Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF rekkeviddetest sommeren 2021

Startet av Øyvind.h, tirsdag 01. juni 2021, klokken 22:42

« forrige - neste »

Øyvind.h

I morgen tidlig braker det løs!

NAF / Motor rekkeviddetest starter i morgen klokken 0900.

Lenke til nettsiden for testen:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-sommer-2021

Lenke til Facebook arrangement:
https://fb.me/e/1uRWB0INs

Post gjerne spørsmål og kommentarer her :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

#1
Forstår jeg det riktig at de skal teste TM3 LR 2020 og ikke 2021-modellen? Sistnevnte har vel mer WLTP-rekkevidde...

2020-modellen testet de også i forrige sommertest og den gikk 612km.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

elektro

Jeg ser til min store glede at NAF har klart å få tak i e-tron GT med 19-tommers hjul. Det er kjempeforhold, nesten som i fjor, og jeg er spent på om den klarer 600 km. Da må de kjøre den i Efficiency mode. For på denne, og på Taycan, utgjør det en stor forskjell.

Er også veldig spent på IONIQ 5 med firehjulstrekk vs. ID.4 og ENYAQ med drift på to. Kommer koreaneren over Venabygdsfjellet? Og vil Tsjekkeren igjen slå sin tyske bror. Jeg er ikke så sikker på det..

Vil Mach-E slå knock out på alle i dag og snuse på rekorden til Model S? Med nesten like stort batteri, forhjulsdrift og klassens smaleste hjul ligger i alle fall alt til rette for det. *setter over popcornet*
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: z4rd på onsdag 02. juni 2021, klokken 06:59
Forstår jeg det riktig at de skal teste TM3 LR 2020 og ikke 2021-modellen? Sistnevnte har vel mer WLTP-rekkevidde...

2020-modellen testet de også i forrige sommertest og den gikk 612km.

NAF skal vel ikke teste Model 3 Long Range i dag, kun 2021 SR+? De kan jo ikke teste alle Tesla hvert år bare fordi de endrer oppgitt rekkevidde. :P Det hadde jo selvfølgelig vært interessant å se om den faktisk går lenger, og ikke minst hvor raskt den lader, men.. Andre bilmerker gjør også endringer, da hadde det blitt en stor test etterhvert.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

pekle

Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:18
Sitat fra: z4rd på onsdag 02. juni 2021, klokken 06:59
Forstår jeg det riktig at de skal teste TM3 LR 2020 og ikke 2021-modellen? Sistnevnte har vel mer WLTP-rekkevidde...

2020-modellen testet de også i forrige sommertest og den gikk 612km.

NAF skal vel ikke teste Model 3 Long Range i dag, kun 2021 SR+?
De har med begge. Men i tabellen på https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-sommer-2021/199348 så er LR oppgitt til 614km WLTP, så det tyder vel på at det er nyeste modell.

turfsurf

Spent på hvordan Ioniq 5 gjør det mot ID.4. Noen som vet hvor store felger disse har?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:07
Da må de kjøre den i Efficiency mode. For på denne, og på Taycan, utgjør det en stor forskjell.
Er ikke litt av poenget med testen vanlig bruk? Å fikle med efficiency mode og slikt blir jo bare tull da. Standard innstillinger bør det være.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knut3448

#7
Om jeg ser riktig regnr på bildet så tester de en nov.20 registrert Model 3 LR. Dermed står det feil WLTP i minst en tabell. For SR+ oppgir de 65 kWh brutto batterikapasitet, det skulle vel indikere at det er bilen fra Kina. Så blir det spennende å se om det stemmer, ikke umulig.

Edit: Nå står det Model 3 SR+ i bildeteksten. Så da er det vel ganske sannsynlig at jeg ikke har greid å lese skilnr'et riktig. Men det var jo litt rart at jeg fikk opp en hvit TM3 LR på det skilnr'et jeg kom frem til.

ID4

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:33
Spent på hvordan Ioniq 5 gjør det mot ID.4. Noen som vet hvor store felger disse har?

ID4 er max utgaven. Den har 21" på sommerdekk. Antar at Ioniq5 har 20", men kan være 19".

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:35
Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:07
Da må de kjøre den i Efficiency mode. For på denne, og på Taycan, utgjør det en stor forskjell.
Er ikke litt av poenget med testen vanlig bruk? Å fikle med efficiency mode og slikt blir jo bare tull da. Standard innstillinger bør det være.

Det krever svært lite fikling, det er en fysisk knapp. Når poenget er å kjøre lengst mulig uten å lade, så synes jeg ikke det er unaturlig å bruke ett sekund på å trykke på den. På enkelte andre biler er det litt vanskeligere å endre slike innstillinger, da er dette kanskje et betimelig spørsmål..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Må si at iX3 imponerer litt. Ligger klart lavere i forbruk enn sammelignbare biler (ID.4, Enyaq, Mach-e LR). Det som dog er mere imponerende er at den ser ut til å slå ID.3 Pro S som skal ha 9 mil lengre WLTP!
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 14:35
Må si at iX3 imponerer litt. Ligger klart lavere i forbruk enn sammelignbare biler (ID.4, Enyaq, Mach-e LR). Det som dog er mere imponerende er at den ser ut til å slå ID.3 Pro S som skal ha 9 mil lengre WLTP!

IX3 er enormt imponerende. En stor kasse på langt over 2 tonn bruker bare 5% mer enn den ultraslanke TM3. All respekt til TM3 også, men iX3 er helt ekstrem.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 14:58
IX3 er enormt imponerende. En stor kasse på langt over 2 tonn bruker bare 5% mer enn den ultraslanke TM3. All respekt til TM3 også, men iX3 er helt ekstrem.
Nå har TM3 LR awd også, så da er det det vel riktigere å sammeligne med TM3 SR+. Da blir forskjellen ca 15%. Størrelsen har jo heller ikke så mye å si på denne testen, siden den ikke går mye på motorvei.

Forskjellen på bilene som har både AWD og RWD i denne testen er ca 7 og 9%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

#13
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:17
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 14:58
IX3 er enormt imponerende. En stor kasse på langt over 2 tonn bruker bare 5% mer enn den ultraslanke TM3. All respekt til TM3 også, men iX3 er helt ekstrem.
Nå har TM3 LR awd også, så da er det det vel riktigere å sammeligne med TM3 SR+. Da blir forskjellen ca 15%. Størrelsen har jo heller ikke så mye å si på denne testen, siden den ikke går mye på motorvei.

Forskjellen på bilene som har både AWD og RWD i denne testen er ca 7 og 9%.

OK.
IX3 og Model3 SR+ er så godt som samme bil.
Mener du seriøst at de to bilene er riktig å sammenligne?
Jeg trekker frem sammenligningen mellom TM3 og iX3 fordi TM3 er en målestokk for lavt forbruk. Og AWD er default TM3 i Norge.
TM3 SR+ er vel over 30% letter og har 40% mindre luftmotstand enn BMWen.

elektro

Uansett hvordan man vrir og vender på det er iX3 enormt imponerende, og vinneren i mine øyne, så langt. Spesielt med tanke på at den angivelig har 245/45-20 (f)/275/40-20 (b) hjul.

ENYAQ f.eks. er strategisk utstyrt med 235 brede 18-tommere rund baut. Likevel har den langt høyere forbruk enn iX3 og også 2% høyere forbruk enn ID.4 med 235/55-19 (f)/255/50-19 (b) etter 300 km. Det er interessant, for det har det allerede blitt en etablert sannhet at ENYAQ er mer effektiv enn ID.4..

Så er spørsmålet om man skal sammenligne disse med biler som har firehjulstrekk da.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA