Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilseteplass i baksete

Startet av Shpongus, fredag 04. juni 2021, klokken 11:42

« forrige - neste »

Shpongus

Jeg skjønner at dette trolig er diskutert flere ganger, men er ikke i stand til å finne noen tråder som treffer helt på problemstillingen min.

Vi har tre barn, der to sitter i bilsete og den tredje er tenårene. Har frem til i dag brukt en BMW 5-serie og det går sånn akkurat med de tre ungene baki. Har også tidligere eid en Superb der det var enormt god plass, men da hadde vi også større og vendbare bilstoler.

Har bestemt oss for å gå over til elbil, men sliter fælt med å finne riktig type. Hun eldste er sjelden med i bilen, men er gjerne med om vi skal på lengre turer så vi må ta høyde for det. Har et budsjett på rundt 500 000, og ser at en Tesla X til denne prisen fort betyr at vi må ned til 2017-modell med høy kilometer og til dels tvilsom historikk (på de to vi har sett på).

Tesla S har derimot mye interessant i prisklassen rundt 450-500 000, men det store spørsmålet er jo da om det er realistisk å tenke at man får plass til tre stykker i baksetet, uten at det blir veldig ukomfortabelt? Begge ungene skal gå over fra bakovervendt til fremovervendt sete nå i sommer, og vi har avventet å kjøpt nye seter til vi finner ut hvilken bil vi skal ha. Har derfor ikke mulighet til å ta med oss seter og teste i en bil. Tips til gode barneseter som tar minst mulig plass tas derfor også imot med stor takk.



Klykken

Ikke helt samme situasjon, men vi har et Britax vendbart sete til vår 1,5åring bak og ei tenåringsjente på den andre siden. Britax-setet er romstort, dog. Men det er ikke særlig mye mer plass i seterekken da, og tenåringsjenta er relativt slank.. Antar fremovervendte seter er slankere, men uansett å sitte i midten mellom to seter ville jeg ikke påført en person over lengre tid. Det vil jeg tro blir meget ubehagelig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Alexander Lüthi

Vi kjører S med 2 barneseter i bak (en på 3,5 år og en på 8 mnd). Jeg kan ikke anbefale noen å sitte mellom to bakovervendte barnestoler. Men, vi har akkurat bestilt forovervendt maxi cosi rodifix til eldste mann, og denne ser betydelig smalere ut enn den bakovervendte stolen han har nå... stolen kommer forhåpentligvis etter helgen, skal oppdatere når jeg har installert den og hatt anledning til å prøvesitte i midten 👍

Klykken

Midtsetet er ikke særlig behagelig i utgangspunktet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

mthoring

Det bør gå greit å sitte i midten med smale beltestoler på hver side.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

daktari

Sen er ganske bred i baksetet, og 2017 og tidligere har en flat sittebenk som gjør det lett med stoler som kan dyttes langt ut i kantene. Men vi hadde 3 stk booster puter, ikke stoler. Ville ikke gått for D med stoler. Dørene i S er ganske små og bilen er lav, så kronglete å komme til.

ID4 og Enyaq er endel mer praktiske en S, samt X, når det kommer til barneseter. X er jo kongen der. Model 3 har omtrent like romslig baksete men noe mer kronglete bagasjerom enn S.

Vil anbefale å teste.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Shpongus

Sitat fra: Alexander Lüthi på fredag 04. juni 2021, klokken 22:23
Vi kjører S med 2 barneseter i bak (en på 3,5 år og en på 8 mnd). Jeg kan ikke anbefale noen å sitte mellom to bakovervendte barnestoler. Men, vi har akkurat bestilt forovervendt maxi cosi rodifix til eldste mann, og denne ser betydelig smalere ut enn den bakovervendte stolen han har nå... stolen kommer forhåpentligvis etter helgen, skal oppdatere når jeg har installert den og hatt anledning til å prøvesitte i midten 👍
Spent på svar her. Dessverre ser jeg at MaxiCosi selv ikke anbefaler noen av sine stoler til Tesla Model S pga nakkeputten, og internett er delt omtrent i midten på hvorvidt det er trygt eller ikke. Enkelte mener Rodifix passer perfekt, mens andre kaller det livsfarlig. Handler kanskje om hvordan man velger å montere?

Chris Neumann Ruud

Vi hadde cybex sirona bakovervendt og cybex solution q3-fix i vår model S 2014 (begge Isofix) og da får du akkurat en stk slank person inn baki, men det er ikke akkurat komfortabelt på langtur.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

jazzwheel

Sitat fra: Shpongus på tirsdag 08. juni 2021, klokken 08:54
Dessverre ser jeg at MaxiCosi selv ikke anbefaler noen av sine stoler til Tesla Model S pga nakkeputten, og internett er delt omtrent i midten på hvorvidt det er trygt eller ikke. Enkelte mener Rodifix passer perfekt, mens andre kaller det livsfarlig. Handler kanskje om hvordan man velger å montere?
Kan du utdype litt her, hvor fant du info? Maxi Cosi sin egen konfigurator anbefaler da en rekke av sine seter til TMS.

Shpongus



Brukte denne: https://www.maxi-cosi.com/c/international/car-seat-advisory-tool#/result

Røde kryss på alle jeg har sjekket mot Tesla nyere enn 2014-modell, og når jeg søker opp tema på internett forklarer folk at det skyldes nakkeputen - mens andre igjen sier at det går bra. Blir interessant å høre med han over her som skulle teste disse setene i en TMS.

jazzwheel

Ah, da skjønner jeg - toddler vs child. Jeg har nemlig Pearl Pro, men det er for under 4 år og dermed en kategori ned fra det du snakker om.

Shpongus

Oppdatering:
Kjøpte et MaxiCosi Rodifix-sete og lånte meg en Tesla. De passer IKKE, på tross av hva folk på internett måtte si. Får hele knyttneven min mellom seterygg og bilstol, og de blir sittende nesten 90 grader pga nakkestøtten. Dette gjør Tesla S helt uaktuelt.

Så er neste spørsmål, er det de samme setene i Tesla X også? På MaxiCosi sin kompabilitetsside kommer det opp nøyaktig 0 anbefalte stoler til Tesla X også. Tenk å lage en familiebil, selge den for en million og så lage setene så dumme at det ikke går an å sette inn en barnestol!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA