Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.

Startet av Vollis47, fredag 09. april 2021, klokken 13:26

« forrige - neste »

Klykken

I 2014 og frem til 2018 brukte jeg elbilforeningen sin ladebrikke de få gangene jeg ladet, men denne sluttet å fungere en gang i denne perioden og gikk ikke an å registrere hos ladeoperatørene lenger og benyttet derfor SMS. Etter litt research kjøpte vi i 2018 Tesla og oppdaget hvor såre enkelt dette med lading kan være.

Bruker derfor SMS på ladestasjoner utenfor Tesla de få gangene jeg lader på slike, da det heller ikke alltid er like enkelt se hvem som drifter stasjonen man slumper innom. SMS-nummer står alltid oppført. I utlandet planlegges alltid turen via Tesla sine SuC da de 99% av tiden er fungerende.

En felles løsning (som gjerne fungerer gjennom hele kontinentet) hadde helt klart vært å foretrekke.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Er du NAF-madlem, så kan du få gratis brikke hos dem, som fungerer mer eller mindre på samme måte som elbilforeningen sin. Langt bedre alternativ enn sms-betaling, og ikke minst billigere. Om du kan få/få kjøpe som ikke-medlem har jeg ikke sjekket, men verdt å forsøke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Erik Ola Ulvestad

For norske kundar i Norge, unge som eldre, så er vel VIPPS eit godt alternativ?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rosstopher

Vipps er et mye bedre alternativ enn slik det er nå, med tvungne medlemskap hos alle operatører. Tar noen sekunder mer enn å tæppe mobilen, men sikkert akseptabelt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:12
Vipps er et mye bedre alternativ enn slik det er nå, med tvungne medlemskap hos alle operatører. Tar noen sekunder mer enn å tæppe mobilen, men sikkert akseptabelt.

Liker ikke vipps - mest fordi det ikke alltid fungerer.
Vet ikke hvor mange ganger jeg plutselig mangler nettdekning på mobil og følgelig virker ikke vipps.
Veldig irriterende - så sånn sett foretrekker jeg en betalingsløsning som er litt mer robust.
Selv om selve betalingsløsningen bruker mobilnett - er den som regel satt opp mot et nett som er egnet der f.eks laderen står. Har forøvrig Telenor abonnement og en S20+ telefon - men opplever som sagt at jeg mister forbindelsen når jeg skal betale med vipps...Og jeg bor rett ved en av Europaveiene her i landet med en hurtiglader rett ned i gata her......

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:03
For norske kundar i Norge, unge som eldre, så er vel VIPPS eit godt alternativ?

Problemet da er at man må drive med forhåndsbetaling og gjette hva ladeprisen blir. Vipps er og klønete ifht rfid/nfc. Nei, roaming og en registrering er tingen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. juni 2021, klokken 15:24
Nei, roaming og en registrering er tingen.

Jeg er fortsatt ikke overbevist om at den beste løsningen er en hvor man er tvunget til å registrere seg. De aller fleste andre produkter og tjenester får man kjøpt uten å måtte registrere seg eller laste ned noen app eller skaffe seg en brikke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 19. juni 2021, klokken 15:30
Jeg er fortsatt ikke overbevist om at den beste løsningen er en hvor man er tvunget til å registrere seg. De aller fleste andre produkter og tjenester får man kjøpt uten å måtte registrere seg eller laste ned noen app eller skaffe seg en brikke.
Nok av eksempler på det motsatte og. Strøm, mobil, internetttilgang osv. Og så trenger man jo ikke å binde seg til en leverandør, bare at det påbys roaming.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. juni 2021, klokken 18:26
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 19. juni 2021, klokken 15:30
Jeg er fortsatt ikke overbevist om at den beste løsningen er en hvor man er tvunget til å registrere seg. De aller fleste andre produkter og tjenester får man kjøpt uten å måtte registrere seg eller laste ned noen app eller skaffe seg en brikke.
Nok av eksempler på det motsatte og. Strøm, mobil, internetttilgang osv. Og så trenger man jo ikke å binde seg til en leverandør, bare at det påbys roaming.

Lurte på om jeg skulle presisere at jeg snakker om ting man møter opp fysisk på utsalgsstedet for å kjøpe, men tenkte det var underforstått.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. juni 2021, klokken 15:24
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:03
For norske kundar i Norge, unge som eldre, så er vel VIPPS eit godt alternativ?

Problemet da er at man må drive med forhåndsbetaling og gjette hva ladeprisen blir. Vipps er og klønete ifht rfid/nfc. Nei, roaming og en registrering er tingen.
Nei, nei, det er vel ingen problem at Vipps sender betalingsforespørsel på faktisk beløp etter avslutta ladesesjon? "Pumpestikk" er ikkje eit problem iom at betaling er autentisert ved oppstart. Konto kan sjølvsagt vere tom, med sjeldan eit problem.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

hELgenen

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 19. juni 2021, klokken 20:07
Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. juni 2021, klokken 15:24
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:03
For norske kundar i Norge, unge som eldre, så er vel VIPPS eit godt alternativ?

Problemet da er at man må drive med forhåndsbetaling og gjette hva ladeprisen blir. Vipps er og klønete ifht rfid/nfc. Nei, roaming og en registrering er tingen.
Nei, nei, det er vel ingen problem at Vipps sender betalingsforespørsel på faktisk beløp etter avslutta ladesesjon? "Pumpestikk" er ikkje eit problem iom at betaling er autentisert ved oppstart. Konto kan sjølvsagt vere tom, med sjeldan eit problem.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Det at konto er tom er noe fossilaktørene måtte gjøre noe med - de ble svindlet i så stort omfang at de måtte forhåndstrekke et større beløp før tanking - f.eks 1500 NOK - så ble disse tilbakebetalt straks etterpå.
Så dersom disse aktørene mente det var et problem - vel da får en vel bare ta dem på ordet

Amatøren

Jeg skrev litt om egne tanker om enklere lading her.

Man kan ha det og i tillegg mobilbetaling, SMS og VIPPS for 'drop in' kunder som ikke ønsker å registrere seg i det hele tatt i noen database eller leier en bil for en eller noen få dager.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA