Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjermbilder av Enyaq Appen - Android

Startet av large, onsdag 02. juni 2021, klokken 18:17

« forrige - neste »

large


OlaM

#1
Kult, takk! Er det din? Lurer på om lakk og felger stemmer med bilen.

edit: selv om det står i manualen kunne de kostet på seg en linje med hvor mange A du trekker ved redusert strømtrekk.

edit: tut eller blink med lys burde de også hatt, i tilfelle man trenger å finne den.
'21 3LR

torkildr

Jeg ser du lader trefas på IT-nett. God erfaring med det?

En helt annen ting jeg har lagt merke til med tanke på app, er farge på bil. Første gang jeg startet den hadde bilen på bildet sølv. Etter en resett av noen andre årsaker ble den rød, som bilen faktisk er. Er det noen som vet om fargen på bilen i bilens infotainment og kan få faktisk farge, ikke bare sølvgrå?

large

Sitat fra: OlaM på onsdag 02. juni 2021, klokken 21:21
Kult, takk! Er det din? Lurer på om lakk og felger stemmer med bilen.

edit: selv om det står i manualen kunne de kostet på seg en linje med hvor mange A du trekker ved redusert strømtrekk.

edit: tut eller blink med lys burde de også hatt, i tilfelle man trenger å finne den.

Iggy er vår ja :-) Veldig fornøyd så langt med bilen. Vår første helelektriske familiebil.

Lakk stemmer ikke, felger stemmer ikke men det har ikke jeg brydd meg om. Vises likt som på bildet i infotainmentsystemet også.

Jeg savner fjernåpning og fjernstart av bilen. Samt oppdateringsvarsel og hva som faktisk oppdateres. Regner med det står mye på ønskelisten til utviklerene.

large

Sitat fra: torkildr på onsdag 02. juni 2021, klokken 22:26
Jeg ser du lader trefas på IT-nett. God erfaring med det?

Den gav 8,3 kW slik jeg så det, så hvis bilen faktisk utnytta 3 faser var ikke det så mye å rope hurra for. 1 fase 32A gir 7,4kW og er ett "tryggere" valg mtp varmgang for IT nett, ref https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet

Det står at mange biler setter ned ladestrømmen ved 3 faselading og da er vitsen borte, syntes nå jeg da. Skal teste samme laderen på en Tesla en annen dag for å skvise opp mot 11kW ut av den.

Easee lastbalanserer med at Tibber sin Pulse og det ser ut til å funke. Men Tibber pulse viser ikke L2 pga måleren ikke gir ut data om den. Så egentlig balanserer den L1-L2 og L2-L3 vil jeg tippe.

Anbefaler å trekke fram 3 faser for lastbalansenpå IT, ikke for de potensielle 0,9kW ekstra på Enyaq.

OlaM

Sitat fra: large på torsdag 03. juni 2021, klokken 00:06

Iggy er vår ja :-) Veldig fornøyd så langt med bilen. Vår første helelektriske familiebil.

Lakk stemmer ikke, felger stemmer ikke men det har ikke jeg brydd meg om. Vises likt som på bildet i infotainmentsystemet også.

Jeg savner fjernåpning og fjernstart av bilen. Samt oppdateringsvarsel og hva som faktisk oppdateres. Regner med det står mye på ønskelisten til utviklerene.

Grattis! Da vet jeg i alle fall hvilken konfig jeg må bestille hvis det skal matche med appen.  :D
'21 3LR

J@x

#6
Jeg har sølvgrå Sportline, så med meg er skjermbildet rett i appen, det viser også at det er Sportline med svarte lister. Det samme i infotainment..
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

esas

Sitat fra: large på torsdag 03. juni 2021, klokken 00:35

Den gav 8,3 kW slik jeg så det, så hvis bilen faktisk utnytta 3 faser var ikke det så mye å rope hurra for. 1 fase 32A gir 7,4kW og er ett "tryggere" valg mtp varmgang for IT nett, ref https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet

Dette ser jo helt riktig ut. Bilen benytter strengt tatt bare to faser og teoretisk makseffekt blir da 8,5kW (32A x sqrt(3) x 230V). På Tesla M3 burde du klare å få ut det fulle potensialet til ombordladeren på 11kW da denne selv kobler om til trekantkobling.

Forøvrig mener jeg det er tryggere med 3-fas IT med tanke på varmgang så lenge du har en laderobot som er designet for formålet, måler strømmen på alle tre fasene og styrer etter fasen med høyest strømtrekk. F.eks Easee.

scoot

Sitat fra: esas på torsdag 10. juni 2021, klokken 14:22
Sitat fra: large på torsdag 03. juni 2021, klokken 00:35

Den gav 8,3 kW slik jeg så det, så hvis bilen faktisk utnytta 3 faser var ikke det så mye å rope hurra for. 1 fase 32A gir 7,4kW og er ett "tryggere" valg mtp varmgang for IT nett, ref https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet

Dette ser jo helt riktig ut. Bilen benytter strengt tatt bare to faser og teoretisk makseffekt blir da 8,5kW (32A x sqrt(3) x 230V). På Tesla M3 burde du klare å få ut det fulle potensialet til ombordladeren på 11kW da denne selv kobler om til trekantkobling.

Forøvrig mener jeg det er tryggere med 3-fas IT med tanke på varmgang så lenge du har en laderobot som er designet for formålet, måler strømmen på alle tre fasene og styrer etter fasen med høyest strømtrekk. F.eks Easee.
Korrekt, problemet med varmegang som er nevnt hyppig i media den siste tiden gjelder ved 3-fas lading via metoder som ikke er designet for dette formålet.
Det vil ikke være større risiko for varmegang på en Enyaq hvis man lader 3-fas på f.eks Easee sin boks, L1 (som da er tilkoblet N-leder i bil) vil trekke like mye på 1-fas som på 3-fas siden det er denne fasen som begrenses av ladeboks uansett. ( siden den trekker mest amp )
2009 Revai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA