Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Q4 tester

Startet av telcontar, mandag 31. mai 2021, klokken 10:16

« forrige - neste »

OlaM

carwow:


https://www.youtube.com/watch?v=5puyCvtaJEQ

Fra 13:30 nevner han at hvis du holder litt feil på rattet så kan ved et uhell ringe opp den første personen i kontaktlisten din.  :laugh: Touch-knapper på rattet altså....
'21 3LR

carlings

Virker som konsensus er at dette er MEB-plattformens beste bil — med unntak av bagasjeromsplass som Enyaq (og i mindre grad ID4) slår den på, og rådyre utstyrsvalg.

hELgenen

Skulle bare mangle. Jeg spekket en Q4 og en GTX så likt jeg kunne. Prisdiff 150k. Så ja,Q4 bør absolutt komme best ut.

carlings

Jeg veit, får fnatt av utstyrslisten. Men sammenligner jeg moderat vs moderat utstyr, uten filholder og heads up og navigasjon, så er ikke Q4-påslaget like ille. Prislappen drar mer og mer ifra ID4/Enyaq jo mer man spekker den, så tenker måtehold er viktig. Kan jo ellers raskt kaste 700k på denne bilen, og det synes jeg ikke den er verdt.

OlaM

Sitat fra: carlings på onsdag 23. juni 2021, klokken 00:04
Jeg veit, får fnatt av utstyrslisten. Men sammenligner jeg moderat vs moderat utstyr, uten filholder og heads up og navigasjon, så er ikke Q4-påslaget like ille. Prislappen drar mer og mer ifra ID4/Enyaq jo mer man spekker den, så tenker måtehold er viktig. Kan jo ellers raskt kaste 700k på denne bilen, og det synes jeg ikke den er verdt.

Hva er poenget med å ha en ribbet Audi? Uten filholder er den jo dårligere utstyrt enn en 2018 Leaf 2. Min assosiasjon med merket er jo nettopp teknologi og utstyr. En ur-quattro er en ting, samme karosseri med 4-sylinder og RWD har jo de samme ringene i grillen, men det er jo ikke noe poeng å eie.

Fullskjerm kart foran fører + HUD hadde vært knall på langtur, men det er jo veldig dyre tilvalg. Standard programvare på midtskjermen må vi kunne si virker objektivt bedre, det skal de ha. Hva mer? Har de noe ekstra med quattro-systemet som ikke 80X og GTX har?

"Opplevd kvalitet"? Det er for det meste assosiasjonene du har fra før og om du liker duften av limet de har brukt. Hvis man sammenligner med en helt annen bil, f.eks. en tidlig Tesla, da skjønner jeg det. Men mot ID.4 eller Enyaq? Jeg skal se om jeg får satt meg i en Q4 i løpet av uken, kanskje det er stor forskjell. Men jeg tipper den som eventuelt står utstilt ikke er ribbet!

Jeg tror denne merkelige utstyrslabyrinten har noe med tyske handelsreisende å gjøre. For dem kan det kanskje være kjempeviktig å gjøre inntrykk med ringene i grillen, men så kan det være strengt hvor mye man kan bruke på firmabil så dermed må den kunne ribbes ned. Det skal aldri unger i så det er bare å droppe sideairbags i baksetet (!). Fjern emblemene i hekken så har du i alle fall tvilen på din side.

Hvis Q4 kom først så hadde den kanskje hatt tvilen på sin side, men når sammenligningen med platformsøskenene blir såpass tydelig så virker keiseren rimelig tynt kledd.
'21 3LR

daktari

Den største mangelen med Q4 e-tron er mangel på OTA. Så liker jeg ikke infortainment-grafikken deres. Prisen er jo også absurd. Kan ha mye moro for 150.000,- spart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nybil321

#21
Ser q4 jeg bestilte ligger 95 000 over ca tilsvarende ribbet id4 gtx :o og 62000 over enyaq 80x. Trodde gtx lå lenger frem i tid, men det stemte ikke. Bomkjøp isolert sett men kan jo hende vanlige folk ikke reflekterer over at det er samme bil og at bruktbilprisene dermed holder seg på en ellers populær bil som nok flerparten specer dyrt... får jeg håpe for egen del.... Enyaqen skjønner jeg ikke helt mtp utseende (frontplate i grill) og brand value as is. Virker som de prøver å reposisjonere brandet til semipremium.

I diskusjonen burde vel uretron trekkes inn som nå virker fantastisk dyr om rekkevidde er førstepri.

Marzo

Sitat fra: nybil321 på søndag 27. juni 2021, klokken 17:33
Ser q4 jeg bestilte ligger 95 000 over ca tilsvarende ribbet id4 gtx :o og 62000 over enyaq 80x. Trodde gtx lå lenger frem i tid, men det stemte ikke. Bomkjøp isolert sett men kan jo hende vanlige folk ikke reflekterer over at det er samme bil og at bruktbilprisene dermed holder seg på en ellers populær bil som nok flerparten specer dyrt... får jeg håpe for egen del.... Enyaqen skjønner jeg ikke helt mtp utseende (frontplate i grill) og brand value as is. Virker som de prøver å reposisjonere brandet til semipremium.

I diskusjonen burde vel uretron trekkes inn som nå virker fantastisk dyr om rekkevidde er førstepri.

Du kan si det samme om en Audi A3 og en VW Golf.. Eller Q3 og T-Roc..
Det er overraskende mange som er mer opptatt av logoen i grillen enn plattformen og tekniske betegnelser.

Q4 vil for svært mange oppleves som et hakk over en ID.4 eller Enyaq, om ikke annet enn pga ringene i grillen. (men sannsynligvis langt flere grunner)

nybil321

Er vel definisjonen av premium og de fleste reflekterer nok ikke over dette da det er to kjøpergrupper. Premium er jo definert på to måter en overpris eller en ekstraverdi. Vil tro hva man mener avhenger av hvilken kjøpergruppe man tilhører.

Definition of premium
1b : a sum over and above a regular price paid chiefly as an inducement or incentive
3 : a high value or a value in excess of that normally or usually expected
put a premium on accuracy

turfsurf

Sitat fra: OlaM på søndag 27. juni 2021, klokken 10:43
"Opplevd kvalitet"? Det er for det meste assosiasjonene du har fra før og om du liker duften av limet de har brukt. Hvis man sammenligner med en helt annen bil, f.eks. en tidlig Tesla, da skjønner jeg det. Men mot ID.4 eller Enyaq? Jeg skal se om jeg får satt meg i en Q4 i løpet av uken, kanskje det er stor forskjell. Men jeg tipper den som eventuelt står utstilt ikke er ribbet!
Jeg har prøvekjørt både ID.4 GTX og Q4 etron med S-line utstyr. Det er himmelvid forskjell på trivselen i kupeen. ID.4 gir ett mye billigere inntrykk og har dårligere (ikke dårlige) seter.

Ergonomisk er det en annen sak, Q4 har noen merkelig plasserte knapper for visse ting.

Men enig med andre, Q4 (spesielt ekstrautstyr) er overpriset. Kommer nok noen pakketilbud ganske snart når de mest kjøpskåte har fått handlet fra seg og etterspørselen går ned.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Id4 og Q4 e-tron er flott biler som begge gir en langt bedre trivsel i kupeen enn f.eks Tesla Model 3 som bråker alt for mye og er hard og stump.

Id4 og q4 e-tron gir 2 forskjellige inntrykk, førstnevnte litt Tesla spartansk mens siste er mer premium. Men begge på samme understell, med god kjørekomfort og lavt lydnivå. Og de fleste finner seg godt til rette i begge, kanskje litt mer tilvenning for id4. Savner Q4 sin mulighet for takluke og god stereo.


Øyvind.h

Synes id4 var litt bråkete jeg. Men det avhenger litt av hva en er vant med samt underlaget. Og om en har doble eller enkle sidevinduer (min hadde enkle).

Kikket for øvrig litt på q4 forrige uke da den står utstilt på Hafjell. Som en litt mindre Etron, kanskje hakket mer moderne på enkelte områder. Plassmessig virket den grei for oss, men ungene spurte umiddelbart kritisk: skal du kjøpe denne også?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. juni 2021, klokken 22:30
Synes id4 var litt bråkete jeg. Men det avhenger litt av hva en er vant med samt underlaget. Og om en har doble eller enkle sidevinduer (min hadde enkle).

Kikket for øvrig litt på q4 forrige uke da den står utstilt på Hafjell. Som en litt mindre Etron, kanskje hakket mer moderne på enkelte områder. Plassmessig virket den grei for oss, men ungene spurte umiddelbart kritisk: skal du kjøpe denne også?

Teslabjørn mener at de støyer omtrent likt i akselerasjonstest av Q4. Forutsatt like dekk. Db måling.

OlaM

Satt litt i en i dag. Ok, greit, det er veldig bra. Har jeg insinuert at det var likt som ID.4 så er det fullt dementi. Men i forhold til Enyaq så var det ikke så stor forskjell, men det er litt bedre enn den og. Mye pianolakk trekker ned.
'21 3LR

carlings

Ja Enyaq imponerte meg. Jeg synes avstanden i kvalitetsfølelse/trivsel er klart større mellom ID4 (hardplast og pianolakk-bonanza) og Enyaq, enn Enyaq og Q4.

Kanskje særlig når man ser på standardinteriør: 'Loft', som Skoda kaller det, ser jo faktisk skikkelig bra ut, mens standardsetene til Audi ser noe billige ut. Hadde vært interessant å lese inntrykk hvis noen har prøvd disse, forresten. Mitt lokale Audi-senter har kun utstilt toppspekkede S-line modeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA