjekt å høre at det ikke er alt for mye støy med 22 tommer siden jeg synes disse onyx felgene ser heftig ut .

De har visst kommet med nye lykter på Model 3 som er mye bedre:  https://youtu.be/ZvNV46yXx1A
Vet ikke noe om lyktene på Model X....om de er de samme gamle osv...
Regnsensore  på min 2019 M3 er ubrukelige, men har hørt flere som kan bruke sine...så de har gjerne forbedret disse og...og kanskje og på MX?
Tesla Model Y                         2021-

cstromme

Sitat fra: Electroelectro på mandag 07. juni 2021, klokken 09:13
1.Akkurat nå kjører jeg en TM3.Er det like mye støy i en X?
(Uforståelig for meg at det ikke står mer i diverse forum når det gjelder støy i en model 3)

Dette kan jeg ikke svare på. Vi kjører en X som ble bygd på slutten av 2016, og jeg opplever ikke støy som et stort problem. Samtidig har jeg hørt at det har blitt mindre støy i nyere utgaver?

Sitat fra: Electroelectro på mandag 07. juni 2021, klokken 09:13
2.Hvordan fungere det med dørene bak?oppfatter sensoren det meste?(har carport)

Tilgode å oppleve at den ikke stopper for en hindring. Det nærmeste vi har kommet var en gang hvor den *nesten* tok borti speilet på en bil ved siden av.

Sitat fra: Electroelectro på mandag 07. juni 2021, klokken 09:13
3.Jeg vil bytte fra TM3 pga plass .hvilken antall seter anbefaler dere er best løsning ?(6 eller 7)

Vi har 6-seter i dag, men hadde gått for 7-seter om vi hadde byttet til ny. 7-seter gir deg like mye bagasjeromsplass som 5-seter, men med mulighet for 2 ekstra seter ved behov. 6-seter er mye dårligere bagasjeromsplass på siden du ikke får en hel vegg og et helg gulv helt fram når du legger ned bakerste rad. Samtidig syns ungene det er kjekt med den ekstra plassen i 6-seteren de gangene vi står og venter for eksempel på en ferge.

Sitat fra: Electroelectro på mandag 07. juni 2021, klokken 09:13
4.2018 eller 2019 ?skjønner at MCU2 og CCS er minimum en bør se etter.

CCS-oppgraderingen er ganske rimelig, så det ville jeg ikke latt meg stoppe av. Vi gjorde det på vår. MCU2 er veldig kjekt og ha, og det eneste vi savner. Samtidig fungerer skjermen egentlig greit, bare litt treg av og til.

Sitat fra: Electroelectro på mandag 07. juni 2021, klokken 09:13
5.Rekkevidden.ser en X75 kommer på 380km på sommeren .er det da 200km på vinterstid?

Nei, vi er nok på kanskje rundt 300 på vinterstid på langkjøring.

Sitat fra: Electroelectro på mandag 07. juni 2021, klokken 09:13
6.hva irritere dere grenseløst på X?

Det åpne rommet mellom setene på 6-seteren. MCU2 hadde vært kjekt. Manglende automatisk lukking av frunk (men det kan etterinstalleres med tredjepartshardware.)
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

o.b.lix

Sitat fra: cstromme på mandag 07. juni 2021, klokken 13:50
Det åpne rommet mellom setene på 6-seteren. MCU2 hadde vært kjekt. Manglende automatisk lukking av frunk (men det kan etterinstalleres med tredjepartshardware.)

7-seter er ikke like komfortabel som 6-seter (altså baksetene), har du små barn, er 7-seter topp, med større barn er kanskje 6-seter bedre valg.

Tomrom mellom setene har jeg kjøleboks (kompressor), her har vi alltid kald drikke, men kunne også hatt is, eller niste eller hva vi vil. Den fungerer også som bord/armlene.

Da jeg gikk fra MCU1 til MCU2; stemmestyring virker veldig bra, handsfri virker mye bedre med MCU2, sentrymode, dasjcam og 3 x ryggekamera får du med MCU2 +++
MCU2 er verdt pengene, men er "unødvendig luksus" på linje med flotte felger, dyre dekk og slike ting.

Automatisk lukking av frunk - har installerte det og kan absolutt anbefales.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

AndreasRingdal

Sitat fra: Electroelectro på mandag 07. juni 2021, klokken 09:13

2.Hvordan fungere det med dørene bak?oppfatter sensoren det meste?(har carport)

3.Jeg vil bytte fra TM3 pga plass .hvilken antall seter anbefaler dere er best løsning ?(6 eller 7)

4.2018 eller 2019 ?skjønner at MCU2 og CCS er minimum en bør se etter.

5.Rekkevidden.ser en X75 kommer på 380km på sommeren .er det da 200km på vinterstid?

6.hva irritere dere grenseløst på X?

Håper på mange gode og ærlige svar her .

2. stort sett glimrende. Har vært på service center og justert sensor en gang. Får ikke alltid med seg utstikkere (kroker) fra garasjeveggen. Måtte gripe tak i døren et par ganger før vi fjernet de.

3. har 6 seter pga komfort til de som er i baksetet. (har en på 193 som sitter bak der på tur)

5. kjører haugesund - hamar på ca to ladinger, men som regel tre kortere fremfor to lengre. Kommer oss til farsund uten å lade men mangler lademulighet der nede så stanser på veien for å lade og handle
Jeg kjører ikke fint nok til å komme meg 380 km selv på sommeren med min x75 (2018)

6. litt småknirk fra panler her og der. det meste fikset sammen med andre ting når den har vært inne på service senter.. Og ikke god nok til å oppfatte hva som er korrekt fartsgrense..
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

thebadger

Jeg gjorde akkurat det samme, fikk plutselig behov for et til barnesete, så solgte 2021 TM3 og kjøpte 2017 TMX. Gikk for 75D med vinterpakke, 5-seter fordi samboeren fikk fint plass i midterste sete bak.
Du får ikke like god plass i 7-seter som 5-seter, selv om setene legges flatt blir det ikke like lavt og du mister den ekstra luken. 6 seter ble ekskludert fordi samboeren vil sitte sammen med barna.
Se svar nedenfor i rødt

Sitat fra: Electroelectro på mandag 07. juni 2021, klokken 09:13
Hei jeg vurdere sterkt kjøp av en brukt Model X og behøver litt svar på diverse.

1.Akkurat nå kjører jeg en TM3.Er det like mye støy i en X?
(Uforståelig for meg at det ikke står mer i diverse forum når det gjelder støy i en model 3)
2021 TM3 er mye bedre på støy, men 2017 TMX er MYE bedre på støy. Kjørekomfort er bedre enn 2020-modell Mercedes GLC i følge meg og samboeren. Hun har en skade i ryggen, TMX er den eneste bilen hun har kunnet kjøre helt smertefritt.

2.Hvordan fungere det med dørene bak?oppfatter sensoren det meste?(har carport)
Den er som regel mer forsiktig enn nødvendig, men du kan overstyre. Stolper og kanter kan være skummelt, så vær oppmerksom (på samme måte som en hvilken som helst bil)

3.Jeg vil bytte fra TM3 pga plass .hvilken antall seter anbefaler dere er best løsning ?(6 eller 7)
5-seter har plass til 5 voksne. Midtsetet blir for lavt hvis du er over ~185cm. Gå for 6/7 hvis dere er flere enn 5 mennesker på tur, ellers blir du den som alltid må kjøre. Jeg hadde nettopp en tur på OBS bygg der jeg tok med 2 fullstendige lounge-sett i bilen, da var jeg rimelig fornøyd.

4.2018 eller 2019 ?skjønner at MCU2 og CCS er minimum en bør se etter.
CCS koster 3500, null stress. MCU2 er kjekt, koster 17k å oppgradere. Vi gikk for 2017 da den hadde en del garanti igjen og vi fikk prutet ned ganske mye. Jeg ville heller tatt større batteri enn nyere bil, hvis det gir mening? Ville tatt større batteri og nyere modell over MCU2

5.Rekkevidden.ser en X75 kommer på 380km på sommeren .er det da 200km på vinterstid?
Står 273km på vår når den er ladet til 90%, men vi hadde 170km i vampire drain over 3 dager så kan hende det er feil på batteriet

6.hva irritere dere grenseløst på X?
At man må ha med nøkkel, for mange spaker rundt rattet, særdeles dårlig svingradius (betydelig dårligere enn TM3, som er dårlig nok selv).
TM3 er en bedre bil for entusiaster, ellers er TMX bedre på alle punkter annet enn forbruk (naturligvis)


Håper på mange gode og ærlige svar her .

geear

Må bare understreke det siste skriver her, konsentrer deg om å finne en bil som er riktig på det som ikke er enkelt å fikse på i etterkant, som seteløsning, batteripakke, ytelser, utstyrsnivå, pris osv. CCS og MCU2 er en gitt pris, som kan kalkuleres inn, og tilgjengelig for ombygging med noen få ukers ventetid.

Irriterer grenseløst? Alle småfeilene.

Sitat fra: kodax på mandag 07. juni 2021, klokken 10:43
3. 7 seter var riktig valg for oss som liker å både kunne frakte mye ting og noen ganger mange folk. (2. seterad kan legges ned på TMX fra midt 2018)
Det stemmer ikke, 2. seterad kan legges ned på biler levert nye i Norge siden slutten av november 2017. Uansett lett å se i annonser, om det er 2-delt benk eller tre individuelle seter.

jokke

Sitat fra: thebadger på fredag 11. juni 2021, klokken 19:01
Jeg gjorde akkurat det samme, fikk plutselig behov for et til barnesete, så solgte 2021 TM3 og kjøpte 2017 TMX. Gikk for 75D med vinterpakke, 5-seter fordi samboeren fikk fint plass i midterste sete bak.
Du får ikke like god plass i 7-seter som 5-seter, selv om setene legges flatt blir det ikke like lavt og du mister den ekstra luken. 6 seter ble ekskludert fordi samboeren vil sitte sammen med barna.
Se svar nedenfor i rødt

Sitat fra: Electroelectro på mandag 07. juni 2021, klokken 09:13
Hei jeg vurdere sterkt kjøp av en brukt Model X og behøver litt svar på diverse.

1.Akkurat nå kjører jeg en TM3.Er det like mye støy i en X?
(Uforståelig for meg at det ikke står mer i diverse forum når det gjelder støy i en model 3)
2021 TM3 er mye bedre på støy, men 2017 TMX er MYE bedre på støy. Kjørekomfort er bedre enn 2020-modell Mercedes GLC i følge meg og samboeren. Hun har en skade i ryggen, TMX er den eneste bilen hun har kunnet kjøre helt smertefritt.

2.Hvordan fungere det med dørene bak?oppfatter sensoren det meste?(har carport)
Den er som regel mer forsiktig enn nødvendig, men du kan overstyre. Stolper og kanter kan være skummelt, så vær oppmerksom (på samme måte som en hvilken som helst bil)

3.Jeg vil bytte fra TM3 pga plass .hvilken antall seter anbefaler dere er best løsning ?(6 eller 7)
5-seter har plass til 5 voksne. Midtsetet blir for lavt hvis du er over ~185cm. Gå for 6/7 hvis dere er flere enn 5 mennesker på tur, ellers blir du den som alltid må kjøre. Jeg hadde nettopp en tur på OBS bygg der jeg tok med 2 fullstendige lounge-sett i bilen, da var jeg rimelig fornøyd.

4.2018 eller 2019 ?skjønner at MCU2 og CCS er minimum en bør se etter.
CCS koster 3500, null stress. MCU2 er kjekt, koster 17k å oppgradere. Vi gikk for 2017 da den hadde en del garanti igjen og vi fikk prutet ned ganske mye. Jeg ville heller tatt større batteri enn nyere bil, hvis det gir mening? Ville tatt større batteri og nyere modell over MCU2

5.Rekkevidden.ser en X75 kommer på 380km på sommeren .er det da 200km på vinterstid?
Står 273km på vår når den er ladet til 90%, men vi hadde 170km i vampire drain over 3 dager så kan hende det er feil på batteriet

6.hva irritere dere grenseløst på X?
At man må ha med nøkkel, for mange spaker rundt rattet, særdeles dårlig svingradius (betydelig dårligere enn TM3, som er dårlig nok selv).
TM3 er en bedre bil for entusiaster, ellers er TMX bedre på alle punkter annet enn forbruk (naturligvis)


Håper på mange gode og ærlige svar her .
Hvor mye klarte du å prute?

Trazor

Ser også på en brukt Model X, med nok gjenværende garanti og lav KM.
Har singlet meg ut noen biler:
https://www.finn.no/car/used/search.html?mileage_to=65000&model=1.8078.2000379&number_of_seats_from=5&number_of_seats_to=5&price_to=600000&sort=MILEAGE_ASC&stored-id=50327533&year_from=2018

Hva må jeg være obs på med disse? Reg etter mars 2018 for siste skjermversjon vet jeg om.


geear

Har vel vært innom det tidligere i tråden, men biler fra før mars 2018 kan også ha MCU2 (som du kaller "siste skjermversjon", men nå er vel MCU3 også på gang), og alle kan uansett oppgraderes for 17-23k, så det kan være verdt å se på tidligere biler også, selv hvis du har bestemt deg for at du må ha MCU2.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA