Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Q4 tester

Startet av telcontar, mandag 31. mai 2021, klokken 10:16

« forrige - neste »

telcontar

Fin test av q4 etron suv og sportback. Virker som hardplast øverst på bakdørene innvendig, som id4 og Enyaq, i såfall overraskende på en Audi.

https://youtu.be/YrVd_9jnFTU

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

nybil321

Nytt for meg, men har sportback større bagasjerom slik at suvutgaven er "feil" valg? Tenkte man hadde mer plass over skuldernivå for å fylle opp til taket, men den skrå luken virker ikke å tillate dette.

Denne plassen er jo normalt ikke med i literkalkulasjonen.

Chimp

Praktisk har du nok mer plass i SUV uansett, eksempelvis hund/hundebur er nok mer egnet i den. Men ja, sportback har et par cm bedre i bredden eller dybden - husker ikke

PMV

Dybden.


Sitat fra: Chimp på mandag 31. mai 2021, klokken 18:12
Praktisk har du nok mer plass i SUV uansett, eksempelvis hund/hundebur er nok mer egnet i den. Men ja, sportback har et par cm bedre i bredden eller dybden - husker ikke
2022 Q4 50

carlings

Synes Autogefuhl-testen virket litt forhastet, men vet ikke hvor lenge Audi lot ham teste bilen. Interessant at han syntes 2wd kjørte såpass bra.

Spent på mer dyptgående anmeldelser. Og ser gjerne tester av lavere spekkede varianter. Er selv nysgjerrig på kvalitetsfølelsen i interiøret dersom man kun går for standardsetene (som jo også har noen billigere materialvalg i dash etc) men noe sier jeg at Audi ikke har gjort så mange slike testbiler tilgjengelig for journalister...

1317142119

Så veldig interessant er det vel ikke at en biltester mener RWD er god å kjøre? Grunnene er åpenbare og han gjør et poeng av det 2-3 ganger i videoen 😛

carlings

Det interessante lå mer i at han syntes den var såpass snappy. Kan tyde på at Audi er konservative med sine 8,5 sekunders 0-100.

gal


batterimannen

Så vanskelig er det å få maks effekt på ny el-Audi

*De 299 hestekreftene kun er tilgjengelige i 30 sekunder av gangen.
*Tilgjengeligheten av maksimal effekt betinget av at batteriet har en driftstemperatur som befinner seg mellom 23 og 50 grader.
*Forutsetter at batteriet har en ladetilstand på mer enn 88 prosent.

https://motor.no/elbil/sa-vanskelig-er-det-a-fa-maks-effekt-pa-ny-el-audi/201292
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Jambo

Sitat fra: batterimannen på fredag 18. juni 2021, klokken 06:28
Så vanskelig er det å få maks effekt på ny el-Audi

*De 299 hestekreftene kun er tilgjengelige i 30 sekunder av gangen.
*Tilgjengeligheten av maksimal effekt betinget av at batteriet har en driftstemperatur som befinner seg mellom 23 og 50 grader.
*Forutsetter at batteriet har en ladetilstand på mer enn 88 prosent.

https://motor.no/elbil/sa-vanskelig-er-det-a-fa-maks-effekt-pa-ny-el-audi/201292
Jepp, men om man ser Bjørn Nylands akselerasjonstest av VW ID4 GTX, ser det ikke så mørkt ut som man kan få inntrykk av i artikkelen.

Stikkkontakt

Sitat fra: Jambo på fredag 18. juni 2021, klokken 07:29
Sitat fra: batterimannen på fredag 18. juni 2021, klokken 06:28
Så vanskelig er det å få maks effekt på ny el-Audi

*De 299 hestekreftene kun er tilgjengelige i 30 sekunder av gangen.
*Tilgjengeligheten av maksimal effekt betinget av at batteriet har en driftstemperatur som befinner seg mellom 23 og 50 grader.
*Forutsetter at batteriet har en ladetilstand på mer enn 88 prosent.

https://motor.no/elbil/sa-vanskelig-er-det-a-fa-maks-effekt-pa-ny-el-audi/201292
Jepp, men om man ser Bjørn Nylands akselerasjonstest av VW ID4 GTX, ser det ikke så mørkt ut som man kan få inntrykk av i artikkelen.

Om GTX har samme oppsettet så har TB ikke fått ut maks effekt. Han hadde vel under halvt batteri når han testet. (ca 130 km rekkevidde)

batterimannen

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 18. juni 2021, klokken 08:52
Sitat fra: Jambo på fredag 18. juni 2021, klokken 07:29
Sitat fra: batterimannen på fredag 18. juni 2021, klokken 06:28
Så vanskelig er det å få maks effekt på ny el-Audi

*De 299 hestekreftene kun er tilgjengelige i 30 sekunder av gangen.
*Tilgjengeligheten av maksimal effekt betinget av at batteriet har en driftstemperatur som befinner seg mellom 23 og 50 grader.
*Forutsetter at batteriet har en ladetilstand på mer enn 88 prosent.

https://motor.no/elbil/sa-vanskelig-er-det-a-fa-maks-effekt-pa-ny-el-audi/201292
Jepp, men om man ser Bjørn Nylands akselerasjonstest av VW ID4 GTX, ser det ikke så mørkt ut som man kan få inntrykk av i artikkelen.

Om GTX har samme oppsettet så har TB ikke fått ut maks effekt. Han hadde vel under halvt batteri når han testet. (ca 130 km rekkevidde)

Hvis man er utenfor dette så regner jeg med at den går ned fra 299 hk til "bare" 265 hk, som Skoda Enyaq 80X har.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Jambo

Sitat fra: batterimannen på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:53
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 18. juni 2021, klokken 08:52
Sitat fra: Jambo på fredag 18. juni 2021, klokken 07:29
Sitat fra: batterimannen på fredag 18. juni 2021, klokken 06:28
Så vanskelig er det å få maks effekt på ny el-Audi

*De 299 hestekreftene kun er tilgjengelige i 30 sekunder av gangen.
*Tilgjengeligheten av maksimal effekt betinget av at batteriet har en driftstemperatur som befinner seg mellom 23 og 50 grader.
*Forutsetter at batteriet har en ladetilstand på mer enn 88 prosent.

https://motor.no/elbil/sa-vanskelig-er-det-a-fa-maks-effekt-pa-ny-el-audi/201292
Jepp, men om man ser Bjørn Nylands akselerasjonstest av VW ID4 GTX, ser det ikke så mørkt ut som man kan få inntrykk av i artikkelen.

Om GTX har samme oppsettet så har TB ikke fått ut maks effekt. Han hadde vel under halvt batteri når han testet. (ca 130 km rekkevidde)

Hvis man er utenfor dette så regner jeg med at den går ned fra 299 hk til "bare" 265 hk, som Skoda Enyaq 80X har.
Bjørn Nyland akselerasjonstestet en GTX ved hver 10. batteriprosent fra 90-10. Det virket til å være en gradvis nedgang i akselerasjon, ikke en "cut off". Han var imponert over hvor stabil den var. På 20 prosent og under var faktisk 2021 Tesla Model 3P tregere. Målte tider, 90-10 batteriprosent, 0-100 akselerasjon i sekunder for VW ID4 GTX: 6,26, 6,27, 6,34, 6,46, 6,58, 6,74, 6,80, 6,82 og 7,56.

Daniel_0007

https://motor.no/tester/bilest-audi-q4-e-tron-quattro-elbil/201589

Ender et poeng bak id4 pga alle tilvalgene men som de sier det er den beste fra meb plattformen.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA