Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig  (Lest 919 ganger)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8275
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #15 på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 11:28 »
Bygg atomkraftverk når vi ikke kan / vil bygge vannkraft. Plenty rein strøm. 
Enig. MSR er egentlig den eneste teknologien jeg kan ser som kan gi oss nok ren og stabil kraft, uten alt for store miljøinngrep. Dessverre har ikke produktifiseringen av disse kommet langt nok. Men de kommer.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2578
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #16 på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 11:52 »
Her til lands er det heller ikke noe mangel på ikke-forurensende elektrisk energi.
Skal vi erstatte alt det fossile energiforbruket vårt her til lands med ren strøm så mangler vi vel nærmere 100TWh. Så jo, vi har mangel. Og så er det jo ikke sånn at vi bare kan øke på med vannkraft. De er jo ikke akkurat miljøvennlige de heller.

Beklager å fortelle deg dette - men det du sier er feil.

"Våre anslag for en omfattende elektrifisering gir 14 TWh elektrisk forbruk i transportsektoren"

Kilde :

https://www.statnett.no/globalassets/for-aktorer-i-kraftsystemet/planer-og-analyser/et-elektrisk-norge--fra-fossilt-til-strom.pdf

"Kraftforsyningen i Norge hadde ved inngangen til 2021 en samlet installert produksjonskapasitet på 37 732 MW og en samlet normalårsproduksjon på 153,2 TWh. I 2020  satt Norge ny produksjonsrekord med en samlet kraftproduksjon på 154,2 TWh"

Kilde :

https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/


Så 14 TWh er det vi trenger - og 154.2 Twh produserte vi i fjor.

Så under 10% av vår kraftproduksjon skal til for å dekke elektrifisering i transportsektoren.

At vannkraft ikke er miljøvennelig finner jeg rett og slette tøvete. Det finnes ikke ett eneste renere alternativ
der ute dersom en ser bort fra kjernekraft. Vindkraft bygger f.eks ned ekstremt mye mer natur enn vannkraften sett pr. kwh/m2.

Vannkraft har vi gode tradisjoner for å bygge,vedlikeholde og drifte i dette landet uten at det nødvendigvis gir ekstreme miljøpåvirkninger eller store inngrep i naturen. Vilkårsrevisjoner gjør også at alle eksisterende vannkraftutbygginger i dette landet med jevne mellomrom får nye miljøkrav på seg for å gjøre dem ennå grønnere. Og de som drifter anleggene vedlikeholder dem og forbedrer dem løpende for å sikre at vi får ennå mer energi ut av hver kubikk. Nei - vi har mer enn nok energi i dette landet til å elektrifisere transportsektoren.

Miljøbevegelsen derimot drømmer om å eksportere ennå mer av denne grønne energien ned til Europa - men effekten kan like fort bli som regnskogfondet - mao. lite eller ingen miljøeffekt bortsett fra mye høyere strømpriser her i Norden.

https://www.nrk.no/rogaland/stromkabel-mellom-norge-og-tyskland-kan-gi-hoyere-strompriser-1.15510839

Fakta er at denne kabelen har vært i prøvedrift en god stund allerede og definert kraftprisene i sør norge en lengre periode allerede :

https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2020/forste-handel-pa-nordlink/

Miljøbevegelsen er ikke så opptatt av dette med strømpriser, men er mer opptatt av å dytte mer av denne energien ned til f.eks Tyskland fordi de tror den vil fase ut kullkraft etc. Men mye av den brukes i stor grad til å kjøling av boliger og kontorer. Mao til å heve komforten ennå mer i varme perioder til den jevne Europeer.
Slik er det vel med all energi - får vi mer av den så bruker vi den mer og mer på luksus og komfort - på samme måte som vi kastet penger inn i regnskogfondet mens de som har kontrollen der sier ja takk begge deler.

Det mest miljøvennelige vi kan gjøre er å bruke den grønne energien vi produserer her til formål som direkte reduserer f.eks CO2  - elektrifisering av transportsektoren er en god ide. Samtidig må vi ikke leve i disneyland og tro at dersom vi eksporterer kraften så vil dette automatisk gi tilbake 1-1 grønnere miljø for Europa - vi har nemlig ikke kontroll på hvordan Europa vil bruke energien. Dersom netto forbruk går opp i Europa - vel da har miljøbevegelsen bare lurt seg selv og vi vil bare skape ennå mer etterspørsel etter ennå flere vindkraftparker som bygger ned ennå mer natur - en meningsløs negativ spiral for miljøet. Men lokalt for Norge - så er elektrifisering av transportsektoren en god ide - vi har nok energi og det er bedre at vi bruker den lokalt her der vi selv har kontroll, enn å eksportere den ut av landet og således bare skape ennå større press på å bygge ut ennå mer
« Siste redigering: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 11:54 av hELgenen »

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8275
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #17 på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 12:29 »
Beklager å fortelle deg dette - men det du sier er feil.

"Våre anslag for en omfattende elektrifisering gir 14 TWh elektrisk forbruk i transportsektoren"

Kilde :

https://www.statnett.no/globalassets/for-aktorer-i-kraftsystemet/planer-og-analyser/et-elektrisk-norge--fra-fossilt-til-strom.pdf

"Kraftforsyningen i Norge hadde ved inngangen til 2021 en samlet installert produksjonskapasitet på 37 732 MW og en samlet normalårsproduksjon på 153,2 TWh. I 2020  satt Norge ny produksjonsrekord med en samlet kraftproduksjon på 154,2 TWh"

Kilde :

https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/


Så 14 TWh er det vi trenger - og 154.2 Twh produserte vi i fjor.

Så under 10% av vår kraftproduksjon skal til for å dekke elektrifisering i transportsektoren.

At vannkraft ikke er miljøvennelig finner jeg rett og slette tøvete. Det finnes ikke ett eneste renere alternativ
der ute dersom en ser bort fra kjernekraft. Vindkraft bygger f.eks ned ekstremt mye mer natur enn vannkraften sett pr. kwh/m2.
Skal innrømme at 100TWh er en overdrivelse. Men her var det snakk om vårt totale energibehov, ikke kun for transport. F.eks trenger man 10TWh ekstra kun til landstrøm for plattformene.

Og så er det  behov til kommende industri som batterifabrikker og generell økning av energiforbruk. Klart, når oljeproduksjonen er borte får vi tilbake en del, men samtidig vil andre forbrukere komme til.



Når det gjelder vannkraft: merk at miljøvennlig ikke er det samme som klimavennlig. Å avfeie det som tøvete er bare dårlig hersketeknikk og er tøvete i seg selv.

I tillegg er ikke alle enige i at CO2 gevinsten  er så stor umiddelbart etter utbygging heller:

https://blogs.edf.org/energyexchange/2019/11/15/long-considered-a-clean-energy-source-hydropower-can-actually-be-bad-for-climate/
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amigakongen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 261
    • Vis profil
Sv: Innlegg: Den norske bilpolitikken er ikke bærekraftig
« Svar #18 på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 21:41 »
@turfsurf
Å elektrifisere sokkelen er jo bare å kaste ressurser og penger ut av vinduet...

Virker som den artikkelen blandet miljø og klima i en fin suppe...Synes det er merkelig at man sammenligner kullkraftverk med vannkraftverk.... Man må jo skille på co2 som er en del av det vanlige kretsløpet, og co2 som blir tilført kretsløpet... Og det gjøres det jo ikke... Og vannkraftverkene har jo vært operative i over 100år allerede...
Men jeg synes man burde elektrifisere biler, så man kan bruke oljen til andre produkter...

Beklager å fortelle deg dette - men det du sier er feil.

"Våre anslag for en omfattende elektrifisering gir 14 TWh elektrisk forbruk i transportsektoren"

Kilde :

https://www.statnett.no/globalassets/for-aktorer-i-kraftsystemet/planer-og-analyser/et-elektrisk-norge--fra-fossilt-til-strom.pdf

"Kraftforsyningen i Norge hadde ved inngangen til 2021 en samlet installert produksjonskapasitet på 37 732 MW og en samlet normalårsproduksjon på 153,2 TWh. I 2020  satt Norge ny produksjonsrekord med en samlet kraftproduksjon på 154,2 TWh"

Kilde :

https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/


Så 14 TWh er det vi trenger - og 154.2 Twh produserte vi i fjor.

Så under 10% av vår kraftproduksjon skal til for å dekke elektrifisering i transportsektoren.

At vannkraft ikke er miljøvennelig finner jeg rett og slette tøvete. Det finnes ikke ett eneste renere alternativ
der ute dersom en ser bort fra kjernekraft. Vindkraft bygger f.eks ned ekstremt mye mer natur enn vannkraften sett pr. kwh/m2.
Skal innrømme at 100TWh er en overdrivelse. Men her var det snakk om vårt totale energibehov, ikke kun for transport. F.eks trenger man 10TWh ekstra kun til landstrøm for plattformene.

Og så er det  behov til kommende industri som batterifabrikker og generell økning av energiforbruk. Klart, når oljeproduksjonen er borte får vi tilbake en del, men samtidig vil andre forbrukere komme til.



Når det gjelder vannkraft: merk at miljøvennlig ikke er det samme som klimavennlig. Å avfeie det som tøvete er bare dårlig hersketeknikk og er tøvete i seg selv.

I tillegg er ikke alle enige i at CO2 gevinsten  er så stor umiddelbart etter utbygging heller:

https://blogs.edf.org/energyexchange/2019/11/15/long-considered-a-clean-energy-source-hydropower-can-actually-be-bad-for-climate/
2015 BMW I3 - 11800km