Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Liten rekkeviddetest i morgen?

Startet av chris78, onsdag 12. mai 2021, klokken 22:47

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på fredag 14. mai 2021, klokken 12:24
Han har i hvertfall en video om hvor fort forskjellige biler bør kjøre for å komme frem fortest mulig på langtur. Jeg mener tallet var 115 km/t for 90D.
Er nærmere 150-160km/t for 90D. T.o.m i3 kan holde langt over 100km/t.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

streken

Ikke akkurat en rekkeviddetest, men jeg mener dette kan være både relevant og av interesse: Min S75D (nov 2017) har rundet 93.000km. Jeg har fått inntrykk av at batterikapasiteten har blitt redusert og var spent før jeg på torsdag skulle kjøre fra Vestby til Tromsø, 1734km.
På de to foregående turene har forbruket vært 184Wh/km (sept 2018, Nokian R2 vinterdekk) og 182Wh/km (mai 2019, 21" Arachnid staggered m/Michelin Pilot Sport).

Nå kjørte jeg på Good Year Ultra Grip Ice 2 vinterdekk. Jeg har ikke opplevd disse som spesielt snille for forbruket så langt, men ellers knallgode. Voldsomt regnvær på Østlandet første dag, ellers stort sett pent vær. Høyere snitthastighet enn på de to tidligere turene grunnet veioppgraderinger, men også forholdsvis myk kjøring siden voffen er med. I snitt tilsvarende som de to foregående turene, med rekkeviddemodus og komforttemperatur i kupeen.
Så til det rare: Forbruket endte på 156Wh/km! Fra Setermoen til Tromsø endte jeg på 140Wh/km, selv med et tyvetalls frustrerte forbikjøringer (hvorfor klarer ikke sjåfører med ZH-registerte biler å kjøre jevnt??).
Vi snakker altså normal landeveiskjøring, overraskelsen er stor fordi jeg aldri tidligere har opplevd maken til forbruk. Selv med redusert ladehastighet gikk lading raskere fordi strømforbruket var så lavt.

I dag har bilen fått en god rundtur i Tromsø og på Kvaløya, fortsatt med rekordlavt forbruk. Jeg skjønner det ikke, men er takknemlig.
Rett før avreise fikk jeg oppdatering til 2020.48.37.2 - aner ikke om det er en faktor.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Klykken

Lavt forbruk i triptelleren, men faller batteriprosenten tilsvarende sakte?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

streken

Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. mai 2021, klokken 09:19
Lavt forbruk i triptelleren, men faller batteriprosenten tilsvarende sakte?

Ja, den faller tilsvarende sakte. Fortsetter dette på returen, vil jeg trolig kunne halvere antallet ladestopp. Forstå det den som kan.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Vaduz

Temperaturen er perfekt for kjøring nå, litt sol, men kaldt nok ute til å kjøle kupeen uten bruk av AC. Helt optimalt. Øker nok med varmen hjem igjen! Ellers ser jeg sel normalt sett 170-ish/km landevei sommer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: streken på onsdag 19. mai 2021, klokken 00:25
Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. mai 2021, klokken 09:19
Lavt forbruk i triptelleren, men faller batteriprosenten tilsvarende sakte?

Ja, den faller tilsvarende sakte. Fortsetter dette på returen, vil jeg trolig kunne halvere antallet ladestopp. Forstå det den som kan.

Skulle til å si at du hadde medvind, men det var vel vind fra nord på torsdag 14.05., så da røyk den teorien...gjør det ekstra merkelig...
Tesla Model Y                         2021-

mthoring

Sitat fra: chris78 på torsdag 13. mai 2021, klokken 01:46
Sitat fra: z4rd på onsdag 12. mai 2021, klokken 23:13
Sjekk dekktrykk.

Det ligger på 3,4-3,5 bar. Er det ca passe tror du?

Kjører med ca. 3,4 bar på sommerdekk. Vinterdekkene (CVC6) støyer merkbart mer når en er over ca. 3,2 bar.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chris78 på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:47
Hei!

Jeg er relativt fersk på elbil, og min 2018 Mode S 75D er første. Har hatt den halvannen måned eller noe og kjørt ca 3000 km på den tiden. Jeg blir mer og mer fascinert, og ser jo at den appellerer veldig til min nerdehjerne - sitter og regner kW og kWh/mil og eksperimenterer med dekktrykk, rekkeviddemodus, AC av/på, forvarming osv for å se hvordan dette påvirker rekkevidden. Moro :-)

Til nå har jeg kun kjørt "safe", dvs. sørget for å ha mer enn nok strøm og ladet lenge og vel på superledere når jeg har vært ute og kjørt. Jeg har heller ikke kjørt særlig økonomisk, men ligget i 110-120 km/t på motorvei.

Jeg har fått inntrykk av at denne bilen klarer ca. 320-350 km på en lading med min form for kjørestil.

Denne uka så jeg derimot en video på YouTube hvor Tesla-bjørn kjørte over 517 km på en lading med samme bil! Trikset så ut til å være å holde seg i ca 80 km/t.

I morgen er det helligdag og jeg har ingen store planer, så tenkte å prøve på noe lignende, men kommer neppe til å tørre å kjøre så langt som ham, og ikke har jeg tid til det heller.

Jeg tenkte derimot å prøve å kjøre fra mitt hjem i Asker, via Bolleland på Espa, over Mjøsbrua til Gjøvik og videre sørover enten via Rv4 eller E16 tilbake til Asker. I følge ladekart.elbil.no så er det ca. 338 km, og den foreslår at jeg lader i Gjøvik eller i Vik på vei sørover igjen.

Min tanke var at jeg, ved å kjøre litt mer økonomisk slik som Tesla-bjørn, skal kunne klare denne turen uten å lade, og faktisk ha endel strøm igjen når jeg kommer hjem.

Er det noen som har noen tanker rundt gjennomførbarheten av dette, og/eller har noen gode tips på veien til en noob som meg?
Hadde vært konge med noen gode innspill! :-)

Trikset med å klare å kjøre flest mulig kilometer uten å lade (uten tanke på tid) er å følge "hyper miling"-triks. Ett av de triksene er å finne den optimale hastighet for akkurat den bilen under de rådende forhold. For Model S kan det virke som at den ideelle hastighet ved 20 grader Celcius er rundt 55km/t. Kan bli noe tungt å gjennomføre på motorveier, for ikke å si livsfarlig  :D Men du må jo ofre noe for forskningen  8)

Dette er hentet fra ABRP sine tall, og er ikke noe empirisk...så det er ikke nøyaktig.
Tesla Model Y                         2021-

streken

Fasit for hele Tromsøturen på 3874km endte på 157Wh/km. Fra Tromsø til Mo i Rana var det nok med ett ladestopp, det har ikke vært mulig på tidligere turer.

På returen kjørte jeg med friskere tempo, og det var mer motvind enn medvind. AC på det meste av veien for min hunds skyld. Først da jeg tok siste strekk på nye E6 fra Moelv med god snittfart (hjemlengsel), vippet tallet opp fra 155Wh/km til 157.

Ladehastigheten over 70% begynner derimot å bli irriterende treig, og det tar bort litt av gleden over det lave forbruket...
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Chris Neumann Ruud

Bra erfaring og takk for god testing. Skal oppover til Tromsø selv i sommer så det er kjekt å vite at det går helt fint :D
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

alda

Körde från Kragerø till Oslo i söndags, forbruk på 165-ish wh/km. Ganska exakt 20 mil, betyder att jag i teorin hade klarat 40 mil utan att ladda. Inte så illa när det är 100-110 väg 70-80 procent av sträckan, og jag låg på 5 km/h över fartsgränsen hela tiden.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA