Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

God elbil på glatt føre

Startet av Jstakk, søndag 06. juni 2021, klokken 13:14

« forrige - neste »

Jstakk

Alle vintertester av elbiler ser ut til å fokusere på rekkevidde. Men hvilke biler har gode kjøreegenskaper på glatt føre?
Jeg er på utkikk etter en bil til å bruke når jeg skal på skitur på fjellet, opp og ned bratte bakker med snø og slaps og is. Helst under 500 000.

Carl Anton Stenling

#1
Her vil jo egenskapene skille litt avhengig av om modellen har firehjulsdrift eller tohjulsdrift. Som alltid er det imidlertid viktig å være klar over at firehjulsdrift ikke hjelper når du kjører nedover.

Vi har Leaf, Ioniq og Model 3 LR i familien.
Av disse er Model 3 selvfølgelig absolutt best på vinterføre pga. firehjulstrekk. Kunne vært høyere bakkeklaring.
Leafen går også greit på fjellet. Ioniq er hakket dårligere på vinterføre, sannsynligvis pga. litt lite vekt over drivhjulene. Har imidlertid ikke blitt stående fast på fjellet noen ganger med disse bilene. Vi kjører piggfritt.

Generelt har elbiler bedre vektfordeling (50/50) enn mange andre biler. Dette gir balanserte kjøreegenskaper om vinteren.
Man får ikke nødvendigvis samme fremkommelighet i oppoverbakkene som en forhjulsdrevet bil med tung motor over drivhjulene, men til gjengjeld er bakhjulsskrens mindre sannsynlig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

E-Trond

Under 500 så får du blant annet Polestar 2 4wd til ca 466 tusen med moderat utstyr, inkludert vinterhjul og hengerfeste.
Mercedes Eqa 300 4wd Progressive Edition til ca 485.
Id4 Gtx  til 490
Og snart Mg Marvel til 380-480.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Truls Antonsen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 06. juni 2021, klokken 15:28
Her vil jo egenskapene skille litt avhengig av om modellen har firehjulsdrift eller tohjulsdrift. Som alltid er det imidlertid viktig å være klar over at firehjulsdrift ikke hjelper når du kjører nedover.

Det kan variere litt hvordan brems/regen er satt opp. Om en tohjulstrekker har kraftig regen, og event bruker regen aktivt ved bremsing, kan det være mer uheldig på 2 vs 4-hjulstrekk, mtp skrens osv, ved at drivhjulene har mest bremseeffekt. En 4-hjulstrekk vil her ha mer jevn bremseeffekt på begge akslingene, og således mindre fare for skrens.
Kan være greit å kjenne til på «sin» bil hvordan den oppfører seg, og hvordan en event håndterer det ved marginale forhold.

På vår e-tron, er det alltid regen med bremsepedalen, men kan komme forbi dette, og bare bruke friksjonsbrems ved å sette i N. Nå har denne 4-hjulstrekk, så problem med at bakhjul/fremhjul slipper pga brems er ikke så stort. (Men det er mye vekt i bevegelse..)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Carl Anton Stenling

#4
Når det gjelder regenerering, dvs. at bilen bruker motoren til å bremse og gjenvinne energi, så kan det teoretisk sett gjøre at man får skrens hvis den bremser for hardt og bremsingen gjelder bare det ene hjulparet.

I praksis er nok dette sjelden en problemstilling siden regenereringen blir svakere når hjulparet går saktere rundt. Ved fornuftig motorstyring skal man derfor ikke få hjullåsing. Firehjulsdrift gir imidlertid en mulighet for å fordele regenereringen mellom hjulparene.

Mange justerer ned regenereringen om vinteren på biler hvor dette er mulig. Det har også tilleggsfordelen at bremseskivene brukes noe mer i den perioden hvor det er veisalt på veiene.

Sammenlignet med fossilbiler så vil jeg si at motorbremsproblematikken er omtrent som for en automatgiret fossilbil og bedre enn en manuelt giret fossilbil.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Jstakk

Takk for gode innspill. Her var mye det gode tips, og jeg fått noen biler på listen jeg skal sjekke ut.

Trekkoppbil

#6

  • Firehjulstrekk trumfer det meste.
  • Deretter er det nok kjettinger som gjelder.
  • For 2-hjulsdrevne biler, kan vektfordelinga spille en rolle. Det er mulig Leafen er berst i klassa her.
  • Ellers kommer det mye ann på forholda. Jeg velger å prioritere nysnø, og da har jeg trua på Hakkapelitta R2 og R3, og gjerne litt smale dekk. På is kan pigger ha nytte, hvis man har ganske nye dekk, men når det er is satser jeg gjerne på at veien er strødd, ellers er det kjetting som gjelder. På tørt føre kan breie dekk ha fordeler. Det finnes ulike meninger om bredde.
  • Bil med god sikt, er viktig, om man skal rygge oppover i litt fart. Om du tar fart og heller kjører framover oppover bakken, så kan du få like stor fart når du sklir bakover, utfor bakken, og da er det desto større behov for god sikt.  Mange elbiler har dårlig sikt, så man kan vurdere om det er forsvarlig å kjøre dem under vanskelige forhold. Enkelte fabrikanter mener det er automatikken som skal ha sensorer og kameraer, og at det ikke er hensikten at sjåføren skal ha så god sikt.

Moas

Jeg har i løpet av årene kjørt elbil med 2wd på de verst tenkelige forhold med alt fra underkjølt regn til enorme snømengder.

Det har aldri vært et problem å komme seg frem.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Counterpointer

Sitat fra: Moas på mandag 14. juni 2021, klokken 21:19
Jeg har i løpet av årene kjørt elbil med 2wd på de verst tenkelige forhold med alt fra underkjølt regn til enorme snømengder.

Det har aldri vært et problem å komme seg frem.
Da vil alle som har litt forståelse av bilkjøring skjønne at du overdriver!

turfsurf

Sitat fra: Moas på mandag 14. juni 2021, klokken 21:19
Jeg har i løpet av årene kjørt elbil med 2wd på de verst tenkelige forhold med alt fra underkjølt regn til enorme snømengder.

Det har aldri vært et problem å komme seg frem.
Da har du ikke kjørt på så dårlig føre som du påstår. Skulle likt å se deg kjøre opp hytteveien vår med 30cm bløt snø med iX3.

Forskjellen i fremkommelighet på 2WD og AWD er udiskuterbar. Så har 2WD og fordeler, som vekt, forbruk, plass, pris, kompleksitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eliten

4x4 er jo bra men har kortere rekkevidde pga mer vekt og to drivlinjer, men hvor ofte trenger man det? MG ZS EV har bra vektfordeling på forhjulene. Har selv Leaf 30kw som sjelden har problemer på vinterføre. Det som jeg synes virker positivt er alle de nye el-bilene med bakhjulsdrift er at de har liten svingradius, motoren over drivhjulene. Når man skal til fjells, vil jo elmotoren på bakakselen og all bagasje bak, bety at det er mye vekt på drivhjulene bak, og dermed god fremkommelighet. I utforbakker med mye regenerering, mister man ikke styringen da forhjulene ikke låses. Flere modeller som har denne løsningen er jo Skoda Enyaq, VW ID 3 og 4, Audi EQ4, Tesla 3 SR med flere.

Øyvind.h

2wd og 4wd kan ikke sammenlignes på fremkommelighet. Så enkelt er det.
Frem til 2016 hadde jeg kun hatt 2wd, og fra 2016-2021 har jeg i hovedsak kjørt 4wd.
Selv opp til hytta klarer jeg meg helt greit med 2wd. Jeg kommer opp og klarer å komme meg ut av situasjonene hvor det er krevende.
Men - med 4wd trenger jeg ikke tenke. Det er bare å kjøre. Trenger ikke se an trafikken foran om det er bratt og glatt, trenger ikke ta fart, trenger ikke vurdere forholdene. Og det er behagelig. Litt som aircondition, hjelpesystemer mm. Ingen ting folk flest "må" ha, men det er veldig behagelig.
4wd regenerering gir en form for hill descent control, kan regenerere mer/jevnere/tryggere på glatt føre.

Teller på knappene nå om jeg skal kjøre IX3 gjennom neste vinter eller ei, for den gjorde det bra når jeg testet den på bratte/glatte veier. Dvs bra til å være 2wd. Men det blir en avveining ift ytelser, hengervekt, fremkommelighet, forbruk og ikke minst - pris. IX3 er et godt alternativ til EQC og E-tron, til en mye lavere pris.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

kjøpe en med 4x4, tesla har det beste 4x4 jeg har prøvd på alle elbilene hittil, men de andre kommer seg virkelig, husk at rekkevidden på vintern på ski ofte er tragisk på typisk skiføre, har oplevd å ikke komme frem til ustaoset fra bærum med fullada bil, og knapt komme opp til skarsnuten, kulde, fart, snø etc dreper rekkevidde.

styr unna leaf/egolf og andre FWD, de har regen, på samme hjul som du prøver svinge med, og mye vekt bak, dårlig fremkommelighet, dårlig oppførsel på vinterveier. i3 etc er overlegent selv om den er RWD de fleste FWD elbilene.

(de som nå skriker at leafen og egolfen min etc er kjempebra på vinterføre, har ofte en begrenset erfaring med bil)


Barid Bel

Sitat fra: hemi på tirsdag 15. juni 2021, klokken 11:28
kjøpe en med 4x4, tesla har det beste 4x4 jeg har prøvd på alle elbilene hittil, men de andre kommer seg virkelig, husk at rekkevidden på vintern på ski ofte er tragisk på typisk skiføre, har oplevd å ikke komme frem til ustaoset fra bærum med fullada bil, og knapt komme opp til skarsnuten, kulde, fart, snø etc dreper rekkevidde.

styr unna leaf/egolf og andre FWD, de har regen, på samme hjul som du prøver svinge med, og mye vekt bak, dårlig fremkommelighet, dårlig oppførsel på vinterveier. i3 etc er overlegent selv om den er RWD de fleste FWD elbilene.

(de som nå skriker at leafen og egolfen min etc er kjempebra på vinterføre, har ofte en begrenset erfaring med bil)

Som Niro-eier støtte jeg dette. Den er definitivt akkurat passe på vinterføre selv om vektfordelingen er ok.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Trekkoppbil

#14
En bilist som fikke Ioniq hybrid som lånebil er den første jeg kom bort i som var opptatt av vektfordeling på ulike bilmodeller, da den bilen var tydeligvis vanskelig å komme opp bakkene med.

Vektfordeling:
2016 Nissan Leaf SL: 57,7% foran: https://www.carfolio.com/nissan-leaf-sl-492470
Fiat 500E: 57/43: https://www.elbilhallen.no/fiat500e
2019 Nissan Leaf S: 56/44: https://www.evspecifications.com/en/comparison/1ef422
e-Niro: 54,8/45,16: https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-weight.html
Hyundai Ioniq: 50/50: https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-weight.html
BMW i3: 50/50: https://finansavisen.no/nyheter/motor/2014/02/bmw-i3-den-kuleste-kompakt-elbilen
Så kommer det an på hvordan du laster kjøretøyet.
Fordelinga blir nok anneledes i bratte bakker.
Hvis du rygger oppover med en framtung fwd, så sparker det unna.

Skal man opp en bakke på 300 meter, kan det være noen få prosent til eller fra i friksjonen, som avjgør om du kommer opp 300 meter eller 270 meter.
Den første vinteren for mange år sida, hadde jeg en Leaf med Hakka R2, og en med Michelin.  Tendensen var jeg ofte kom opp med Hakka, men ikke med Michelin.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA