Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2 kjappe spørsmål, rekkevidde og 5% økt ytelse oppdatering

Startet av Torkild B, søndag 01. august 2021, klokken 21:21

« forrige - neste »

Torkild B

Hei,

Spørsmål 1:
Første gang jeg lader min 2019 Tesla model 3 Performance 100% og estimert rekkevidde dukker opp til 450 km
Bilen har godt 15 500 km.

Forstår at dette er estimert rekkevidde basert på tidligere historikk, men er ikke det lavt? Med tanke på en WLTP på 530?

(blir langtur fra Halden til Bergen i morgen, så for sjekke litt hva som er reelt da :P )

Spørsmål 2:
Jeg ser en del "skriverier" om at 2019 versjonen fikk en software update som økte effekt med 5%, hvordan kan jeg sjekke om jeg har den?
"https://www.youtube.com/watch?v=foYIgHdgaxo&t=681s"

Takk for gode svar på forrige post
Håper eliten kan hjelpe meg med erfaringer fra den virkelige verden nok en gang :laugh:

Rosstopher

Rekkevidden som vises er EPA (amerikansk målestandard) og ikke WLTP.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

mthoring

"Forstår at dette er estimert rekkevidde basert på tidligere historikk, men er ikke det lavt? Med tanke på en WLTP på 530?"

- Estimert rekkevidde er bare basert på hvor mange kwt bms estimerer at batteripakken har igjen, ingenting annet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

turfsurf

Sitat fra: mthoring på mandag 02. august 2021, klokken 00:09
- Estimert rekkevidde er bare basert på hvor mange kwt bms estimerer at batteripakken har igjen, ingenting annet.
kWt igjen med EPA forbrukstall ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Torkild B

Da var vi fremme i Bergen. 
Første ladestopp på 16 % batteri, etter 342,1 km kjørt.
58 kwt brukt med 169 wt/km
Mao hadde jeg ikke engang kommet 40 mil.

Dette er rolig kjøring, cruise og autopilot 90% av tiden.

Opplevede et par andre irritasjons momenter også,  konstant knirke, knake og poppe lyd fra dashbordet. Det viste seg å være den lange listen som går rett bak skjermen langs hele dashbordet. Fikk også felmelding at kameraet på "b" stolpen var blokkert, viste seg å være fukt på innsiden sammen med kamera. Dette løste seg selv og tørket opp underveis. Blir nok å kontakte tesla når vi kommer hjem.

trykkertor

Sitat fra: Torkild B på tirsdag 03. august 2021, klokken 11:31
Da var vi fremme i Bergen. 
Første ladestopp på 16 % batteri, etter 342,1 km kjørt.
58 kwt brukt med 169 wt/km
Mao hadde jeg ikke engang kommet 40 mil.

Du hadde kommet 40 mil hvis regnestykket er rett.
342km / 84% x 100% = 407km
Basert på dine tall har du ca 69kWt tilgjengelig i batteriet.
Klarer du å komme ned på 150Wt/km har du 460km rekkevidde.
Med 19" hjul kan du sikkert klare 140Wt/km og du har 490+ km rekkevidde.

Litt høyt forbruk på turen. Nå vet jeg ikke hvor stor forskjell det er på 19" som jeg har vs 20" som jeg antar du har.
Kjørte i juni fra Bergen til Oslo. Fullpakket feriebil, 2 voksne, 2 ungdommer, 1 liten hund, fullt bagasjerom foran og bak.
Forbruk 140Wt/km. (Egentlig 135Wt/km, men så skulle vi plutselig kjøre noen omveier for de sightseeing-lystne på slutten.)

Har en Telsa Model 3 LR kjøpt mars 2019. Kjørt litt mer enn 40.000km, så noe batteritap er det.
Vår tur Bergen Oslo brukte 65kWt på 461km. Vi hadde noe under 10% igjen på displayet da vi kom frem.
Basert på de tallene har vi ca. 70-71 kWt batterikapasitet i bilen idag.

Noe som kan hjelpe deg og din bil er om BMS (batteri management system) trenger en kalibrering.
Dette oppnår en ved å kjøre bilen langt ned mot 0%, så lade den opp til 100%, og la den stå med 100% tilkoblet lader noen timer, for å balansere ut cellene.
Da kan det godt være ditt display øker i antall forventede km.

Hvis du har til eksempel 70kWt igjen av ditt batteri, så må din kjøreeffektivitet for å nå 450km være:
70kWt / 450km = 155

Mondeo

3.3kWh buffer i bunn, så du hadde nok ikke fått stopp. Går ganske langt etter 0%.
Det var vel 2 oppdateringer som økte ytelsen (til Long Range iallefall) og de kom vel i 2019-2020 begge to så du har nok fått dem.

Torkild B

Takk for informativt svar. Tilleggs info: bilen har godt 15 550 km, dekkenen som står på bilen er 235 40 r 19 med 41 psi trykk
Dekk type hankook ventus s1 evo 3

Men jeg tar turen innom tesla og hører om de kan ta en sjekk av batteriet i samband med å fixe dugging på kamera i b stolpen og fix av knirking fra den lange hvite (i mitt tilfelle) pyntelistten bak skjermen  :)

Lapskaus

Dugg på kameraene er ikke så uvanlig. Løses ved å slå på varme i bakruta, da varmer du også kameraene. For kameraene foran er det blåsing på frontruta som gjelder.

Litt ulogisk at det er sånn men sånn er det. Bilen burde egentlig bare aktivere varmen av seg selv når den gir feil på kameraet og heller gi en feilmelding hvis det ikke ordner seg etter 5 min IMO. Burde være unødvendig å slå på varmetrådene når bakruta er klar.

Tom

Får feilmelding på div. kamera av og til og skrur ikke på noe varme,det fixer seg selv på noen min..
Men hadde hvert greit om feilmeldingen ble utsatt noen min så hadde enn slippet å sett den..

Lapskaus

Hvis kameraene er blokkert er gjerne autopilot utilgjengelig, så det er greit å ha en forklaring på hvorfor.

Tom

Self.. men gjerne ikke feilmelding før du aktiverer autopilot..


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA