Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF rekkeviddetest sommeren 2021

Startet av Øyvind.h, tirsdag 01. juni 2021, klokken 22:42

« forrige - neste »

knut3448

Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:25
Hele poenget var jo det at Enyaq og ID4 er identiske biler under skallet,med motor,batteri og begge med 21"
Enyaq skryter jo på seg lavere luftmotstand og lenger rekkevidde.  ;D
Da er jo spørmålet om det er dekkmerket som spiller den største rollen her,eller om Volkswagen er best på programmering av drivlinjen?
Ja. Synes likevel det var interessant at e-Tron med lavere wltp slo dem begge.

Kanskje ble Enyaq kjørt med alt for lavt dekktrykk? Noe ser ut til å ha gått galt for Enyaq i denne testen. Den presterer bedre i andre tester. Enyaq med 21" slår jo ID.4 med 20" i Bjørn Nyland sine tester, både i 90 og 120 km/t. Han har tilsynelatende bedre kontroll på variablene i sine tester.

Stikkkontakt

Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:37
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:25
Hele poenget var jo det at Enyaq og ID4 er identiske biler under skallet,med motor,batteri og begge med 21"
Enyaq skryter jo på seg lavere luftmotstand og lenger rekkevidde.  ;D
Da er jo spørmålet om det er dekkmerket som spiller den største rollen her,eller om Volkswagen er best på programmering av drivlinjen?
Ja. Synes likevel det var interessant at e-Tron med lavere wltp slo dem begge.

Kanskje ble Enyaq kjørt med alt for lavt dekktrykk? Noe ser ut til å ha gått galt for Enyaq i denne testen. Den presterer bedre i andre tester. Enyaq med 21" slår jo ID.4 med 20" i Bjørn Nyland sine tester, både i 90 og 120 km/t. Han har tilsynelatende bedre kontroll på variablene i sine tester.

Den viktigste variabelen har TB ikke kontroll på. Nemlig været. Her er alle testet i samme vær.

knut3448

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:28
Motor skulle tatt nærbilde av:
- regnr
- VIN
- felg
- bil og sjåfør på vekt :)
Hehe, enig, sånn ca (: VIN finner man jo med regnr. Satser på at det kommer endel flere bilder etterhvert.

Forstmann

Ser at det oppgis 475km som rekkevidde på id4. På Volkswagens sider står det 475 for gtx og 517 for rwd. Det siste virker mest rimelig med tanke på at den i store trekk er lik enyaq.

knut3448

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:39
Den viktigste variabelen har TB ikke kontroll på. Nemlig været. Her er alle testet i samme vær.
Tja, det er vel flere viktige variabler enn det. Fart og høydemeter f.eks. Joda, han tester dem jo hele året. Men ID.4 og Enyaq var vel testet i ikke alt for ulik temperatur og vær.

Stikkkontakt

Sitat fra: Forstmann på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:40
Ser at det oppgis 475km som rekkevidde på id4. På Volkswagens sider står det 475 for gtx og 517 for rwd. Det siste virker mest rimelig med tanke på at den i store trekk er lik enyaq.

487 for ID.4 Max 1st med disse hjulene.

E-Trond

Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:42
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:39
Den viktigste variabelen har TB ikke kontroll på. Nemlig været. Her er alle testet i samme vær.
Tja, det er vel flere viktige variabler enn det. Fart og høydemeter f.eks. Joda, han tester dem jo hele året. Men ID.4 og Enyaq var vel testet i ikke alt for ulik temperatur og vær.

Her ble jo bilene testet under nøyaktig samme forhold,på samme dag.
Så her har de nok mye bedre kontroll på variablene...
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

knut3448

#37
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:46
Her ble jo bilene testet under nøyaktig samme forhold,på samme dag.
Så her har de nok mye bedre kontroll på variablene...
De kompenserer ikke for høydemeter i resultatene sine, og vi vet ikke om de har kontroll på hastighet. Det kan også bli noe forskjell på med og motvind. Det brukes forskjellige sjåfører som har forskjellig kjørestil.

Bjørn sin testprosedyre har bra kontroll på høydemeter, hastighet og vind. Men han får ikke gjort noe med regn/snø/temperatur. Poenget er at Bjørn forsøker å kjøre en test hvor han har kontroll på flest mulig variabler. Det gjør ikke NAF.

Også kan man lure på hvilke andre detaljer de overser. Enyaq gjør det i alle fall overraskende dårlig her mot hva jeg har sett tidligere og mot wltp.

Forstmann

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:44
Sitat fra: Forstmann på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:40
Ser at det oppgis 475km som rekkevidde på id4. På Volkswagens sider står det 475 for gtx og 517 for rwd. Det siste virker mest rimelig med tanke på at den i store trekk er lik enyaq.

487 for ID.4 Max 1st med disse hjulene.

Blingset litt der, men i tabellen til Motor står de oppført med samme dimensjon på hjulene, og da burde de gå ganske likt, noe de også gjorde. 10 km er ingen forskjell på så lang tur med ulike sjåfører. Å kjøre økonomisk er en kunst, og du kan svi av mange kw ved feil bruk av høyrefoten i oppoverbakker og ujevn kjøring.

Øyvind.h

Jeg endte på 556,2 i IX3 :)
Kan svare opp litt detaljert når jeg er ferdig med loggføring i testen, men det har vært en flott tur!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

knut3448

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:01
Jeg endte på 556,2 i IX3 :)
Kan svare opp litt detaljert når jeg er ferdig med loggføring i testen, men det har vært en flott tur!
Kult, interessant å høre dine tanker om hvordan du kom 100km over wltp (:

Forstmann

Imponerende. Hadde alle bilene like erfarne elbilsjåfører?

E-Trond

Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:54
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:46
Her ble jo bilene testet under nøyaktig samme forhold,på samme dag.
Så her har de nok mye bedre kontroll på variablene...
De kompenserer ikke for høydemeter i resultatene sine, og vi vet ikke om de har kontroll på hastighet. Det kan også bli noe forskjell på med og motvind. Det brukes forskjellige sjåfører som har forskjellig kjørestil.

Bjørn sin testprosedyre har bra kontroll på høydemeter, hastighet og vind. Men han får ikke gjort noe med regn/snø/temperatur. Poenget er at Bjørn forsøker å kjøre en test hvor han har kontroll på flest mulig variabler. Det gjør ikke NAF.

Også kan man lure på hvilke andre detaljer de overser. Enyaq gjør det i alle fall overraskende dårlig her mot hva jeg har sett tidligere og mot wltp.

Du må gjerne stole mer på Bjørn sine testresultater enn Naf sine.
Men her er det 2 biler som går under identiske vindforhold,temperatur,nedbør og høydemeter og det er langt bedre enn hva Bjørn kan vise til.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

E-Trond

Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:03
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:01
Jeg endte på 556,2 i IX3 :)
Kan svare opp litt detaljert når jeg er ferdig med loggføring i testen, men det har vært en flott tur!
Kult, interessant å høre dine tanker om hvordan du kom 100km over wltp (:

Imponerende resultat med Ix3!  :+1:
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Svein_H

Flott at en av sjåførene står fram, kudos der! Men vil rekkeviddetesten da være representativ for andre potensielle elbilkjøpere som ikke har samme erfaring, og som vurderer sin første elbil? Det er lite sannsynlig at de vil få samme resultat på samme tur, hvordan kan et slikt avvik forsvares?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA