Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer

Startet av knut3448, fredag 04. juni 2021, klokken 19:21

« forrige - neste »

Murmik

Da har jeg kjørt 700 km med SR+ og er fortsatt veldig fornøyd. Foreløpig har det meste av kjøringen vært på motorvei.

Forbruket med mine 19" hjul ligger på ca 165 Wt/km i 110 km/t (rundt 20 grader). Kjørte 200 km i dag og endte på et forbruk 150 Wt/km med en gjennomsnittshastighet rundt 100 km/t. Det betyr at rekkevidden ved motorveikjøring er 300-330 km om sommeren hvis batteriet gir 50 kwt.

Støyen er jeg ikke plaget av, selv om den er i høyeste laget. Det som irriterer er en slags gnisselyd som jeg tror skyldes baksetet som gnisser mot døra. Må se om noe kan gjøres med det.

Autopilot funker OK, men tar litt tid å bli vant til hvordan bilen reagerer. Har opplevd fantombremsing en gang, og synes ikke skiltgjenkjenningen er helt topp. Liker heller ikke at autostyringen blir vinglete når bilen passerer påkjøringsramper på motorveien og veimerkingen på høyre side forsvinner et øyeblikk.

Men tross noen forbedringspunkter så er dette en veldig bra bil. Forbedringspunktene handler for det meste om software som kan fikses. Har prøvd superlading så vidt, men ikke fra veldig lave ladenivåer. Batteriet er uansett så lite at ladingen går forholdsvis kjapt.

Wisd0m

Sitat fra: Murmik på søndag 13. juni 2021, klokken 18:06
Autopilot funker OK, men tar litt tid å bli vant til hvordan bilen reagerer. Har opplevd fantombremsing en gang, og synes ikke skiltgjenkjenningen er helt topp. Liker heller ikke at autostyringen blir vinglete når bilen passerer påkjøringsramper på motorveien og veimerkingen på høyre side forsvinner et øyeblikk.

Men tross noen forbedringspunkter så er dette en veldig bra bil. Forbedringspunktene handler for det meste om software som kan fikses. Har prøvd superlading så vidt, men ikke fra veldig lave ladenivåer. Batteriet er uansett så lite at ladingen går forholdsvis kjapt.
"Bare software" har vært slik siden Model 3 kom, så ikke forvente all verden av forbedring. Resten er bra med Model 3 (har en selv).

BE

Men altså, seriøst, Tesla må ta seg en bolle hva gjelder automatikk på vindusviskere. Det er det dårligste jeg har vært borti! Greit den kan skille mellom oppholdsvær og regn, men det er omtrent alt.

I går var første runde med nedbør i form av lett yr, noe som beskriver størstedeler av året her på Nordjæren, og da kjørte den viskerne på full guffe! Jeg hadde kanskje økt til medium intervall på viskerne i dette været, men den velger altså å viske som om himmelens sluser åpnet seg!

Jeg har enda ikke kjørt i normalt regnvær, men etter gårsdagens opplevelse har jeg ikke all verdens håp for denne automatikken. Programvaren for disse må ha vært utviklet en plass uten nedbør, eventuelt av nerder som aldri ser dagens lys.  >:(
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

knegg

Jeg har sluttet å bruke voks/keramisk belegg/glansmiddel på frontruten, spesielt over sensoren.

Det ender bare opp med at vannet perler seg i en film over sensoren og sensoren prøver febrilsk å viske det bort, for å så skape en film igjen.

Nå har jeg ingenting på frontruten og sensoren fungerer faktisk ganske bra.
2020 Model 3

macreimert

Da har Bjørn Nyland begynt testingen av M3 MIC LFP. Spennende :-)
Har allerede lagt ut resultat av rekkeviddetest.

srheim

Hentet ut bilen i går og er så langt fornøyd. Det eneste jeg stusser på er at rekkevidden i appen viser 418km når det skal være 448.


hELgenen

Er det mulig å spesifisere at man skal ha en SR+ LFP MIC Tesla - altså ikke en fremont?
Ser ikke noen slik opsjon her : https://www.tesla.com/no_no/model3


Mason83

Hvis du bestiller en SR+ nå så kommer den ifra Kina.

BE

Sitat fra: BE på mandag 14. juni 2021, klokken 14:38
Men altså, seriøst, Tesla må ta seg en bolle hva gjelder automatikk på vindusviskere. Det er det dårligste jeg har vært borti! Greit den kan skille mellom oppholdsvær og regn, men det er omtrent alt.

I går var første runde med nedbør i form av lett yr, noe som beskriver størstedeler av året her på Nordjæren, og da kjørte den viskerne på full guffe! Jeg hadde kanskje økt til medium intervall på viskerne i dette været, men den velger altså å viske som om himmelens sluser åpnet seg!

Jeg har enda ikke kjørt i normalt regnvær, men etter gårsdagens opplevelse har jeg ikke all verdens håp for denne automatikken. Programvaren for disse må ha vært utviklet en plass uten nedbør, eventuelt av nerder som aldri ser dagens lys.  >:(
Da har jeg fått kjørt litt i "normalt" regn også, og kan heldigvis moderere meg litt i mine uttalelser. Jeg syns fortsatt automagien er litt i ivrigste laget, men det fungerer bedre enn ved forrige opplevelse med tett yr. Jeg savner mulighet for en justering av hvor ivrig autofunksjonen skal være på viskerhastighet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Wisd0m

Hadde vært bedre med vanlig regnsensor. Jeg hadde gladelig betalt en tusenlapp eller to for det ekstra istedenfor.

Leaf_2014

Da ble MIC SR+ levert på døra i går, nesten helt tom for strøm.

Trodde treverk skulle ha skrå/vertikale striper men det er horisontalt mønster.

Hengerfeste er ikke akkurat festet i en fei: må ligge under bilen og fjerne paneler fra undersiden.

Kjøpsmulighet for setevarme bak i app/skjerm, men ikke rattvarme :-(

Rask! Ligger jo som limt til veien. Sportslighet prioritert over komfort i understell.

Ligger en lapp i bilen om at jeg må bestille service for utbedring av feil, men ikke hva som er feil. Første mulighet 22. juli.

Liker adaptiv cruise, autopilot synes jeg er rimelig irriterende da den trekker ut i alle av og påkjøringsramper.

Vindusvisker automatikk under pari.

Jobber med data dagen lang men føler meg som en idiot det man leter rundt i menyene. Får bøye seg i hatten og lese manual fra A til Å.
Leaf 2014

Rosstopher

Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 20:33
Jobber med data dagen lang men føler meg som en idiot det man leter rundt i menyene. Får bøye seg i hatten og lese manual fra A til Å.

Neida, det er som regel mer lærerikt å bare trykke seg gjennom alle menyene og sjekke ut alle valgene. Det kommer naturlig ganske fort. Husk å også utforske ikonene på toppen av skjermen - disse kan også trykkes på, og det er der man legger inn førerprofiler, kobler til telefoner med bluetooth, kobler til Wifi, etc.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RuneW

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 22. juni 2021, klokken 21:29
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 20:33
Jobber med data dagen lang men føler meg som en idiot det man leter rundt i menyene. Får bøye seg i hatten og lese manual fra A til Å.

Neida, det er som regel mer lærerikt å bare trykke seg gjennom alle menyene og sjekke ut alle valgene. Det kommer naturlig ganske fort. Husk å også utforske ikonene på toppen av skjermen - disse kan også trykkes på, og det er der man legger inn førerprofiler, kobler til telefoner med bluetooth, kobler til Wifi, etc.

Det er også en del videoer på Youtube om dette der man kan plukke opp en del tips.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Leaf_2014

Sitat fra: RuneW på onsdag 23. juni 2021, klokken 08:39
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 22. juni 2021, klokken 21:29
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 20:33
Jobber med data dagen lang men føler meg som en idiot det man leter rundt i menyene. Får bøye seg i hatten og lese manual fra A til Å.

Neida, det er som regel mer lærerikt å bare trykke seg gjennom alle menyene og sjekke ut alle valgene. Det kommer naturlig ganske fort. Husk å også utforske ikonene på toppen av skjermen - disse kan også trykkes på, og det er der man legger inn førerprofiler, kobler til telefoner med bluetooth, kobler til Wifi, etc.

Det er også en del videoer på Youtube om dette der man kan plukke opp en del tips.

Poenget er ikke at jeg ikke klarer å lære meg dette iløpet av noen dager, men mer at samtlige andre biler jeg har  kjørt før, nye som gamle, har latt seg operere uten brukermanual. Systemet fremstår sannsynligvis som mer logisk etterhvert. Det finnes jo utrolig mange valg totalt sett, inkludert alt fra fiselyser til kabal som ikke andre biler har.
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA