Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjerne fluid film på Model 3

Startet av frankofobia, mandag 31. mai 2021, klokken 18:22

« forrige - neste »

frankofobia

Hei,

Noen her som har tips til firma som kan fjerne det grusomme sauefettet fra bilen min?

Fikk den behandlet i februar og det lukter fjøs av den. Om man ikke er veldig svak for den lukten anbefaler jeg IKKE fluid film.
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

trykkertor

Tror ikke det er mulig å fjerne. Er jo lagt i alle mulige hulrom og diverse.
Men kan krysse fingrene for at varme sommerdager kommer til å la bilen få luftet godt av seg, så når kjøligere tider kommer, så er det lite til ingen lukt igjen.

De fleste melder om at denne lukten forsvinner etter et stykke tid.

OlaM

La den stå ute i solen, så går det fortere. Eventuelt gni den inn med hvitløk og rosmarin!
'21 3LR

Radial

Stinker løsemiddel av Tectyl/Mercasol i 1-2mnd tid også, som egentlig lukter mye verre enn Fluid film.

La bilen stå ute i steikende sol, da preller det meste av overskuddsfett ut og lukta forsvinner raskere.
Fjerne Fluid film får du ikke gjort rent praktisk, det ligger i alle falser og hjørner for "all tid". Men avfetting tar det du "ser".

Men personlig, ville jeg kanskje unngått Fluid film på helt ny bil. Fluid film må følges opp hyppig, og drypper/ lukter hver gang.. på forrige bilen (gammel traver) var det vanskelig å skille oljelekkasjer fra dryppende Fluid film og var litt ekstra jobb å finne kilden til dryppene på betongen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: OlaM på tirsdag 01. juni 2021, klokken 10:56
La den stå ute i solen, så går det fortere. Eventuelt gni den inn med hvitløk og rosmarin!


LMAO!


Knallforslag. Minner dog om at basilikum passer fint sammen med både rosmarin, hvitløk og lam.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kartelaven

Jeg fluidfilm behandlet min bil i desember hos Oslo Antirust, luktet mye i starten, og forsvant nesten før det tok seg litt opp igjen når det ble varmere i været, men nå er lukten helt borte. Har ikke hatt noe drypp fra bilen i det hele tatt.

En kvist rosmarin eller to hadde vært noe til neste runde.  :)
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

arv

Jeg behandlet min i januar,ikke. Ikke noe drypp eller lukt
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

frankofobia

Sitat fra: OlaM på tirsdag 01. juni 2021, klokken 10:56
La den stå ute i solen, så går det fortere. Eventuelt gni den inn med hvitløk og rosmarin!

Hehehehe. Supert forslag. Jeg er ganske svak for koriander? Kan jeg bytte ut rosmarin med det?  :P :laugh:

Setter bilen i solen og håper på det beste :+1:
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

RJK

Sitat fra: frankofobia på torsdag 03. juni 2021, klokken 12:12
Sitat fra: OlaM på tirsdag 01. juni 2021, klokken 10:56
La den stå ute i solen, så går det fortere. Eventuelt gni den inn med hvitløk og rosmarin!

Hehehehe. Supert forslag. Jeg er ganske svak for koriander? Kan jeg bytte ut rosmarin med det?  :P :laugh:

Setter bilen i solen og håper på det beste :+1:

Kun om det er en MIC SR+ (eller spesialimportert MIC TM3/TMY), siden koriander indikerer en asiatisk opprinnelse.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Gjenoppliver denne med et oppfølgingsspørsmål, gikk lukten over? Hadde du full garantibehandling eller en mindre en?
'21 3LR

Atle3

Er dette riktig behandling på en ny bil? Jeg trodde man brukte dette på en gammel bil med mye rust så rusten skulle bremse da oljen trekker inn i stålet? Model 3 er jo voksbeskyttet fra fabrikk i hulrom.

RJK

Sitat fra: OlaM på søndag 17. oktober 2021, klokken 19:02
Gjenoppliver denne med et oppfølgingsspørsmål, gikk lukten over? Hadde du full garantibehandling eller en mindre en?
Min Kona ble behandlet før utlevering, og jeg fikk "advarsel" om mulig lukt, og at den ville gå bort i løpet av en uke eller to. Fikk og med en liten spray i tilfelle jeg fant noen steder det ikke var fullgodt dekket, eller om jeg kom nedi og ville ta mine forholdsregler.

Kan ikke si jeg merket så mye til noen eim av sauefett/saueull, men det kan delvis ha med å gjøre at min parkeres utvendig, og at jeg ikke er veldig sensitiv for slike lukter. Her er folk veldig forskjellig, så om du vet du reagerer mye på diverse lukter, vil du kanskje stå over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Atle3 på søndag 17. oktober 2021, klokken 22:26
Er dette riktig behandling på en ny bil? Jeg trodde man brukte dette på en gammel bil med mye rust så rusten skulle bremse da oljen trekker inn i stålet? Model 3 er jo voksbeskyttet fra fabrikk i hulrom.
Bør behandles før saltsørpa, også "populært" kalt "saltlaken", finner steinspranghull det kan feste seg i, og begynne ugangen sin. Så skal man gjerne etterbehandle hvert andre/tredje år for å å opprettholde beskyttelsen.

Å vente til man allerede har fått rustproblemer, høres ikke veldig smart ut. Ei heller å bruke slikt for å forsinke utviklingen som alt har startet.

Det beste er å pusse vekk det løsr fra rustskadet område, og så påføre noe som binder seg til rusten og kjemisk reagerer med den, slik at videre rustutvikling stoppes/bremses. Først når dette er fikset, er det å tide å behandle/etterbehandle med Mercasol/fluidfilm.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Atle3

Etter å ha rustsveiset mange biler er det oljebehandling som er værst. Kryper under lakken og boblene kommer. De bilene som holder seg best er de med tectyl under og voksbasert i hulrom.

Jeg skjønner at fabrikant er tvilende til rustbehandling. Blir ett dreneringshull tett i kanal ruster den raskt da det ligger salt og godgjør seg.

Ingeniøren

Sitat fra: Atle3 på mandag 18. oktober 2021, klokken 00:14
Etter å ha rustsveiset mange biler er det oljebehandling som er værst. Kryper under lakken og boblene kommer. De bilene som holder seg best er de med tectyl under og voksbasert i hulrom.

Jeg skjønner at fabrikant er tvilende til rustbehandling. Blir ett dreneringshull tett i kanal ruster den raskt da det ligger salt og godgjør seg.

Folk går vel en runde med et lite skrujern et par ganger etter behandling, og sjekker dreneringshullene - ikke  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA