Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LR: 235/35R20 foran, 245 bak. Erfaringer med Toyo?

Startet av GreenEyez, tirsdag 01. juni 2021, klokken 09:58

« forrige - neste »

GreenEyez

Jeg har skaffet meg nye Tesla 20" Sport-felger som skal settes på min 03/19 LR AWD. Ser i bruksanvisningen at man kan benytte både 235 og 245 bredde. Tenker derfor å gå for 235 foran og 245 bak. Er det noen som har erfaring med å sette Performance-felger på LR og bredere dimensjon bak enn foran? Det skal ikke være noe problem etter det jeg har skjønt.

Lastindeks, har det noe å si? Ser at enkelte identiske dekk ellers kan ha forskjellig lastindeks (f.eks. 92Y vs. 95Y). Har dette noe å si? Hva skal man gå for når man setter 20" på LR?

Men jeg er veldig usikker på hvilket merke en skal gå for. Michelin Pilot Sport 4, som bilen opprinnelig fulgte med på 18", har jo fått veldig bra tilbakemeldinger, men jeg har lyst til å prøve noe annet.

Toyo er et dekkmerke som jeg av en eller annen grunn har en dragning mot å prøve. Om ikke det blir det, så blir det Pirelli tror jeg.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Fikk nå anbefalt Continental SportContact 6 ContiSilent. Som bare kommer i 245 bredde. Så da blir det det!
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

superclementz

Jeg er partisk men har kjøpt 235/35R20 Conti SportContact 6 20'' og gleder meg til å få dem på M3P når den kommer i kai senere i mnd etter å ha kjørt disse flere år med en aktiv kjørestil på tørt og vått med Audien min! 😃

MEN til spørsmålet ditt. Lasteindeks (Li tallene) så lenge de er lik som eller over typegodkjenningen i vognkortet ditt er det greit. Hastigheskoden (Si bokstaven) må du også minimum oppfylle på sommerdekkene. Disse varierer normalt mellom dimensjonene på dekkene.

Har ikke noe erfaring med ulik dimensjon som du snakker om, men det er vel ca 1% forskjell på størrelse. Etter hva jeg har forstått leverer tesla banepakken med 4x 245/35R20.
M3P

Radial

Hvor glad er Tesla's 4x4 system i 1% forskjellig rulleomkrets?
Nok til å gripe inn i svinger feks? Spørs hvor hissig det er.. for da får du deg en overraskelse.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

GreenEyez

Det var et innlegg her med en som sa at dekkene fra Continental er dyre og hvorfor jeg ikke heller går for Landsail. Ser ut som vedkommende har slettet innlegget.

Jeg er enig med ham, og skulle jeg ha betalt 3300 kr pr dekk i Norge, så hadde jeg nok gått for noe annet.

Men, her i Danmark koster disse dekkene totalt 5800 DKK. Tilsvarer ca 7800 NOK. Og er likevel noen tusenlapper billigere enn 12-13-14 tusen for et sett.

Skjønner ikke hvorfor dekkene skal koste dobbelt i Norge. Men jeg har en mistanke om at de nyter godt av EU-fellesskapsretten her.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

superclementz

Sitat fra: GreenEyez på torsdag 10. juni 2021, klokken 10:55
Det var et innlegg her med en som sa at dekkene fra Continental er dyre og hvorfor jeg ikke heller går for Landsail. Ser ut som vedkommende har slettet innlegget.

Jeg er enig med ham, og skulle jeg ha betalt 3300 kr pr dekk i Norge, så hadde jeg nok gått for noe annet.

Men, her i Danmark koster disse dekkene totalt 5800 DKK. Tilsvarer ca 7800 NOK. Og er likevel noen tusenlapper billigere enn 12-13-14 tusen for et sett.

Skjønner ikke hvorfor dekkene skal koste dobbelt i Norge. Men jeg har en mistanke om at de nyter godt av EU-fellesskapsretten her.

Vet ikke helt hvilken dimensjon du har sett på, men de dimensjonene som er nevnt i emne ligger på rundt 2000 kroner dekket i SportContact 6. Med silent i 245 ser det ut til at disse selges for 2300 i Norge.
M3P

GreenEyez

Åja, da var det ikke så ille i Norge likavæl. Jeg sjekka ikke de norske prisene grundig (nok).
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez


Sånn ser nå bilen ut på Performance-felgene. Jeg har ikke de alminnelige senterkoppene men små kapsler/lokk  fra et Pinwheel Cap Kit. Jeg syns dette ser mye bedre ut enn de svarte opprinnelige kladdene.

Disse dekkene lager mye mindre støy enn 18" Nokian Hakkapellitta R3.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA