Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrem forskjell på vinter og sommer

Startet av Polestar-eier, torsdag 03. juni 2021, klokken 12:27

« forrige - neste »

Polestar-eier

Noen flere som opplever eventyrlig forbrukstall nå som det er sommertemperatur?

Jeg ligger på daglig snitt på drøyt 17 kWh per 100 km, blandet kjøring. Tilsvarende i vinter var ca. 30 kWh per 100 km.

På motorvei med flere hundre kilometer er snittet i underkant av 19 kWh per 100 km. Tilsvarende i vinter var over 32 kWh per 100 km.

Vintertallene ble riktignok utbedret etter en OTA i vår. Men dette var bedre enn forventet.  :)

Moas

Dette er ikke så veldig overraskende, da andre biler sliter med det samme.
(Kona jeg kjører nå bruker 12 kWh i 120 om sommeren og rundt 19 kWh på skikkelig vinterføre).
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

1000kwh

Ikke samme bil, men vår MG som ikke har varmepumpe eller noen god måte å varme batteri på får samme tallene .. 17-19kwh/100km på motorvei mot opp mot 30 kwh/100km..

På Model Sen var det aldri slike enorme forskjeller på vinteren. Hadde heller ikke varmepumpe.

Polestar-eier

Jeg burde ha presisert at "eventyrlig" er med Polestar-øyne.  :laugh:

17-18 kWh per 100 km er langt fra lendende. Men det rådet ganske mye pessimisme i høst/vinter med tanke på forbruk. Selv var jeg sikker på at vi var dømt til forbruk på høyt 20-tall generelt, med tanke på at vi kjører rundt på en bil med aerodynamikken til en stridsvogn og permanent dobbel motor.

RJK

Nå gjorde vel Polestar noen viktige endringer i software, bl.a. redusert/ingen "bremserens", så tipper du sikkert merket endel forskjell i forbruk bare pga det. Det kan ha medvirket til at du nå kommer under 20-tallet. Men virker som det enda er endel som må gjøres før de kommer langt nok ned i forbruket til å klare lovnaden om rekkevidde.

På motors nylige sommertest var den en av svært få biler som ikke nådde WLTP-rekkevidden, selv om den kom langt nærmere enn man har sett tidligere. Med noen flere varmegrader i lufta, så ser det vel ut som de bør klare det, dog ikke med bravur. Jeg hadde faktisk håpet at endringene ville føre til at man kunne legge til siden den kritikken, på en ellers flott bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oivindg

På Volvoen har jeg sett 15.5 kWh/100km på småkjøring de siste dagene. Da har jeg riktignok nullet måleren etter at A/Cen har fått kjølt ned kupéen til ønsket temperatur.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

ReneM

Sitat fra: RJK på torsdag 03. juni 2021, klokken 14:41
Nå gjorde vel Polestar noen viktige endringer i software, bl.a. redusert/ingen "bremserens", så tipper du sikkert merket endel forskjell i forbruk bare pga det. Det kan ha medvirket til at du nå kommer under 20-tallet. Men virker som det enda er endel som må gjøres før de kommer langt nok ned i forbruket til å klare lovnaden om rekkevidde.

På motors nylige sommertest var den en av svært få biler som ikke nådde WLTP-rekkevidden, selv om den kom langt nærmere enn man har sett tidligere. Med noen flere varmegrader i lufta, så ser det vel ut som de bør klare det, dog ikke med bravur. Jeg hadde faktisk håpet at endringene ville føre til at man kunne legge til siden den kritikken, på en ellers flott bil.

Egentlig gjorde P2 det fantastisk bra. Det de meste glemmer er detaljene i det hele.

Ser man på posisjon der P2 stoppet er det på 900 høydemeter, ca 500 meter før fjelltoppen. Hadde den så vidt klart å kjøre 500 meter hadde total rekkevidden økt med flere mil. (Da var det 12 kilometer nedoverbakken der man regenerer en del).

Fint at Ioniq5, Enyaq og Skoda kom litt lengre, men de sluttet ikke på 900 m.o.h.

Altså konklusjon må være at Polestar leverer godt innenfor det de lover  :+1:
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

mroek

Jeg kjører lite til daglig, men tok en liten testtur sent i går kveld for å sjekke forbruket. Kjørte rundt 40 km på vei med mye 60-soner og en del 80. Kjørte ekstremt pent, og det var knapt en bil på veien utenom meg. Så godt som vindstille, tørr vei, og temperatur mellom 15 og 18 grader.

Endte opp på 19.9 i forbruk, og det var i grunnen litt skuffende under de forholdene. At OP får drøyt 17 på blandet kjøring vil jeg mene er veldig bra, og kun en fantasi med min bil.

Jeg tror det er større individforskjeller på disse bilene enn man burde kunne forvente. Ut fra det jeg leser andre steder, så er det større variasjon i forbruk enn det som kan forklares kun ut fra kjørestil og ytre forhold, men uten en sammenlignende test der en gjeng går sammen blir det uansett spekulasjoner.

På småturer er det bare å glemme å komme under 20 for meg, blir typisk 22-25 da.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Skulle ønske de fikk orden på dette hersens "over" forbruket sammenlignet med konkurrentene.

mroek

Sitat fra: hELgenen på fredag 04. juni 2021, klokken 10:30
Skulle ønske de fikk orden på dette hersens "over" forbruket sammenlignet med konkurrentene.

Enig, men det tror jeg ikke kommer til å skje. Er jo gått såpass lang tid nå, at hvis de hadde noe mer de kunne gjøre, så burde de har gjort det til nå.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

oivindg

Sitat fra: mroek på fredag 04. juni 2021, klokken 10:22
Jeg tror det er større individforskjeller på disse bilene enn man burde kunne forvente. Ut fra det jeg leser andre steder, så er det større variasjon i forbruk enn det som kan forklares kun ut fra kjørestil og ytre forhold, men uten en sammenlignende test der en gjeng går sammen blir det uansett spekulasjoner.

På småturer er det bare å glemme å komme under 20 for meg, blir typisk 22-25 da.
Har du prøvd å teste med A/C slått av? For meg virker det som A/C gir veldig store utslag nå som det er varmt i været.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

mroek

Sitat fra: oivindg på fredag 04. juni 2021, klokken 11:48
Sitat fra: mroek på fredag 04. juni 2021, klokken 10:22
Jeg tror det er større individforskjeller på disse bilene enn man burde kunne forvente. Ut fra det jeg leser andre steder, så er det større variasjon i forbruk enn det som kan forklares kun ut fra kjørestil og ytre forhold, men uten en sammenlignende test der en gjeng går sammen blir det uansett spekulasjoner.

På småturer er det bare å glemme å komme under 20 for meg, blir typisk 22-25 da.
Har du prøvd å teste med A/C slått av? For meg virker det som A/C gir veldig store utslag nå som det er varmt i været.

Jeg har testet med A/C av i fjor høst, med en utetemperatur rundt 12-14 grader, og det gjorde store utslag, ja. Men i denne siste runden så var jo utetemperaturen noen grader høyere, og man skulle tro at det gikk relativt lite strøm til A/C da, siden behovet for oppvarming er ganske lite.

Nå skal det jo sies at kompressoren antakelig går uansett for å tørke luften, men det skulle man jo tro den gjør også på andre biler, og det er ikke mange som er like strømsugne som Polestar.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mroek på fredag 04. juni 2021, klokken 12:05
Jeg har testet med A/C av i fjor høst, med en utetemperatur rundt 12-14 grader, og det gjorde store utslag, ja. Men i denne siste runden så var jo utetemperaturen noen grader høyere, og man skulle tro at det gikk relativt lite strøm til A/C da, siden behovet for oppvarming er ganske lite.
AC går jo for tørke luft og kjøle ned luft. Så når det blir varmere vil AC gå mere enn når det er kaldere...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. juni 2021, klokken 12:24
Sitat fra: mroek på fredag 04. juni 2021, klokken 12:05
Jeg har testet med A/C av i fjor høst, med en utetemperatur rundt 12-14 grader, og det gjorde store utslag, ja. Men i denne siste runden så var jo utetemperaturen noen grader høyere, og man skulle tro at det gikk relativt lite strøm til A/C da, siden behovet for oppvarming er ganske lite.
AC går jo for tørke luft og kjøle ned luft. Så når det blir varmere vil AC gå mere enn når det er kaldere...

Ja, jeg nevnte jo også det i innlegget du siterte. Men det er noe alvorlig galt om det krever like mye strøm å kjøre kompressoren for å tørke luften (og å kjøle) som det gjør å varme opp når det er kaldt ute.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

oivindg

Sitat fra: mroek på fredag 04. juni 2021, klokken 12:26
Men det er noe alvorlig galt om det krever like mye strøm å kjøre kompressoren for å tørke luften (og å kjøle) som det gjør å varme opp når det er kaldt ute.
Over tid, ja, men hvis bilen er varm innvendig kjøres det høy effekt på A/C til riktig temperatur er nådd. Deretter går det forholdsvis lite effekt.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA