Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overdreven elbilsatsing?

Startet av elektrolux, tirsdag 01. juni 2021, klokken 15:23

« forrige - neste »

elektrolux

Det mener i alle fall emne artikkelforfatteren og ramser opp noen vektige argumenter:

"Norsk debatt, Elbil | Den overivrige elbilsatsningen i Norge er både overdrevet og unødvendig" https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/den-overivrige-elbilsatsningen-i-norge-er-bade-overdrevet-og-unodvendig/o/5-95-241511
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

"Vektige argumenter" får stå for din regning.
Påstander som "tunge elbiler sliter mer på veiene og virvler opp mer helseskadelig veistøv enn fossilbiler" forteller at forfatteren er totalt nedsnødd.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Motorwatt

Martinussen har skrevet mange artikler hvor han dømmer elbiler nord og ned.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Skrevet av en som desperat ønsker å beholde fossilbilen sin og ikke takler endringer. Ett sammensurium av oppgulp uten en eneste faktareferanse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Det er mye en skal lese før ørene detter av :) Kobolt brukes også under fremstilling av diesel, så det er greit med litt barnearbeid da så lenge det går til et godt formål.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

cra

Artikkelen har en "tips meg" link (e-postadresse); det er bare å sende tips om hvor feil han tar, og se om han publiserer rettelsene. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jalla

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 01. juni 2021, klokken 18:10
Det er mye en skal lese før ørene detter av :) Kobolt brukes også under fremstilling av diesel, så det er greit med litt barnearbeid da så lenge det går til et godt formål.
Tja, skal du nevne det så kunne du også tatt med følgende: Det hjelper med å fjerne svovel (og kanskje andre urenheter) fra hydrokarbonstrømmen. I teorien forbrukes ingen kobolt i reaksjonen, men i praksis vil noe gå tapt for erosjon og mangler i resirkuleringsprosessen.

Nå jobbes det vel hard for å få kobolt vekk fra batteriene, men vi får se hvordan det går. Et annet opplagt problem for el-biler er tilgangen til kobber, og her er allerde prisene på vei til himmels.

Ting er ofte ikke sort/hvit her i verden, og det gjelder også her.

Maxwell_400

Sitat fra: Jalla på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:58
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 01. juni 2021, klokken 18:10
Det er mye en skal lese før ørene detter av :) Kobolt brukes også under fremstilling av diesel, så det er greit med litt barnearbeid da så lenge det går til et godt formål.
Tja, skal du nevne det så kunne du også tatt med følgende: Det hjelper med å fjerne svovel (og kanskje andre urenheter) fra hydrokarbonstrømmen. I teorien forbrukes ingen kobolt i reaksjonen, men i praksis vil noe gå tapt for erosjon og mangler i resirkuleringsprosessen.

Nå jobbes det vel hard for å få kobolt vekk fra batteriene, men vi får se hvordan det går. Et annet opplagt problem for el-biler er tilgangen til kobber, og her er allerde prisene på vei til himmels.

Ting er ofte ikke sort/hvit her i verden, og det gjelder også her.

Sant nok, men en har raffinert olje i mere enn 120år, mens elbiler holder på å ta av nå i et globalt perspektiv. I den korte perioden så har bruken av kobolt i batterier gått drastisk ned. Har heller ikke tro på at vi går "tomme" for råmaterialer, det har vært spådd gang på gang når det gjelder olje, sølv, platina osv. Når prisene blir høye så vil innsatsen intensiveres for å finne alternativer.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA