Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabiler med LFP og rekkevidde

Startet av OleBrum2, onsdag 02. juni 2021, klokken 19:27

« forrige - neste »

OleBrum2


Jeg ser at det har vært meldt om problemer med både lading og rekkevidde på LFP batteriene som SR+ nå leveres med i Norge. («Kinabil»)

Forstår det slik at lading i kulde langt på vei ble løst med en oppdatering. Imidlertid er jeg usikker på om LFP fungerer dårlig i kulde fortsatt ift til rekkevidde. Dvs et mer markant tap i km enn tidligere batterier, selv med varmepumpe.

Trodde batteriene har vært levert i Tyskland en stund, og selvsagt i Kina der deler av landet vil kunne bli svært kaldt. (Hello Beijing) Imidlertid funnet lite tester og estimater. Noen som har funnet noe konkret info - konkrete tester på disse batteriene i temperaturer som -20/-10?

Murmik

#1
Det er jo en god del info om dette rundt omkring, mye fra Tyskland og Australia. Dessverre forstår jeg ikke så godt tysk, men det finnes noen ganske grundige gjennomganger av problemstillingen på tyske YouTube-kanaler.

Det er en artikkel her som kan være nyttig, med henvisning til tysk video:

https://insideevs.com/news/490909/tesla-update-solves-lfp-model-3-issues/

Forøvrig tror jeg vi må vente på Teslabjørn og hans tester. Selv skal jeg hente SR+ med LFP-batteri i morgen.

OleBrum2

Sitat fra: Murmik på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:45
Det er jo en god del info om dette rundt omkring, mye fra Tyskland og Australia. Dessverre forstår jeg ikke så godt tysk, men det finnes noen ganske grundige gjennomganger av problemstillingen på tyske YouTube-kanaler.

Det er en artikkel her som kan være nyttig, med henvisning til tysk video:

https://insideevs.com/news/490909/tesla-update-solves-lfp-model-3-issues/

Forøvrig tror jeg vi må vente på Teslabjørn og hans tester. Selv skal jeg hente SR+ med LFP-batteri i morgen.

Veldig spennende! Du vil i det minste få et inntrykk av mulighetene for å nå 448 km rekkevidde sommer.

Forstår dessverre ikke nok tysk til å trekke ut alt av videoen. Artikkelen syntes jeg var dårlig til å beskrive en realistisk forventet rekkevidde i kulden.

Preference

Sitat fra: OleBrum2 på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:56
Sitat fra: Murmik på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:45
Det er jo en god del info om dette rundt omkring, mye fra Tyskland og Australia. Dessverre forstår jeg ikke så godt tysk, men det finnes noen ganske grundige gjennomganger av problemstillingen på tyske YouTube-kanaler.

Det er en artikkel her som kan være nyttig, med henvisning til tysk video:

https://insideevs.com/news/490909/tesla-update-solves-lfp-model-3-issues/

Forøvrig tror jeg vi må vente på Teslabjørn og hans tester. Selv skal jeg hente SR+ med LFP-batteri i morgen.

Veldig spennende! Du vil i det minste få et inntrykk av mulighetene for å nå 448 km rekkevidde sommer.

Forstår dessverre ikke nok tysk til å trekke ut alt av videoen. Artikkelen syntes jeg var dårlig til å beskrive en realistisk forventet rekkevidde i kulden.

Jeg kan tysk, men som du ser i videoen er det fint vær med ca 19 grader altså kan du knapt si noe om ytelse i veldig kaldt vær ut i fra dette. MEN han nevner at batteri-tempereringen virker å være forbedret med oppdateringen og holder seg rundt 40 grader underveis som også tilsynelatende er veldig bra for lading. Så om systemet holder den batteri-tempen selv ved minusgrader utendørs skulle man jo tro at man får tilsvarende lade-opplevelse. Rundt 40 grader batteri var også det TB hadde i siste video av Freemont SR+ på 1000km challenge og fikk god fart med det. Uten å ha sammenlignet ladekruvene 1:1 så virker det ganske likt.

Blir spennende å se til vinteren, men jeg antar Tesla kan gjøre mye med BMS for at det ikke blir store problemer med kaldt batteri - så lenge man gir det nok tid til å få god temperatur. Altså at de eneste gangene du vil kunne oppleve "store" problemer er om du forsøker å lade et batteri som ikke har blitt brukt på lenge og har stått i kulden. F.eks om du har uteparkering og ikke lader rett etter bruk? Vi får se  :D

Grenadier

Hei, det begynner å bli kaldt enkelte plasser. Er det noen som nå har fått erfaringer med LFP-batteriene og rekkevidde samt lading i kulde? Dette gjelder altså SR+ Made in China.

For en stor artikkel om testresultatene før software-oppdateringen, se her:

https://nextmove.de/beitrag/model-3-with-lfp-cells-the-big-nextmove-winter-test/

Stig-Arne

#5
Sitat fra: Grenadier på fredag 12. november 2021, klokken 16:24
Hei, det begynner å bli kaldt enkelte plasser. Er det noen som nå har fått erfaringer med LFP-batteriene og rekkevidde samt lading i kulde? Dette gjelder altså SR+ Made in China.

For en stor artikkel om testresultatene før software-oppdateringen, se her:

https://nextmove.de/beitrag/model-3-with-lfp-cells-the-big-nextmove-winter-test/
Ikke mye erfaring, har hatt hele 1 superlading på tur hjem fra Tromsø når jeg hadde hentet bilen, Model 3 SR+ MIC. Sjekket ikke nøye, men snittet ble på 81 kW, topp som jeg fikk med meg var på 137 kW.
Skal sies at jeg kom inn med 24% på batteriet, så ikke optimalt kan man si. Fikk 34 kWh inn på 25 min, altså ca 60 %. Utetemperatuen var på ca 1 grader.

Avstanden var 161 km, hadde ladet ca en times tid på type 2 på forhånd. La merke til at bilen varslet om forvarming av batteriet stort sett hele veien.

ViktorS

For min del er ikke hastighet på hurtigladinga alfa omega. Blir å bruke hurtiglading utrolig sjeldent. Om jeg da må bruke 20 eller 40 minutter ved "pumpa" spiller liten rolle. Har hørt om flere som synes at superlading går for fort, så de rekker ikke gjøre ferdig dobesøk, spising, osv.

Det som er mere interessant for meg, er hvor lang rekkevidde de her gir i kaldt vær (+3 til -8), for slike temperaturer har vi her i Hammerfest store deler i året.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

OlaM

I tillegg til rekkevidde lurer jeg på hvordan de oppfører seg når de har stått lenge i kulden, får du mye effektreduksjon, varmer den seg fort opp osv.
'21 3LR

Atle3

Ingen effektreduksjon ved 0 grader hvertfall. Bilen var på 100 prosent idag og det var 6 timer siden den var ferdig å lade. Hadde 4-5 prikker med regen.

Handyman

Sitat fra: Atle3 på lørdag 13. november 2021, klokken 16:45
Ingen effektreduksjon ved 0 grader hvertfall. Bilen var på 100 prosent idag og det var 6 timer siden den var ferdig å lade. Hadde 4-5 prikker med regen.
Det du snakker om er ikke effektreduksjon, men energitap. Effektreduksjon er feks. dersom bilen har begrenset motorkraft (effekt) ved akselerasjon. Mange elbiler har effektreduksjon (batteriet kan ikke levere høy nok strøm) når det er kaldt, eller har lav SoC.
Batterier som er kalde har ofte energitap når de er kalde. Noe av dette er midlertidig energitap, og kommer tilbake når batteriet varmes opp.
Hvordan LFP er angående disse tingene har jeg ikke satt meg inn i.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Atle3

Sitat fra: Handyman på lørdag 13. november 2021, klokken 17:04
Sitat fra: Atle3 på lørdag 13. november 2021, klokken 16:45
Ingen effektreduksjon ved 0 grader hvertfall. Bilen var på 100 prosent idag og det var 6 timer siden den var ferdig å lade. Hadde 4-5 prikker med regen.
Det du snakker om er ikke effektreduksjon, men energitap. Effektreduksjon er feks. dersom bilen har begrenset motorkraft (effekt) ved akselerasjon. Mange elbiler har effektreduksjon (batteriet kan ikke levere høy nok strøm) når det er kaldt, eller har lav SoC.
Batterier som er kalde har ofte energitap når de er kalde. Noe av dette er midlertidig energitap, og kommer tilbake når batteriet varmes opp.
Hvordan LFP er angående disse tingene har jeg ikke satt meg inn i.

Føler LFP har lik effekt uansett hvordan prosent og temp den er på. Lr 2019 var venstlig dauere ettersom prosent gikk nedover.
LFP har jo høy spenning hele veien.
Men når det er sagt så virker det som LFP batteriet holder seg på høyere temperatur når bilen står parkert.

ViktorS

For min egen del så trenger jeg ikke så mye akselerasjon og slikt vintertid, glatt nok uansett på småeveiene jeg kjører. Men rekkevidde under kalde forhold er viktig
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Handyman

Sitat fra: Atle3 på lørdag 13. november 2021, klokken 18:09
Sitat fra: Handyman på lørdag 13. november 2021, klokken 17:04
Sitat fra: Atle3 på lørdag 13. november 2021, klokken 16:45
Ingen effektreduksjon ved 0 grader hvertfall. Bilen var på 100 prosent idag og det var 6 timer siden den var ferdig å lade. Hadde 4-5 prikker med regen.
Det du snakker om er ikke effektreduksjon, men energitap. Effektreduksjon er feks. dersom bilen har begrenset motorkraft (effekt) ved akselerasjon. Mange elbiler har effektreduksjon (batteriet kan ikke levere høy nok strøm) når det er kaldt, eller har lav SoC.
Batterier som er kalde har ofte energitap når de er kalde. Noe av dette er midlertidig energitap, og kommer tilbake når batteriet varmes opp.
Hvordan LFP er angående disse tingene har jeg ikke satt meg inn i.

Føler LFP har lik effekt uansett hvordan prosent og temp den er på. Lr 2019 var venstlig dauere ettersom prosent gikk nedover.
LFP har jo høy spenning hele veien.
Men når det er sagt så virker det som LFP batteriet holder seg på høyere temperatur når bilen står parkert.
Interessant. Det høres logisk ut siden spenningen varierer lite på LFP. Men vet du om det brukes strøm for å holde tempen oppe, og med økt rekkeviddetap?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Atle3

Parkerte bilen uten lader i natt 93 prosent. 92 idag og hadde litt regen. 0 grader.

ViktorS

Sitat fra: Atle3 på søndag 14. november 2021, klokken 12:10
Parkerte bilen uten lader i natt 93 prosent. 92 idag og hadde litt regen. 0 grader.
Hva slags rekkevidde og forbruk har du ved slik temperatur?

#drømmer om 30 mil i kaldvær
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA