Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte ABS pumpe/sentral

Startet av worry, fredag 28. mai 2021, klokken 12:05

« forrige - neste »

worry

Hei,
Jeg er i ferd med å få ferdig en 2010 Think som har står ubrukt i flere år. Men nå sliter jeg med bremsene. Pedalen synker sakte til bunnen når jeg holder den hardt inne. Jeg er litt usikker på om det vil skje om bilen er slått av. Har kanskje ikke tråkket hardt nok.
Jeg finner ingen lekkasjer. Har tatt hovedbremsesylinder fra en annen bil, samme feil er der.
Så da ser jeg ingen annen feilkilde enn ABS-sentralen. Eller?

Men kan man bytte en slik enhet uten noe diagnoseutstyr. Får man luftet etter byttet?
Ser at jeg kan splitte enheten, og beholde elektronikken som tilhører bilen. Men er den kodet til bilen på noe vis?
Think lithium

worry

#1
Svarer selv på denne.  :)
Jeg tok ABS-enheten fra samme (dele-)bilen. Klundrejobb. Seks bremserør skal entres, og enheten sitter ikke akkurat lett til. Jeg delte den, slik at elektronikken fortsatt er den samme. Kun pumpe og ventilblokk er byttet. Det gikk bra. Fikk luftet og bilen er godkjent. Egentlig må man koble diagnoseutstyr til bilen for få luftet ventilblokka. Men iom at den allerede er full av bremsevæske så går det tydeligvis bra.
Men i ettertid lurer jeg på om jeg har lurt meg selv. Det at pedalen sank innover kan kanskje ha kommet av at vakuumpumpa fortsatt sugde på systemet mens jeg testet. Bremsekraftforsterkeren vil da hjelpe til mer og mer. Jeg kjenner at tendensen fortsatt er der, men i mye mindre grad. Det kan ha kommet av jeg nå har fått luftet systemet bedre. Men det var fint å bytte uansett. Den delen jeg tok ut var hardt preget av korrosjon.
Det står skrevet om Think-deler at ABS-enheten er den samme som i Fiesta. Det er nok riktig. Og det er flere bilmodeller som benytter denne. Den heter ATE MK60 så vidt jeg kan forstå. For oss som ikke har antisladd system, så benyttes nok ikke hele funksjonaliteten. Dvs pumpa og den interne trykksensoren, som jeg ser at er det som ofte har sviktet. Om vi kan ta en hvilken som helst MK60 og montere i Think vet jeg ikke. Uansett så må den visst kodes til bilen.
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA