Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdivurdering av min P85

Startet av Simen1, mandag 31. mai 2021, klokken 17:32

« forrige - neste »

Simen1

Verdivurderinger kan gjøres av hvem som helst (i motsetning til taksering som krever utdannet takstmann/takstkvinne). Vurderingen gjøres ut fra hva man tror høyeste bud blir, ikke hva man selv ville kjøpt eller solgt den for.

Så hva tror dere jeg klarer å få for min bil i nåværende tilstand:

Bil:
- Model S 85 performance 2013
- 170 000 km
- 3G
- Takluke
- 7 seter
- Enkeltlader
- Tech-pakke
- Tøymatter
- UMC-kabel med schuko
- Ingen bulker

Har gjort litt research og funnet ut at slike biler i god stand annonseres for 210k og prutes i snitt 10k ned (har kontaktet 20 selgere etter salg og spurt).

(Sørgelig) tilstand:
- AC virker ikke (Tesla ville ha 25k for å fikse det)
- Touch-skjermen har ikke touch lengre (10k for å bytte kun skjermpanelet)
- Begge dørhåndtak bak virker ikke (9k)
- Begge vindusheiser bak virker ikke (9k)
- En understellsdel må skiftes (9k)
- Bare halve varmetråden bak virker (har ikke bedt om pris)
- Dråper/fukt i alle lys bak (21k)
- 2 originale turbine 21" felger (de resterende 2 er kondemnert), uten dekk
- 4 Avantgarde 20" felger med ikke godkjent lastindeks 710 kg, mot vognkortets 720 kg, med utslitte piggdekk
- Ikke EU-godkjent pga felgenes lastindeks (kjører rundt med lånte hjul nå, som jeg ikke får selge med bilen)
- Ingen lyd (radio, blinklys, varsel etc)
- Godt med skraper under, ingenting brukket av.
- Har ikke vært vasket på et år
- Ingen T2 kabel (den jeg har er skadet og synger på siste verset)

Så hva tror dere jeg får for den, i nåværende tilstand?
Hvilke utbedringer vil lønne seg? (vask selvsagt ..)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Ingen som tør å gjette? Halv pris av biler i god stand?

Kanskje det lønner seg å selge delene med batteriet som første del?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Motorwatt

Kanskje noen som ikke ville "fornærme" deg?  ;) Jeg tar sjansen: Alt mellom 80.000 og vrakpanten. Men det er vel ikke sikkert at du finner noen kjøpere nesten uansett pris.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Om en tar utgangspunkt i det høyeste estimatet får en vel tilbake pengene en koster på ved salg. Sannsynligvis lønner det seg å reparere for å få lettere salg på den.

Når det er sagt; jeg ville definitivt tenkt litt alternativt. Alu-bil som ser ut til å holde veldig bra (har 2 selv), så den vil ikke ruste opp. Tenker også at jeg ville skrudd selv, dels med nye deler og dels med brukte deler. Dørhåndtak og vindusheiser burde gå greit med brukte deler. Understellsdeler = selvmekk enten med nye deler eller brukte fra bil som er gått veldig lite. Baklysene går an å fikse med selvmekk uten delebehov.

Like før det smeller en "challenge accepted" herfra, men står i en krise relatert til helsa til avkom...

Skal den selges i deler vil du helt sikkert hente inn mer enn 80k, spesielt batteriet alene bør hente mye. Men så må den jo demonteres da, og da blir det unektelig selvmekk....

HKS

Høyst sannsynlig så kan bilen fikses for en lavere pris enn hva Tesla estimerer. Ville vel kanskje undersøkt med et 3. parts verksted. Er jo flere som spesialiserer seg på eldre Tesla nå (ref. Tesla-Bjørn sine videoer hvor han gjør preventivt vedlikehold på "Millennium Falcon".

Ellers vil nok flere av "utfordringene" fikses med oppgradering til MCU2 (3G, touchskjerm, lyd).
Tesla Model 3 Long Range

geear

Vil tro det lønner seg å iallfall EU-godkjenne den på nåværende (lånte) hjul, og heller informere kjøper om at det mangler 10kg på hver og at det kan bli problem ved neste eu.

Hadde tatt den selv for 100k, så det er sikkert andre som også hadde betalt det - og mer. Men hvis du bor i Tromsø er det litt langt for min del. ;)

Motorwatt

Simen: Selg den til geear for 90K
geear: Fly til TOS (2.000.-), Hurtigruta med lugar og bil til Bergen (ca 5.000.-). Fint sommertiltak!

Deal done  ;D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Simen1

Jeg blir ikke fornærmet. Det viktigste er at jeg får et realistisk bilde av hva den kan gå for.

Vurderingene på 80K, 90K og 100K tas i mot med takk. Innsiktsfullt å se hvordan folk tenker rundt egenarbeid og utvalgte reparasjoner.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

geear

Skal jeg være ærlig så tror jeg du får mer. Bare prisen blir betydelig lavere enn andre biler på Finn, så dukker det opp en optimist eller to. Tesla blir ungdomsbil med slike priser. ;)

692

Hei Simen, jeg kan være interessert i P85-en din. PM sendt til deg.

Simen1

Hei, beklager at jeg ikke har svar på PM. PM-løsningen her er håpløs, men jeg var i første omgang bare ute etter en verdivurdering og tråden er ikke ment som noe salgsframstøt. Men det ser ut som det går mot en løsning for min del. Har fått et konkret bud på 120k.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

692


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA