Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer fra VW-eGolf 2015-2016 modell?

Startet av JonJon00, mandag 31. mai 2021, klokken 19:21

« forrige - neste »

JonJon00

Jeg vurderer kraftig å kjøpe meg en VW eGolf. Jeg hørte fra en at denne bilen er det mye problemer med. Derfor er jeg her i håp om å finne ut om dette er en driftsikker bil eller om bilen er en tikkende bombe av problemer og feil? Spesifikk 2015-2016 modell da disse er mye billigere og er disse jeg ser på.

sema2022

#1
Heisan, jeg har for tiden en 2018 og en 2015 modell eGolf. Har før dette hatt 2 andre eGolfer 2015 modell samt et par andre elbiler. Vil si at 1. generasjon eGolf til dagens bruktpriser er svært mye bil for pengene. Rekkevidden er helt grei som bybil/nærmiljø kjøring dersom du har ladetilgang ved egen parkering.

Første generasjon eGolf er ikke beheftet med særlig flere feil enn andre elbiler fra den perioden. Dette er en bil det er solgt svært mange av og noen feil vil du høre om. En del har hatt problemer med c-lysene fremme (LED kjørelys under støtfanger), men dette er ikke dyrt å fikse. Utgavene med varmepumpe har også hatt en del kostbare feil med sensorene i det lukkede kjølesystemet/varmeapparatet som ble forbedret fra 2017. Vil anbefale en utgave hvor disse er byttet/oppgradert eller en utgave uten varmepumpe som kun har en lett tilgjengelig sensor. Rekkeviddegevinsten gjennom året samlet sett i et byområde er marginal med varmepumpen.

geear

Sjekk om potensiell bil har fått utbedret høyttalere i bakdørene (lekker vann inn langs vinduet, gjennom høyttaleren og inn i bilen, som til slutt ender med at det ruster under dørpakning og teppet og isolasjonen under teppet i hele bilen blir vått. Eller iallfall brett litt på pakningene i bunn av karmen til bakdørene, og se etter vann/rust - og kjenn om teppet er fuktig. Svær utbedring om teppet også må skiftes.

Ellers vanlig problem med ladeluke, som krever at ladeluke med kabelnett helt til batteriet skiftes. Relativt dyr feil, men troe nok veldig mange biler har fått dette utbedret allerede.

JonJon00


Oddaa

Hadde i hovedsak følgende problemer med vår 2017 mod 190 km:
- Defekte sensorer i varmeapparat - ingen varme på vinteren (relativt dyr reparasjon, rundt 20.000,-)
- Lekkasje i høyttalere i bakdørene
- Lekkasje i bakluka, vann i taktrekk og brønn under bagasjerom
- Defekt touch-skjerm (skjedde 2 ganger)

Og så ble vel C-lysene foran byttet, baklyktene ble byttet, og mulig det var noe mer som jeg ikke husker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Jkdof

Gode svar over her! Har selv en 2015 modell, og har vel vært innom mye av det over her i løpet av garantiperioden. Jeg tok også en garantiutløpstest hos NAF før bilen ble 5 år, og det var vel verdt pengene! Jeg ville kjøpt en som enten fortsatt har garanti slik at du kan få tatt en test innen garantien går ut, eller kjøpt en hvor det har blitt gjort/hvor mye av disse feilene har blitt fikset. Er ellers enig med deg, du mye bil for pengene!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA